snowboard skor vs skoter skor?

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
vad tycker ni.. har tittat på hmk:s skor och sno pro.. men kom på att snowboard skorna ser ju typ lika dana ut.. och kanske aningen billigare.. men är dom lika varma mm.. hatar att frysa.. och vägrar att åka med gubb skoter stövlar ;)

mvh
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
har alltid kört skoter i snowmoboard skor. Bara ta på sig ett par socktjockar om det blir kallt om tossingarna. Tycker inte om "vanliga" skoterstövlar då dom är så mjuka.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Kör själv med HMK skor och är mycket nöjd.
Varma som tusan så dom rekommenderas, dock en aning dyra. Men bara beställa från USA så blir dom billigare.
Snowboardskorna har väl en lite mer framåt lutad ställning? kan ha fel.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Jag köpte ett par Polaris boots förra vintern och dom ser ut som ett par snowboardskor och dom har varit värdelösa för mig, dom är bredare än vanliga kängor som snowboardskor brukar vara och dom får inte plats på fotstegen, bara allra längst fram annars så står man på kanten och då har jag endast ett par i storlek 42 så dom borde inte behöva vara så stora. Skotern är en Polaris RMK -09 . Hade det varit en IQ racer så hade det gått men tänk på det ni andra att dom ska få plats också om ni har något annat än cross maskiner med breda fotsteg.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Ja hmk skon är ju sjukt dyr.. hamnar på ca 2600 från staterna.. men det är ju fortfarande dyrt.. nu är ju hmk skon än väldigt rekomenderad sko i crossvärlden.. många tävlande som åker på den skon..
den är ju framåtlutad med hmk skon.. så jag tror inte det är nån skillnad.. men just om skoterskon kanske är varmare..
nån kanske kan länka till nån bra snowboardsko som är rätt kurs på?
 

kochkramer

Aktiv medlem
2 nov 2006
86
0
6
Sorsele
Jag köpte skidoos skoterskor som är garanterade till -40 å i dom har ja bara tunna sockar, inte ens lite tjockare typ tub, å har aldrig frusit. Frugan pröva dom ifjol å ja fick knappt tillbaka dom. Sån tur var hitta hon dom på rea på vår kanten så ja fick tillbaka mitt par :)
Nu vet ja att de inte bara är skidoos skor som ser likadana ut. SRX har precis likadana t.ex
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag köpte då HMKs highmark för 1100 spänn från staterna, inkl frakt, åkte även på tull.. men totalt vart de som sagt 1100:-
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
887
113
Stora Blåsjön
Tänkte köpa riktiga skoterskor ifjol, men som det nämnts längre upp så är det inte många av skorna som passar skotern... största problemet jag märkte av är höjden vid tårna på dom, de flesta gick knappt eller inte alls in i fotholkarna på en skoter! Sedan är det bredden som är ett problem på många skor, de ryms helt enkelt inte på fotstegen. Så jag fattar faktisk inte riktigt vad dom är bra på? Måste vara att de flesta är grymt stabila speciellt HMK skorna, fick helt klart hårdplastpjäxa känsla på dom.
Måste säga att jag är van med crossskor så att ha lite begrännsad rörlighet i fötterna är inget problem. Men känns dom som som en pjäxa så tycker jag det är ett problem. Tycker att man ska kunna gå hyffsat i en sko också..

De enda skorna jag hittade ifjol var perfekt är SnoGear Trail sko (samma som ski-doo skon fast lite billigare), men såklart så fanns den inte i rätt storlek då :(

Så det slutade med att det fick bli ett par "skoterstövlar".
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har kört med ett par Burton snowboard-skor de senaste 3 säsongerna och för mig har det funkat klockrent. Jag hade dom liggandes sen jag åkte bräda och jag är glad att jag provade dom för de har hållit mig varm och torr hela tiden.
Mina skor är rätt slimmade så de passat bra i fotholkar och ryms innanför kanten på fotstödet.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Köpte HMKs highmark från USA med Metso, mina gick också på 1100:- inkl frakt och tull. Så nog finns det om man letar på Ebay eller typ Snowest forumet. Hade dom när jag var ut och testade skotern igår och dom sitter som smäck på foten, kanon fäste och dom ryms lätt på fotsteget, får även in dom i fotholken.
Dom ska klara ner till -45 grader så tror inte man fryser i första taget.
 

martinmp777

Välkänd medlem
7 apr 2010
156
0
6
Örnsköldsvik
väcker denna tråden nu då jag undrar om skoterskorna som finns går att använda när man åker snowboard eller är det bättre åt andra hållet?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Måste väl vara billigare att köpa snowboard boots som man kör skoter i än tvärtom? Finns ju riktigt fina burton för ca 1200-1500kr och går ju garanterat hitta billigare som funkar bra.

Köper man snowboard skor i 2000kr uppåt klassen så vill då inte jag använda dom på skotern ändå.
Kört i mina snowboard skor tidigare, nå Crazy Creek, men dom tog en jäkla massa stryk och blev väldigt mjuk, iofs gamla men. I år blir det att ha dom på skotern och köpa nya till brädan.

Är mer kräsen på skor till brädan än till skotern om jag ska va ärlig. :p