Speedtech slutburk på en summit e-tec 600?? 2010

johhan

Aktiv medlem
24 jan 2009
86
0
6
hej skulle vilja sätta på en slutburk på min skoter vad rekomenderar ni? speedtech,MBRP,tikka?

vill både ha lägre vikt plus de sköna ljudet!!

och vart köper jag

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vikt besparingen är blygsam. t.ex en SPI Burk väger 3.5 kg mindre på en skoter som väger över 200. Så har du inte byggt ett grymmt lättvikts bygge är viktbesparingen inger argument.

Även om det är en tyst burk så är den tyst för dej som kör = Ingen vitts!
Men den är markant mer högljudd för våra kära samer och skidåkare på fjället som gärna ställer till fler å fler skoter förbud.

bara några tankeställare innan du slösar pengar på en slutburk som du även troligen tappar effekt i motorn av.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Lägg ner det där direkt.
Det är bara 17 åriga snusfyllda eparaggare med 2 knappt fungerande hjärnceller som uttrycker sig så.
Ta inte illa upp men det är sant.
Ljudstörningar som fjortisburkarna orsakar förstör för oss alla.
Om vi skall ha några friåkningsområden kvar måste vi självsanera.

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Förlåt men de var då ett jävla gnällande? Ja förstår om man vill ha lite skönare sound i en etec! För en orginal låter som en symaskin, och te x en Pro Rmk orginal låter rätt så friskt men de klagas de inte på? En "lagom" burk eller va man ska säga till etec´n så man får lite ljud i den, liknande andra standard maskiner, de vill jag då ha till min kommande boondocker.

Och nej jag är inte 17år och har betydligt mer än 2 hjärnceller, annat kan man ju tro om dig?

Lägg ner det där direkt.
Det är bara 17 åriga snusfyllda eparaggare med 2 knappt fungerande hjärnceller som uttrycker sig så.
Ta inte illa upp men det är sant.
Ljudstörningar som fjortisburkarna orsakar förstör för oss alla.
Om vi skall ha några friåkningsområden kvar måste vi självsanera.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns redan hundra trådar om burk eller inte så kanske ingen ide?

Problemet är ljudet oavsett märke/modell. Och en polaris anser jag kanske låter för mycket redan original pga dom hörs hela tiden då du inte änns vet en ski-doo är i närheten.

Är det ingen som hör att du är där är det ingen som vill ha skoterförbud pga dom blir störd av dej.

Om du har en högljudd bil/motorcykel för det låter skönt stör det lika mycket men dom kommer aldrig förbjuda oss att köra bil eller ta bort vägen för det låter för mycket. Men skoterkörningen kan dom dra undan mattan under våra fötter vilken dag dom vill och ligger redan på förslag i rikstan att vi ska ha det som Norge = totalförbud utan led eller friåkning.
Därav bör man tänka på att det är roligare att köra en skoter som inte låter fränt än att ha en skoter som låter fränt som du inte får kör.

Eller så köper du en oisolerad eftermarknadspipa så låter det mer för dej som kör pga avsaknad av isolering men inte just mer utåt som stör andra.

Nån som tycker jag har fel så säg gärna till!

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Håller med Brygg och övriga skrikburksmotståndare.
Men det finns slutburkar som låter helt ok och inte stör mer än tex Polaris.
Men det måste vara tvåkammarburkar. SLP's burk låter riktigt trevligt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om man inte tar till sig kritik i oljudet, så borde man ändå känna själv att det är inte värt massa pengar för mindre effekt.

Köp helsystem så låter det "fränt" och du tjänar på det på pappret.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Finns redan hundra trådar om burk eller inte så kanske ingen ide?

Problemet är ljudet oavsett märke/modell. Och en polaris anser jag kanske låter för mycket redan original pga dom hörs hela tiden då du inte änns vet en ski-doo är i närheten.

Är det ingen som hör att du är där är det ingen som vill ha skoterförbud pga dom blir störd av dej.

Om du har en högljudd bil/motorcykel för det låter skönt stör det lika mycket men dom kommer aldrig förbjuda oss att köra bil eller ta bort vägen för det låter för mycket. Men skoterkörningen kan dom dra undan mattan under våra fötter vilken dag dom vill och ligger redan på förslag i rikstan att vi ska ha det som Norge = totalförbud utan led eller friåkning.
Därav bör man tänka på att det är roligare att köra en skoter som inte låter fränt än att ha en skoter som låter fränt som du inte får kör.

Eller så köper du en oisolerad eftermarknadspipa så låter det mer för dej som kör pga avsaknad av isolering men inte just mer utåt som stör andra.

Nån som tycker jag har fel så säg gärna till!
+ 1 Du har SÅ rätt i vad du skriver Brygg.

Men vad det gäller fordon på väg, så har vi ju ändå den återkommande besiktningen som väl sanerar bort avarterna bland bilar och Mc. Dessutom händer det ju ibland att Polisen hänger efter vägarna och belägger japsdämparförsedda högljudda fordon med ombesiktning.

Det saknas tyvärr beträffande skotrar. Nu menar jag inte att besiktning ska införas, men jag tycker att ordningsmakten behöver göra fler kontroller än vad som sker idag. Och då även på andra ställen än täta turistcentra som fallet är idag. Blir det fler som torskar på böter och regbesiktning kanske fler börjar tveka att stoppa på "fjortisburkar".

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Jo besiktningen är jätte duktiga på hålla bort MC som låter mkt... *host* *host*

Som K-len skriver. Skaffa helsystem så får du nån vinning på riktigt av det!=)
Att det lever om som satan kan vara kul kan jag tycka också. Men helt ärligt är det rätt jobbigt i längden. Framförallt idag när man kör mountain maskiner där full gas är typ huvudsysslan. Jag kör t.ex. alltid med proppar, och kan ändå tycka det blir lite jobbigt i längden.