Spännande med nya 800an

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Boost: Du menar 2020s maskiner va? ;)

Angående Turbo motorn, antar det är nån patentansökan? Svårt å säga om det säger så mycket. Har svårt å tro att inte alla tillverkare testat olika 2T turbo lösningar för marknaden. Att just A-C sökt patent kan ju ha å göra med nån speciell lösning man vill ha för. Typ som Yamahas tippande skoter. ;)
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Detta är väl oljesystemet, annan placering av turbon dessutom
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De va smart drivning av turbo den tar avgaserna från innan pipa i utblås Y-röret! Jag är förvånad att inget tidigare provat den lösningen man får ju hetare avgaser där.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
De va smart drivning av turbo den tar avgaserna från innan pipa i utblås Y-röret! Jag är förvånad att inget tidigare provat den lösningen man får ju hetare avgaser där.
Det finns eftermarknads turbo som kopplar turbon vid början av pipan.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Verkar sitta ventil för att kunna ha variabelt mottryck på pipan i combo med hur mycke avgaser som passerar igenom turbon, de är inget man sett förut iaf
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Kallas inte det wastegate?
Rent tekniskt då du söker patenter så skulle de kunna innebära att du kan kalla det något annat då det styr mottrycket i en expansions kammare, då det rent funktionsmässigt inte är en wastegate rakt av.
 
D

Deleted member 36046

Bikeman testar ju alla motorer i samma bänk så det ger ju åtminstone en fingervisning om hur effekten i de testade motorerna är i relation till de andra.
Är ju bättre än ingen info alls även om man helst vill testa alla motorer i samma bänk vid samma tillfälle så temp och lufttryck är exakt samma och helst flera exemplar av varje motor för att få ett genomsnitt men det är nog inget som kommer ske.
Nu har jag ju en SKS 155 840cc 2019 och Joey Strub bromsade den motorn till ett snitt på 169+ Hp (171 Hk) vid 8100rpm 110 Lb-Ft (149 Nm) vid 8000-8050rpm enligt denna tidning. Själv skulle jag säga ca 160hk samma som i min Lynx 850 som är lite piggare i början men polarisen matar på längre.
 
D

Deleted member 36046

A-C verkar ha en potent motor kan jag allt säga, få se vad priset blir på 2021 årsmodeller och vad
för ny modell som kommer sent detta år eller tidigt nästa år.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Eftersom olika bänkningar ger olika resultat så är väl enda rimliga att gå på motoreffekten som står i regbeviset?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Nja, är det någon som verkligen tror att Yamaha Sidewinder bara har 180 Hk från fabrik? Om man inte tror det så är det ett bra bevis på hur mycket man kan lita på regbevisets effektangivelse.