Snopro 440/700 goes mint and black

NoBra1n

Aktiv medlem
31 jul 2004
96
0
6
Kiruna
Kul att se att min gamla maskin har fått en ordentlig uppfräschning, saknar den som fasen fortfarande! Tråkigt med haveriet dock :/
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Skruvat lite ikväll och lyft ur motorn:

Kopplade bort oljeslangen på motorsidan, som ni ser på bilden var det inte olja i den!!!!???? :mad2:

A1.jpg

Såhär såg magsidans kolv ut:


Va11.jpg

Va31.jpg

Magsidans cylinder:

Va41.jpg

Va51.jpg

Det ser ut som att kolven tagit stryk och lämnat rester efter sig i cylindern, tror ni att det kan gå att få ordning på cylindern genom att hona den?

Variatorsidans kolv och cylinder ser ut att ha klarat sig:
MAG1.jpg

MAG2.jpg

Söker nu 1 eller 2 kolvar och 1 cylinder, begagnat i ok skick är också av intresse som nöd lösning säsongen ut. Hojta gärna till om ni har eller vet nån som har nåt.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Du måste syratvätta bort aluminiumresterna i cylindern först innan du börjar hona den, annars blir den oval. Saltsyra finns att köpa på apotek. Info om hur man gör finns i andra trådar här på forumet.

Svårt att få en uppfattning om skadorna bara på bilderna, men tvätta och hona lite först, så ser man bättre och känner skadorna lättare.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Du måste syratvätta bort aluminiumresterna i cylindern först innan du börjar hona den, annars blir den oval. Saltsyra finns att köpa på apotek. Info om hur man gör finns i andra trådar här på forumet.

Svårt att få en uppfattning om skadorna bara på bilderna, men tvätta och hona lite först, så ser man bättre och känner skadorna lättare.
Tack för ditt svar! Kolvar och packningssats är beställda och ska kolla om det går att hona.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
se till att inte använda ett såntdär 2 eller 3 armat honingsverktyg bara, inte bra.

Och när du honar, så ska du bara dra igenom max 2-3 gånger i lagom hastighet, inte 15-20 i förhoppnings om att det blir bättre. =)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
se till att inte använda ett såntdär 2 eller 3 armat honingsverktyg bara, inte bra.

Och när du honar, så ska du bara dra igenom max 2-3 gånger i lagom hastighet, inte 15-20 i förhoppnings om att det blir bättre. =)
Ok, ja jag tänkte lämna bort det till nån som kan då jag varken har tid, kunskap eller honingsverktyg. Hellre att det blir bra än riskera att det blir skit.

Frågan är om man ska hona den andra cylindern som ser sjysst ut eller om det bara är onödigt? Den har gått 200 h.


Tips på mer vad man bör göra/kolla? Kan det kommit ner nån flis eller skit i veven som kan ställa till det?
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Båda cylindrana är nu honade och nya kolvar sitter i. Jag lämnade dem till en dragster förare med ett antal SM-pokaler i bakfickan. Han fick ordning på dem, den ena hade inga skador och den andra hade nåt litet märke längre ner i cylindern under avgasportarna men det är inget som påverkar kompressionen nånstans. Veven är rengjord och alla lager och allt hade klarat sig fin fint!

IMG_3804.jpg
BÄTTRE ÄN NYTT :eek:



IMG_3835.jpg

Nu jävlar går skotern igen, fan så fint den går och den är fan i nyskick! :bigsmile: Hade bestämt mig för att sälja den när jag fått ordning på den men vetefan om jag vill det längre ...
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
sälj den inte ! den är så jäkla fin!!!:)
Det tar emot som fan men den kommer nog hamna på blocket under veckan. Känns så jävla dumt bara när man äntligen fått ordning så allt är toppskick. Men snön är ju nästan borta här och det är fullt i garaget och för närvarande äger jag 2 andra skotrar.

5a.jpg

3a.jpg

1b.jpg

2a.jpg

Stora tanken, lilla tanken, original huv i nyskick, F7 mätarhus, 44 matta m.m. Mycket tid och pengar nerlagt.

PM:a bud om nån är sugen :)