Sprickor i fotstegen på Polaris

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Ja, som rubriken antyder. Är det någon annan som har råkat för detta? Jag har fått en spricka i ett av mina fotsteg på min (när skadan upptäcktes) två och en halv månad gammal skoter som gått drygt 130 mil.
Idag så har jag inte fått någon respons på min reklamation mer än att min handlare inte har något svar på hur de ställer sig till reklamationen. Det är alltså snart två månader sedan jag reklamerade min maskin utan att jag fått något svar.

Är det någon annan som har samma problem?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Är rätt många som haft det problemet på detta forum.
Tråden med felen blev av oförklarlig anledning borttagen. Sitter inga fotstegsförstärkningar monterade på din va?
 

Admin1

Snowmobile forumadmin
Administrator
Team Snowmobile
20 maj 2011
13
0
0
Med anledning av senaste tidens raderingar av trådar och inlägg på forumet.

Forumet är tänkt att vara en trevlig plats där alla användare kan få svar på sina frågor kring olika ämnen. Här på forumet är det tämligen högt i tak. Därmed är det inte sagt att du är fri att skriva precis vad som helst. Dessutom finns det ett antal grundläggande regler, för att skapa ordning och en trevlig atmosfär här.

Bland annat är det viktigt att alla användare hjälps åt och i möjligaste mån svarar på trådskaparens frågor. Inlägg som inte är relevanta för det aktuella inlägget kommer att raderas. Dessutom är det av stor vikt att du postar dina inlägg under rätt kategori redan från början.

/Otlas AB
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Ja, som rubriken antyder. Är det någon annan som har råkat för detta? Jag har fått en spricka i ett av mina fotsteg på min (när skadan upptäcktes) två och en halv månad gammal skoter som gått drygt 130 mil.
Idag så har jag inte fått någon respons på min reklamation mer än att min handlare inte har något svar på hur de ställer sig till reklamationen. Det är alltså snart två månader sedan jag reklamerade min maskin utan att jag fått något svar.

Är det någon annan som har samma problem?
Nej, jag har en PRO-RMK och har efter 300 mil inte sett något sådant. Har du problem så vänder du dig till din handlare. Vill han inte inte hjälpa dig så vänder du dig till kommunens konsumentvägledare som hjälper dig vidare. Det skall inte vara något problem och är en bra hjälp.

Är rätt många som haft det problemet på detta forum.
Tråden med felen blev av oförklarlig anledning borttagen. Sitter inga fotstegsförstärkningar monterade på din va?
Tror inte alls att det är många som har haft problem och tror att anledningen till att det togs bort var att det såg ut som en personlig vendetta mot Polaris ifrån SM sida. Detta lik vill nog inte nya ägarna ha i lasten. SM ville till alla pris hålla elden vid liv fast argumentationen mot slutet liknande en vattenindränkt blöt trasa. Bra att tråden togs bort.

Själv blev jag misstänksam när problemen i USA i vissa fall härstammade från krönikörer ifrån Sverige. Herregud vad lättlurad jag var. I fortsättningen skall jag granska bättre. Under en period räknade jag ihop till 5 fall varav 3 ifrån Sverige. Ett sk icke problem. Mycket trist för de som hade verkliga problem. Detta hjälpte inte dem.
 
Last edited:

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Nej, jag har en PRO-RMK och har efter 300 mil inte sett något sådant. Har du problem så vänder du dig till din handlare. Vill han inte inte hjälpa dig så vänder du dig till kommunens konsumentvägledare som hjälper dig vidare. Det skall inte vara något problem och är en bra hjälp.
Offtopic: Faktum är att jag precis som du säger har skött allt precis som du säger, alltså vänt mig till min handlare då jag fått problem. De vill gärna hjälpa mig, när de får svar från Polaris om det är ett garantiärende, vilket de inte fått på snart två månader. Och ja, jag ringer min handlare ofta. Jag är även fullt insatt i vad jag som konsument har för vägar att gå bla. via kommunens konsumentvägledare, ARN osv.

Ontopic: Med detta sagt så är jag fortfarande nyfiken om det finns fler som har spruckna fotsteg och om de fått ett svar/lösning från sina handlare. Så då kryssar jag rutorna, "Nej" på sprickor, och "Har inget behov" på om du fått svar =) i din kolumn.

Speedo_4: Nej, det sitter inga förstärkare monterade. Detta skall enl. Polarisrepresentanter på roadshowen ej vara nödvändigt.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Vad jag också hört från annat håll är att detta uppstår när man sparkar bort is genom att stampa den ner mot fotbrädorna vilket brädorna inte tål.
Om detta är sant eller falskt vet jag ej dock.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jag följer ju den här trådens utveckling med stort intresse, det uppkommer ju dock frågor...

tex:

hur frekvent är förekomsten av sprickor, finns det några siffror eller är det bara "polaren känner en som har haft" ?

finns det någon officiell policy för hur detta ska bemötas å hanteras av ÅF mot kund?

hu avhjälper eller förebygger man detta problem?
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
"polaren känner en som har haft" ?
Den känslan har jag angående fotstegsproblemet. Har aldrig hört talas om problemet än här på forumet och kan då tycka att det har blivit lite "höna av en fjäder" om ni förstår.
 
E

ejwbegysv

Jag har sprickor/gått helt av på min skoter... bägge sidorna.. Åtgärdat med Svets av Polaris ÅF och efter det har det börjat spricka i svetsarna också.

Åtgärd från Polaris ännu = ingen.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Men vänta lite nu hade du inte fått ett förslag som du hade accepterat? Kanske hade varit bäst att tagit det första erbjudandet om betterboards vilket jag själv hade gjort men det är bara mina två cent..
 
E

ejwbegysv

Jag har ej fått min skoter lagad.. Jag hålelr på och försöker komma på en bra lösning för mig och ÅF:en i dagsläget.. Svetsningen gjordes utan min tillåtelse dock..
 
E

ejwbegysv

Asker:
Jag har inga problem med kontakten med ÅF via mail/SMS, så vad är problemet med det?
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Jag har sprickor/gått helt av på min skoter... bägge sidorna.. Åtgärdat med Svets av Polaris ÅF och efter det har det börjat spricka i svetsarna också.

Åtgärd från Polaris ännu = ingen.
Alltså ett "Ja" i rutan sprickor i kolumnen erhållit svar blir det väl "flera" för dig?

Hursom helst så är vi nu uppe i två maskiner med spruckna fotsteg.

En fråga, var det inte ett repotage i ett tidigare nummer av SM om en kille i Burträsk(?) som fått sina fotsteg stoppborrade och förstärkta efter att de spruckit? I sådan fall är det tre totalt.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag har en kompis soms fotsteg spruckit och "stavarna" blivit böjda neråt på en swb -11 , det beror nog mest troligt på att man sparkat bort snö i detta fallet då den inte är så våldsamt hoppad med . Det är ju en jävla kraft om man sparkar med hälen mot en 10-15mm bred alupinne så det är väl inte konstigt om det spricker och man har nog bara sig själv att skylla om fallet är som sådant .

Sprickorna är enbart i höjdled så än så länge kommer dom nog inte gå av helt iaf , kan fixa bild när jag är i farten dit nästa gång .

Ska själv byta bort min Boondocker till en A-RMK till nästa säsong för jag vill ha en skoter som tar sig fram i lössnö utan att ligga på fotstegen 24/7 :eviltongue: och tvekade inte på att lägga till fotstegsförstärkningen som erbjöds som tillbehör :) men man kanske borde satsa på betterboards eller dylikt för snörensningen så man slipper sparka sönder fotstegen ;)

Hugget som stucket om man vill bli av med garantin på chassiet med att montera BB för snörensningen eller om man vill riskera sparka sönder fotstegen och sedan inte få nåt på garanti just pga man själv förvållat skadan :)

Thats just my 2 cents .
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Jag har en kompis soms fotsteg spruckit och "stavarna" blivit böjda neråt på en swb -11 , det beror nog mest troligt på att man sparkat bort snö i detta fallet då den inte är så våldsamt hoppad med . Det är ju en jävla kraft om man sparkar med hälen mot en 10-15mm bred alupinne så det är väl inte konstigt om det spricker och man har nog bara sig själv att skylla om fallet är som sådant .

Sprickorna är enbart i höjdled så än så länge kommer dom nog inte gå av helt iaf , kan fixa bild när jag är i farten dit nästa gång .

Ska själv byta bort min Boondocker till en A-RMK till nästa säsong för jag vill ha en skoter som tar sig fram i lössnö utan att ligga på fotstegen 24/7 :eviltongue: och tvekade inte på att lägga till fotstegsförstärkningen som erbjöds som tillbehör :) men man kanske borde satsa på betterboards eller dylikt för snörensningen så man slipper sparka sönder fotstegen ;)

Hugget som stucket om man vill bli av med garantin på chassiet med att montera BB för snörensningen eller om man vill riskera sparka sönder fotstegen och sedan inte få nåt på garanti just pga man själv förvållat skadan :)

Thats just my 2 cents .
ja det var ju högst intressant att det hänt på en switchback????? den har ju helt andra fotsteg.......
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
ja det var ju högst intressant att det hänt på en switchback????? den har ju helt andra fotsteg.......
Ja men det är som sagt mest troligt handhavandefel , många skotrar av olika märken har mer eller mindre böjda fotsteg av sparkande , det uppenbarar sig nog bara lite tydligare på vissa iom "v-formen" på piggarna som gör det känsligare för sprickbildning i nederkant.
 
E

ejwbegysv

Jag vill inte säga att jag ser det som speciellt OT i och med att grunden till detta "Fotstegsproblem" baseras på din bristande kontakt med ÅF som komplicerar åtgärdsplanen och enbart förvärrar situationen och stämpeln över "Fotstegsproblemet" som ni sade att Polaris har.
Bemödar mig bara att svara på denna menig, bristande kontakt är inte problemet, problemet var att Polaris vägrade att ta detta som en reklamation, garantiåtgärd eller återköp... Att man sedan klantade till allt och skötte detta ärende på ett mycket märkligt sätt är tråkigt..

Jag har blivit erbjuden en goodwill lösning som jag accepterade trotts att många ville dra detta till ARN och kanske domstol..

Det vi har lärt oss i detta fall är att det är omöjligt att stämma Polaris Scandinavia AB som skyddar sig bakom ÅF, att sedan köpare som tar skotern på kredit i teorin har köpt skotern av finnansbolaget krånglar till saken ännu mer..Då är säljaren finnansbolaget och ÅF:en är bara leverantör..

Skotern är dock ej åtgärdad ännu utan jag samtalar med ÅF om hur vi löser detta på enklast/billigast sätt för ÅF:en.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Även om inte en massa snöskotrar drabbats av detta problem så kan det väl ändå vara ett "fabrikationsfel". Jag är inte expert på metaller men finns det inte en sån chans att ett fåtal chassien har tillverkats av en plåt som inte håller måttet, eller en bockning som inte gjort helt rätt?
Man kan väl dra en parallel om t.ex. en montör glömmer att dra en viss skruv på en vital del och denna lossar och orsakar ett motorhaveri på en ny skoter...det betyder väl inte att denna skruv måste vara glömd på majoriteten av skotrar för att garantin skall gälla?

Det är ju isåfall ett problem bara för ett fåtal och skall ju inte avskräcka andra från att köpa en Polaris.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Så sant, så sant. Kan vi lägga ned denna svammeltråd. 350 sålda maskiner i Svedala och tusentals i USA. Ett "Ickeprobelm"
Ska vi stänga ner en tråd bara för att du tycker det???

Trådskaparen har problem med sina fotsteg. JAG vill veta hur det går!