SRX700 med dålig attityd

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Kära vänner (och övriga).

Jag har de senaste dagarna haft stora problem med min älskade pärla.

Problemet är att den inte startar såvida man inte ger antingen startgas eller full choke. När man slutligen får igång den, är det bara mag-cylindern som går, och tomgången är otrevligt låg, ca 900rpm.

Problemet uppstod under en kortare tur för ett par dagar sedan, då jag och Pejij var ute för att testa vinterns nyförvärv på allvar. Det var ganska kallt, ungefär -22C, och pudret är väldigt finkornigt, som ni säkert vet. Efter en sväng till OK för att i mitt fall fylla bränsletanken, och i Pejijs fall fylla på kylarvätska, gav vi oss ut i snön. Efter ett par svängar ut i pudret, på väg efter led, upp till en annan myr, började den gå dåligt. Jag fick intrycket av att den gick fett, drog därmed slutsatsen att jag led av "the infamous powder bog" och tänkte att det skulle gå över. Då det inte gjorde det, utan den började kännas orkeslös, vände vi hemåt. Ungefär 25m från garaget började den gå på två cylindrar (tror jag) och då jag lämnade den på tomgång för att öppna garageporten dog den helt. Fick igång den med hjälp av gasen, och kunde köra in den i varmgarage.

Trodde först det var en ispropp, lät den därför stå och tina av över natten i garaget, men dagen efter då jag skulle dra igång den fick jag ge halv choke för att alls få igång den. Då den sedan slutligen gick igång så fick jag en avgasknall, följt av att den kort därefter dog helt. Tomgången var fortfarande alldeles för låg. Blev vid det här laget så trött på strul att jag lämnade den där ännu en natt. Dagen efter var jag där igen, redo att få igång den. Testade stiften, alla tre gav gnista och inget har gått varken fett eller snålt, de var bruna och fina allihopa. Alla får även soppa. Testade kompen, jämn och fin på alla tre cyllar. Öppnade luftburken, en liten mängd avgasblandat vatten i botten, ungefär en halv tesked i varje "kammare". Bensinen är som sagt ny, och har kört med 98 oktan hela vintern hittills.

Nästa åtgärd blir att rengöra förgasarna, men har ett par frågor gällande det.

* Bränsleslangarna, de är bara att koppla ur antar jag, inga andra åtgärder som måste göras?
* Slangen till förvärmningen av förgasarna, är den också bara att koppla ur eller är det något annat som måste göras först? Det är alltså denna slang jag pratar om:



Slutligen:
* Packningarna till mina avgasportar verkar vara dåliga, det läker på piporna, särskilt vid PTO och Mag.

PTO:



Mag:



Tack på förhand för svar!

//Ted
 

pberglund

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Piteå Ungern
Är långt ifrån någon expert men min var i princip likadan. Då visade det sig att vajrarna hade släppt från giljotinerna på 2 avgasportar.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Nej, insåg idag att jag inte har nog mkt tid att hålla på och felsöka, så jag lyxar till det och skickar den till NTC till veckan, annars kommer jag ju inte hinna köra nåt i vinter :rolleyes: Däremot har jag börjat tillverka fästen för packning som ska fästas på tunnelförlängningen, så det står inte helt still iaf ;)