SOY 2008

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Ja vad säger man,ett klart bevis på att dyrast inte alltid är bäst.Blev mäkta förvånad av Polaris 600-rr näst sista plats.

Men det är ju bara att gratulera Ski-Doo som i år IGEN,knep både 1a och 2a platsen.
Kul att den billiga TNTen fick vinna.
Vad tyckte ni om testet?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Undrar vad redaktionen tycker om att vi går ut här med vilken skoter som vunnit.
Nog för att sverige är ett fritt land men dom kanske vill sälja tidningar?

Men dom får väl moderera....

Kul att Ski-doo och Lynx samtliga ligger på topp 5 :)
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu har jag inte kollat, men vad som är märkligt är att XP'n vinner trots att den har en massa med problem.

Tydligen äter den rem till frukost och växlar gärna vid fel varvtal också.
Lika med 800R motorerna, dom var ju f-n knappt färdiga och racklade mer än gärna.

Något man saknar är dom beräknade ägande kostnaderna i deras mätningar och inte endast dyr i inköp.

Men dom nya verkar gå djävligt bra när dom går :) , man får väl ta och läsa när man kommer hem, för tidningen är som VANLIGT sent framme i min brevlåda.:mad:
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Även fast RR:en hamnar långt ner så blev jag bara mer sugen på att köpa den efter att ha läst det här, även fast Snowmobile skriver att TNTn är snäppet vassare.

Sen så skulle jag vilja ha en artikel som skriver och jämför årets racingmaskiner :)
 
4

426H

Visst har det varit en del kvalitetsproblem med XP´n men egentligen är det ju bara smågrejor. Inga större strukturella fel som hos vissa andra tillverkare. Tyvärr måste man ju räkna med lite småfix när man köper 1:a årsmodellen av en ny skoter.
Ser fram emot att läsa artikeln när jag kommer hem från sportlovet på lördag.
Grymt bra före i v-bottenfjällen nu för övrigt. Har snöat tiil och från hela veckan och mer skall det komma... :D
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Man kan väl diskutera vad som är större och mindre problem på en skoter, kul att konstatera att snabbast runt banan i år var Apex Warrior igen :)
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Synd, tycker jag att dom inte tog med den gamla polarisen helt och hållet när dom ändå hade den på plats... Vi förstår alla att "det hänt massor" men vad exakt?
Jag tycker det vore kul att ha med en tex fem år gammal SOY vid testet.

F
 
R

Robin

kanske är dags att läsa tidningen å få en egen uppfattning, har haft tidningen liggandes hemma i en vecka snart och inte ens öppnat överdraget.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
om man jämför c8 med tex x-trimm 800..så skiljer det nästan 30 kg till c8 fördel drar garanterat mindre bränsle, bättre i lössnö, bättre i prestanda, där c8 förlorar mkt poäng är i ledåkning som max p är 25. och enduro. när det gäller c8an på led så finns det en enkel lösning, att byta ut styrstålen till enkla, sitter dubbla, blir helt ny maskin..så man måste komma ihåg att inte läsa sej blind enbart på placeringar . utan vad man själv prioeterar.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
det jag är mest förvånad över är vikterna på skotrarna. I min instruktionsbok till skotern står det att den väger ca 220kg, hur kan då xp renegaden väga så mkt?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Synd, tycker jag att dom inte tog med den gamla polarisen helt och hållet när dom ändå hade den på plats... Vi förstår alla att "det hänt massor" men vad exakt?
Jag tycker det vore kul att ha med en tex fem år gammal SOY vid testet.

F
Nu ska inte jag tala för alla som deltog, men det jag upplevde var att man satt låångt ner, styret var inte högt men det kändes som det ändå när man satt "på backen", sen så har ju skotern i princip ingen fjädring alls. Såg rätt lustigt ut när vår f.d crossåkare Ingemar gasade den runt endurobanan, han fick riktigt kämpa för att komma upp i stående och försöka besegra guppen. :D Motormässigt känns det dock som att den nästan hänger med! Inte samma klös som i Renegade 800 men - som vanligt med tripplarna - ett mjukt och fint drag över hela registret. Fartkänslan är enorm... :D
 
R

Robin

Mycket rättvis vinnare tycker jag (även om jag inte gillar nya xp chassit).
Det var väl inte värst som vann men den var däremot lite små bra på allt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
om man jämför c8 med tex x-trimm 800..så skiljer det nästan 30 kg till c8 fördel drar garanterat mindre bränsle, bättre i lössnö, bättre i prestanda, där c8 förlorar mkt poäng är i ledåkning som max p är 25. och enduro. när det gäller c8an på led så finns det en enkel lösning, att byta ut styrstålen till enkla, sitter dubbla, blir helt ny maskin..så man måste komma ihåg att inte läsa sej blind enbart på placeringar . utan vad man själv prioeterar.
Det är bra att du är nöjd med din skoter och din maskin är garanterat kanontrevlig och helt perfekt för dig.

Men!

Du behöver inte försvara cf800 i varenda test den placerar sig dåligt i ... Ski-doo vann .. crossfire vann inte, gilla läget eller köp en ski-doo.
 

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Hade varit kul att se siffrorna, inte bara den "viktade" poängen.
På radarmätning, bana och enduro.
Även "blyslädens" siffror.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Det är bra att du är nöjd med din skoter och din maskin är garanterat kanontrevlig och helt perfekt för dig.

Men!

Du behöver inte försvara cf800 i varenda test den placerar sig dåligt i ... Ski-doo vann .. crossfire vann inte, gilla läget eller köp en ski-doo.
varför skulle ja gilla läget, eller köpa en skoter som äter slides spränger remmar, havererar i motorerna...och försvarar inte c8 i varje test, men i ett forum måste man kunna påpeka saker...det är viktigare än man tror...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ordet är fritt, men för din egen skull och våran så är det bättre om du försöker vara objektiv när du bedömer din egen skoter.