Sommarskor eller gummistövlar

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Väldigt oklar trådstart, men du kanske menar till skoteråkning? Isåfall gummistövlar med rejält med sockar i, sommarskor i snö blir man blöt med direkt du kliver av.
 
Reactions: Cassa :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Inget av dom är bra
Stövlarna är väl bättre men inte ett dugg varma.

Ska du köra skoter köp skoterskor, vad du än köper för sort så är det bättre än alternativen du funderar på
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Var rädd om fötterna... så kör inte i stövlar eller något annat olämpligt, lätt att krossa fotknölarna eller andra delar på foten.
Annars ett alternativ som inte heller är så dumt är snowboardskor (går att hitta nästan gratis på loppis mm), många billiga "skoterskor" är egentligen snowboardskor. Nackdelen med snoboardskor är att sulan oftast är väldigt tunn undertill för att man ska få bra kontakt med brädan, så dom brukar inte hålla så länge. Men kör man inte så mycket och skorna är billiga så kanske man kan leva med det...

Annars är klim skorna det bästa jag provat..
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Håller med alla de andra, var rädd om fötterna, lätt att förfrysa eller krossa dom. Om pengar är ett problem så kan du kanske köpa ett par "raven" skoterskor från sledstore. Dom må vara dåliga men betydligt bättre än de andra alternativen. Finns det pengar så är "klim adrenalin" väldigt bra i mitt tycke. Lycka till!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Nackdelen med snowboardskor är att dom ofta har öppna snörkrokar på skaften. Dessa är fantastiska på att riva sönder nerdrekanten på dynklädseln....

Jag har haft otaliga olika varianter av skoterskor med snörning men nu har jag blivit så gammal att jag lessnat på knytningsskiten och för ett par år sen köpte jag ett par Viking Icefighter. Varm och skön sko och den går faktiskt gå en liten bit i också om det skulle bli tvunget. En extra fördel är att "stöveln" ventilerar lite uppefter benet på ett sätt som en åtsnörd sko inte gör. Var alltid blöt inifrån när jag kört i åtsnörda skor, har mycket mindre bekymmer med det nu.
Tycker dessutom alla "knytskorna" har för korta skaft och värst av allt är att professionella skotilllerkare inte begriper att plösen ska vara tät ända upp. Vad är vitsen med höga skaft om vatten och snö kan komma sig in ändå på halva skafthöjden?!?!?!?
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Kuomastövlar. Vattentäta och förbannat varma.
Enda nackdelen kanske är att dom inte är det snyggaste man kan ha på fötterna, om man nu är en kräsen fjortis
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Det kanske beror lite på hur mycket du tänkt åka och hur. Ska du åka en helg på en led eller ut och fiska kan det var svårt att motivera köp av skor för x antal hundringar/tusingar. Då är nog ett par stora gummistövlar med bra ullstrumpor ett fullgott alternativ och att man tar det lugnt. Ska du ut och leka och köra mer avancerat eller kommer att köra ofta så är det ingen dum investering med ett par stabila skoterskor. Som en del skriver ovan så är det lätt att skada fötterna och än lättare att förfrysa dem. Ullstrumpor är absolut viktigast för även om de blir lite blöta så blir de inte iskalla utan fungerar mer som en våtdräkt (en stund i allafall). Lager-på-lagerprincipen gäller även fötterna. Ha ett par tunna ullstrumpor närmast och ett par tjockare utanpå. Ta med extra strumpor och byt om de blir blöta. Då slipper man att frysa och att få skador.
 
Reactions: Psycho Dave

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Som någon skrev tidigare, kika på sledstore.se efter raven om pengarna tryter. Såg att de sålde dem för 599:- nu iaf, vet inget om kvalitén på dem själv men prismässigt ligger de ju bra till. Och fötterna ska man vara rädd om. Liksom resten av kroppen vid körning.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Huggarskängor är det oslagbart bästa man kan ha på fötterna.

Tillverkare av dessa är dom enda som har riktig erfarenhet om vad som funkar och håller för ordentlig användning.

Skoterklädesmärken är direkt värdelösa i jämförelse.
 
Reactions: Karlstad

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Har aldrig haft annat än Kamik på vintern och Nokia gummistövlar på våren.

Alla dessa fancyboys som ska ha Fxr och vad det nu heter som ser ut som regnbågens alla färger. Fjanterier.
 
Reactions: Karlstad