srx som inte startar

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
har som sagt en srx 700 98 som inte startar, gnista finns, stiften blir blöta, kompen finns, kan vara cdi boxen? men finns inte att köpa cdi-boxar till någon nyare yamaha sitter det ingen sån i dessa eller?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
SRX 700 '98 o '99 passar.. Tror de är stopp där, de fick nyare tändning '00.
Ev. att 600ans box passar (annan tändkurva)

Men tror inte de är CDI relaterat. Då borde du inte ens ha gnista om den tjorva.
Är gnistan svag kan det vara statorn, vanligt problem på dessa skotrar.

Börja med att ge den en sup.
Next, byt stift o kolla upp alla värden, rengör förgasare osv.

Mycket man kan göra innan man börjar handla grejjor (dyra)

Hur gick den innan.? Stått länge.? Testa
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
ok, jag köpte den igår och enligt förra ägaren så gick den klockrent tills han stängde av den en gång för en kort paus, sen så gick den inte igång igen. har fått den att gå igång som kortast på startgas, ska prova byta stift dom verkar inte så fräscha, har inte hunnit meka så mkt blir mer ikv, går det mäta upp statorn på något vis se om det är den som farit?
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
läste i manualen att man kan prova koppla förbi tors- systemet ska göra det o se vad som händer då, kan det vara så att den startar på startgase för att den är mer lättantändlig än bensinen så gnistan räcker till för det ?
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
hann testa lite på lunchen, inget liv av att ge den en sluring i varje cyl, kollade gnistan ordentligt nu, det är bara en gnista på ett stift, det stiftet gav gnista oavsett vilken tändhatt jag satt det i, ska prova med nya stift i eftermiddag..
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Om den startar på startgas så är det nog nånting med tändningen! Startar den däremot inte heller på startgas misstänker jag tjuvluft någonstans.
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
nu har jag bytt stift, gnista finns på alla men den är svag, startar då inte nu heller, nån som vet vad det ska vara för värden på statorlindningen om man skulle ha mätat upp den?
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
nu har jag pratat med yamahacenter, man ska tydligen mäta ohm antalet som kommer ut ur 3 kablar på motorn o se så att det är samma ohm i alla kablar, dom trodde antingen det var statorn eller att kabelstammen som går ut ur motorn var nött så den kortslöt, mer mekning när man kommer hem! :)
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
ny fundering! plockaede isärkontakterna från motorn och i kontakten som det är 3 stift var det väldigt bränt o smält o svart, vad kan det bero på?
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
ok alltså dålig jord menar du i tändplattan då eller? jag blev inte riktigt klok på hur man skulle göra för att mäta upp, har en ohm mätare, hur jagän gjorde så fick jag aldrig fram några vettiga siffror ur dom 3 stiften, fast 1 stift var alltid dött utan några utslag, torde vara till statorn det stiftet då?

tack för hjälpen!
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
nu har den gått igång! har plockat bort allt som var i vägen och drog fram kabeln till lyset, kopplade ur det framme vid huven och drög fram den helt, sprutade ett stänk startgas i luftburken, PANG! då gick den igång, går klockrent på tomgång och varvar som den ska! går bra stänga av,går bra starta, fast om man sätter ihop kablarna till lyset igen känner man att en kabel blir varm,

och den dör rätt snabbt på tomgången, drar man isär har den normal tomgång, alltså torde det vara kortis någonstans till lyset som har *****ts hela tiden? men kan det ha något med tändningen att göra igentligen? :O
 
R

Robin

Vad jag vet så är väl just srxarna ganska duktiga på att skava sönder kabelhärvan, hade jag varit du så hade jag plockat ur hela och kontrollera.
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
jo jag har dragit fram den nu men var inte så tvärhitta några skador, fast den svarta utanpåkabeln var sågott som borta överallt, ska ta mig en nogrannare titt ikväll om jag hinner, kollade även jorden som yamaha-nisse pratade om, men blev ingen skillnad, är det verkligen bara den lilla svarta jordkabeln som sitter i tankramen upppe till vänster sett från förarposition som är jordningen till hela motorn?
 

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
typsikt man bara hinner skruva en snabbis varje dag, igår hann jag iaf plocka isär alla kontakter jag hitta och skrapa o spruta 55-6 i dem, men men troligt så for stiften för i förrgår blev den sur när den skulle igång till en början,

igår ville den inte alls, men när man drog upptäckte jag att det kom rök från den kontakten som har 3 stift som kommer från motorn, den som var bränd, måste söka vidare efter kortis eller någon som vet var det sitter någon fler jordkabel? Hittar ingen mer..
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Det som är mycket vanligt på Srx är kabelstammen som går under motorn. Den brukar det skava sönder. Kolla om det är den och när du lika göra det så dra kablarna på ett annat ställe.