srx som inte startar

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
ok jo har dragit fram hela den men var inte så hitta några skador direkt, men problemet kvartstår, varför blir det så varmt att det bränns i den 3stiftade kontakten från motorn? hann inte skruva något igår måste försöka göra det ikv..
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
fick igår ett tips från en mekaniker på orten att byta ut kontakten som var bränd, han trodde det var dålig kontakt så det blev gnistbildning så jag knipsade av dom 3 kablarna o satte dit han o hon stift på dem istället,

halv choke och 2 drag senare var den igång, lät den gå ett tag, stängde av, lät stå lite, sen 1 drag senare var den igång igen! verkar som problemet är löst ? ska det ha varit så enkelt? har börjat montera ihop skotern igen nu, nu är det bara kvar att sätta dit 3" styrhöjare, laga huven, (som åkt in under en släp) är 2 hyffsade sprickor som måste åtgärdas, kontrollera boggielager o drivaxellager,

Sen är det bara ut o åka!:) funderar lite på att göra egna "quickrods" men det påstås ju att det ska vara dåligt för dämparna? någon som vet hur mycket man kan ta bort av kontrollstagen utan att dämparna tar skada?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Bara att göra egna quickrods. Kompisen har gjort om sina original stag i boggien så den frikopplar ganska mycket mer nu och inte har det varit nått problem inte.
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
man bör dock tänka på att mattan blir slak vid för mycket transfer, dvs du bör ha noslip drivhjul vid för korta stag.
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
okej men hade inte tänkt göra så jag behöver nya drivhjul, någon som vet hur mkt jag kan korta ner utan att behöva det? eller blir det så liten skillnad då att det inte lönas?