SOMMAR PROJEKT Lynx RC 440 / 700 ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej var och hämtade en rc 440 - 05a igår. Och tänkte sätta motorn från mxz:an i den. Men jag tänkte om man kan köra med 440 Cdi:n(440 elsystemet) och 700 motorn. (så slipper jag mixtra med elen)
Och funderar på hur jag ska få mxzan såld med rullande chassie?
Ska jag ta RC motorn till mxzan?
Eller ska jag Sälja den rullande
Eller i delar?

Tacksam för hjälp har mycket som skall göras i sommar med RC:N ! :D

*lacka ett plastkitt.
*Ev dunkgållare
* Skaffa lite förstärkningar till fotstegen
* Fixa till kylaren (bocka en plåt över kanten, den är bytt till en större)
*Byta styrhöjjare KLAR
* Fixa hole-shot knappen och annan el. (när man håller ner hole-shot knappen varvar inte skotern ur mer än 4000rmp ? :S) KOPPLA BORT ?
*Frächa upp den i övrig lack och i övrigt.

Tacksam för hjälp angående motorbytet och elproblem!:hello:

// pontus
 

Attachments

Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tänkte bara att när jag mätte hur mycket det skilde vid varriatorn så skillde det typ 1,6 på mxz:an men inget på 440in? :S Men jag ska väll göra som det var på 440 med 700 motorn. (jag la ett plattjärn mellan variatorerna och tog ett bladmått för att se skillnaden.)
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
avdragare! Annars funkar också det sättet att du skruvar ut variatorskruven, har i olja och skruvar in den igen, poff å variatron är lös. rekomenderar dock avdragare.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
avdragare! Annars funkar också det sättet att du skruvar ut variatorskruven, har i olja och skruvar in den igen, poff å variatron är lös. rekomenderar dock avdragare.
Okey tänkte köra med ojla får se hur det bllir ska ta lös den nu ;) Men måste man ta bort svänghjulet?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag tycker att olja eller vatten funkar bäst för att få lös variatorn. Avdragare har jag provat en gång, gör det aldrig igen.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
finns ju speciella avdragre för svänghjulet passar ända ifrån skidoo everest 77 o uppåt
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag antar att det inte är den som såg ut såhär som gick sönder?
[video]http://i41.tinypic.com/2aj1gxu.jpg[/video]

Det du kan göra ifall du inte får veven att vara låst är att lägga in en hyffsat stor hylsa i kläm mellan vevhuset och skinkorna när du väl lyft av någon av Cylindrarna+kolven.
[video]http://i217.photobucket.com/albums/cc49/frpartlow/ttabs/IMGP1192.jpg[/video]
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
600 ho och din 700 är ju i stort samma motor, bottendelen är densamma. Köp en pipa+ burk från en sån så stämmer det ganska bra.

Varför ska du tjorva med variatorn?

Typ samma variator, en är avstämd till din motor och en är det inte. Vilken tar man då?
Det är ett par saker man bör tänka på.
Även om 700 variatorn är bestyckad till 700 motor så satt denna motor ändå i ett ZX chassie.
Nu när du sätter 700 i revo chassiet så lär du bli tvungen att vikta om, det tror jag, chassiet skoterns tyngd och kraftöverföringen är helt annorlunda.

Så det spelar ingen roll vilken variator du sätter in, i mitt tycke blir du tvungen att vikta om...
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
jag antar att det inte är den som såg ut såhär som gick sönder?
[video]http://i41.tinypic.com/2aj1gxu.jpg[/video]

Det du kan göra ifall du inte får veven att vara låst är att lägga in en hyffsat stor hylsa i kläm mellan vevhuset och skinkorna när du väl lyft av någon av Cylindrarna+kolven.
[video]http://i217.photobucket.com/albums/cc49/frpartlow/ttabs/IMGP1192.jpg[/video]
Tackar. Jo det var en sådan som fick gänpaj.:hmmmm:
Ang varriatorerna så vet jag en som kör med 700 premiär i rev chassit och det fungerar.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja det fungerar med 700 primär, det fungerar med 440 primär men för att få ner så mycket effekt i marken som möjligt så måste du ställa om variatorerna då allt blir nytt.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
sakerna du byta i variatorerna är
primären:

Fjäder, ska du byta den? varför? den är ursprungligen i 700an för att den matchar 700a motorn bra "rätt" ingreppsvarv osv. byt den om du känner att du vill ha högre/lägre inslagsvarv högre/lägre maxvarv
vikterna, du ska använda de från 700an, för de är anpassade för 700an, utgå iaf från dem, kolla var du har toppvarvet på den clicker du vill köra på, är du nöjd stanna eller justera på cl, eller köp en variabel viktsats och öka/minska vikt för att pricka det varvtal du vill ha
rullarna, du kan skaffa större tyngre ifall du vill, men nej de vill du nog inte, detta är mer för tyngre motorer, men det finns iaf minst 3olika rullar.
armarna, det finns olika em. armar, men använd de som sitter i den variator som du beslutar dig för att använda.
ramperna, dessa är de som ger utväxlingen karaktär, gissar att det är 419 eller 427 i 440 variatorn? du väljer den ramp efter den karaktär du vill ha.

jag skulle aldrig köpa en skoter utan back, så i ditt fall skulle hitta mig en RER kompatibel sekundär sekundär och elsystem,
och jag hade kört med 440 TRA Light primären, efter att jag bestyckat den för att matcha 700motorn.
För som de tidigare sagts så stämmer det att de kraftigare remmarna 166 - 377 & 288 alla nöter ganska märkbart i skivorna på de olika variatorerna.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
sakerna du byta i variatorerna är
primären:

Fjäder, ska du byta den? varför? den är ursprungligen i 700an för att den matchar 700a motorn bra "rätt" ingreppsvarv osv. byt den om du känner att du vill ha högre/lägre inslagsvarv högre/lägre maxvarv
vikterna, du ska använda de från 700an, för de är anpassade för 700an, utgå iaf från dem, kolla var du har toppvarvet på den clicker du vill köra på, är du nöjd stanna eller justera på cl, eller köp en variabel viktsats och öka/minska vikt för att pricka det varvtal du vill ha
rullarna, du kan skaffa större tyngre ifall du vill, men nej de vill du nog inte, detta är mer för tyngre motorer, men det finns iaf minst 3olika rullar.
armarna, det finns olika em. armar, men använd de som sitter i den variator som du beslutar dig för att använda.
ramperna, dessa är de som ger utväxlingen karaktär, gissar att det är 419 eller 427 i 440 variatorn? du väljer den ramp efter den karaktär du vill ha.

jag skulle aldrig köpa en skoter utan back, så i ditt fall skulle hitta mig en RER kompatibel sekundär sekundär och elsystem,
och jag hade kört med 440 TRA Light primären, efter att jag bestyckat den för att matcha 700motorn.
För som de tidigare sagts så stämmer det att de kraftigare remmarna 166 - 377 & 288 alla nöter ganska märkbart i skivorna på de olika variatorerna.
Okey tack! Jo ser hur det blir om jag ska lyckas att köra med 440 premiär. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.