Spikning ?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Min Thundercat 900 1997 med tikkatopp, öppna filter och wiseco kolvar mm har fått problem.

Den har gått klanderfritt tills förra vintern då jag fick linda om statorn.
Därefter gick den lysande i 15 mil. En varm vårdag började den gå riktigt illa. Den gick knappt under 6500 varv. Antog att det var för varmt så jag ställde bort den.

I år när jag startade upp den gick den hyfsat men snabbt började den smälla och gå dåligt. Körde inte mer än provkörningar.
Den tog vatten, och jag vill minnas att jag fick fylla på i våras också.

Kompen var 10 på tändsida och även MID, på PTO endast 5.
PTO kolv är demolerad och även toppen. MID något demolerad. Båda loppen helt felfria.

Första tanken var att ett lager farit och metall åkt runt. Men isåfall borde två lager farit samtidigt och det borde finnas repor i loppen.

Kan sånt här hända pga läckade topp ? Och spikning uppstått pga detta ?
(Det är vad jag hoppas på). Insugsgummin är omvulkade men ser ok ut.
Topparna är ej avtorkade.


PTO:


MID:


TOPP PTO:


TOPP MID:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
På den sissta bilden är det bara ljuset elller är det en spricka runt själva skålen?
Har nämligen sett en tickatopp spricka på liknande sett tidigare..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ser ut som alla cylindrar gått snålt under en längre tid. Kolvarna är kolsvarta över hela ytan vilket indikerar snål gång. Finns inga spolmärken någonstanns på kolvarna och inte en brun övergång till gyllenbrunt ens.

Hur högt kompförhållande är den toppen ställd på?

Ex om den ger 13-1 och du har kört 95 okt skulle de kunna bli sådär.

Eller om du inte bestyckat om för för tikka topp kan det bli härdsmälta även om kompförhållandet är lågt.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Tack. Hoppades du skulle svara Boost :)

Tikka toppen satte jag dit för 250 mil sedan. Har ej bestyckat om den. Toppen hade suttit på denna skoter tidigare, säljaren sålde toppen separat, så den bör vara bestyckad rätt. Det fanns även D&D pipor på innan som också såldes separat. Dock är det original på den.

Sist jag hade upp toppen så såg det fint ut med renspolning, oljehinna och allt. (60 mil sedan).

Det som gjort därefter är att jag satte in en 0.15 eller var det 0.20 offset på tändkilen när jag renoverade balansaxeln och vattenpump för 60 mil sedan. Sedan lindades statorn om för 20 mil sedan. Tändkilen köptes till en pantera 800 99 och Bengan tyckte den vore lämplig.

Har kört 98 men fuskat ifjol. Den tog vatten det lilla jag körde ifjol, och i år så har jag fått fylla på 1-2 liter på de provsträckor jag gjort ( 5 km). Misstänker att skadorna uppstått i iår. För den gick utan anmärkning då jag startade upp den i år. Men det kan ha börjat sista milen i fjol, då var det en varmdag.

Ser ut som glasartad yta på kolvtoppen, tycker ni det också ? Isåfall tecken på glykol vad jag läst.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Kompen var 10 på mag och mid. Även mag kolv var lika svart, utan spolning. Dock utan märken.
Jag fyllde på med extra olja i tanken (ca 6%), samt nån matsked redline för att lösa ev vatten vid provkörningarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
OK......
Det är en sak jag är tveksam/osäker på som kan vara boven. Tänkilen du pratar om får inte monteras på 93-96 zrt 800 eller thundercat och inte heller på en 98 1000cc för de boxarna ger absolut max förtändning redan org.

Men just 97 är jag osäker på om just den hade lägre tändkurva? Tikka brukar inte ha fel. Man bör kunna se på Ac partfinder om beställnings nr är samma på 96 och 97.

Om 97an har samma box som 98an eller 96an måste du ta bort kilen.

Och du måste kolla bestyckningen med den toppen när du skruvat ihop den igen även om den suttit där förut. Förmodligen satt den där med DD piporna = helt annan bestyckning. Bara tänkilen i sig kan kräva mer soppa!!

kompet 10 säger inget om hur mycket kompförhållande toppen är gjord för. Står det inget på toppen ?
Du kan och bör själv mäta upp kompförhållandet genom att hälla i olja genom tändstiftshålet och räkna ut kompförhållandet så du vet om den klarar 95okt eller ens 98okt.

Ställ kolven i topp och häll i tvåtaktsolja tills det når toppen av tändstifthålet. Stor spruta brukar funka bra som påfyllare. Om jag/vi får det måttet räknar vi ut vad den ligger på.

Varför den börjat dra vatten tror jag beror på spikningen = snålgång som i sin tur ökar värmen så högt att oringen smälter. Det har jag råkat ut för många ggr.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Mycket riktigt 96 och 97 har samma CDI-box. Men bra, då vet jag att den chansningen kostade extra. Jag märkte då ingen skillnad i effekt heller för den delen. Jahapp då är det bara att försöka få loss svänghjulet också.

Hittade kompletta Wiseco-kolvar på e-bay för 80 bucks x 2 + 43 i frakt = 203 bucks.
203 * 7 = 1421 SEK * moms 25% = 1776 SEK plus hundringen som posten ska ha = 1876 SEK.
Ungefär samma som Rinabs noname kolvar med frakt.

Ska skruva upp alla cyl idag och kolla om MAG kolven är oskadad.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Här har ni vilka grader/tändning de olika modellerna har utav tripplar.
Tidigare inlägg i en annan tråd .




År/Model Tändning rpm
93 Thunder Cat/ZRT 24 6000
94 Thunder Cat/ZRT 23 6000
95 Thunder CatZRT 23 6000
95 ZRT 27 6000
96 Thunder Cat 27 6000
96 ZRT 27 4000
97 Thunder Cat/ZRT 27 4000
98 Thunder Cat/ZRT 27 4000
99 Thunder Cat/ZRT 27 4000
00 Thunder Cat 16 4000
00 ZRT 12 4000
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Här har ni vilka grader/tändning de olika modellerna har utav tripplar.
Tidigare inlägg i en annan tråd .




År/Model Tändning rpm
93 Thunder Cat/ZRT 24 6000
94 Thunder Cat/ZRT 23 6000
95 Thunder CatZRT 23 6000
95 ZRT 27 6000
96 Thunder Cat 27 6000
96 ZRT 27 4000
97 Thunder Cat/ZRT 27 4000
98 Thunder Cat/ZRT 27 4000
99 Thunder Cat/ZRT 27 4000
00 Thunder Cat 16 4000
00 ZRT 12 4000
Dom där siffrorna säger väll inte så mycket om hur tändkruvan ser ut.
Men det verkar som sagt att det skiljer mellan 96 och 97 för annars vore det väll ingen vits att ha olika varv på mätvärdena. men det kan ju lika gärna vara byte från 6000 till 4000varv som skiljer -96 och 97 och framåt mäts det vid 4000.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Den säger inte så mycket utav hela tändkurvan , utan att det skiljer i starten och vid olika varvtal , det kan vara samma CDI , men tändningen är olika vid olika varvtal .
Fabrikanterna ger ogärna ut hela tändkurvan ! .

Det är en tabel man kan tänka på då man exprimenterar med tänkilar !! , hur man förflyttar den .

Tror inte det är många som kollar vilken tändning dom har vid sitt slutvarv på motorn , jag vet vad jag har på min .

Tändningen kan vara ett dyr köpt expriment om man inte har koll på saker o ting ..

Var bara ett litet rådande info , sen får man göra som man vill
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Alla tre kolvbultslagren var skrot. Rasade ut pinnar från PTO och MID. MAG satt ihop men gick ta öoss pinne. Det kan vara fragment dom gjort märkena också. Men loppen var felfria gudskelov.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Alla tre kolvbultslagren var skrot. Rasade ut pinnar från PTO och MID. MAG satt ihop men gick ta öoss pinne. Det kan vara fragment dom gjort märkena också. Men loppen var felfria gudskelov.

Vilken svintur du haft!!

Bra att du tar bort kilen för säkerhets skull. Jag har visserligen läst någonstans att 97 cdi boxen inte skulle vara lika vass som 98/96 men vid 4000v där de är spikkänsliga är det samma grader. Det innebär stor risk med tändkil.

Om man beställer en ny box från AC är nr ändrade så man får samma box som en 98a.

Jag har kört 96 boxen och direkt kastbytt till 98 boxen (har båda) och känner inte av någon skillnad eller ser ingen skillnad på varvtal heller.

Rengör förgasarna innan du drar igång den igen och kolla stiften noga efter olika gaspådrag.
Och du bör mäta upp kompförhållandet så du vet viken soppa du måste åka.

Om du vill vara på säkra sidan så sätt i 10% större högfartsmunstycken till en inkörning av kolvarna och ev ska den ha 10% större munstycken även sedan.

Dollarn är ju bara 6,50kr nu som tur är .
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Sådär nu är 3 wiseco kolvar med kolvbultslager beställda på www.mfgsupply.com.

Totalt med frakt och moms/tull ca 2700. E-bay funkar dåligt då man måste göra 2 ordrar och då blir det samma frakt för lagren som kolvarna även om det är samma leverantör.

Beställt från mfgsupply tidigare och det har gått snabbt.