Snopro 440/700 goes mint and black

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Målet är att få denna skoter driftsäker och mint i 2 utföranden, mint nära orginal med viss mod men även mattsvart med annan huv.

Utgångsprojekt:

IMG_2353.jpg
Helhetbild på skotern


_DSC0566.jpg
Styre och pad skall fixas.


_DSC0577.jpg
Skidor, stål och krokar skall bytas, inte nöjd med det gula heller. A-armar kommer lackas om osv.


IMG_2356.jpg
Behöver fräschas upp en del för att bli mint...



Mer info kommer för den som är nyfiken.
 
Last edited:

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Uppdaterar efter ca 30 min med lite som hänt:

_DSC0541.jpg
Började med en tvätt

03a.jpg
Motor har fått lite puts ...


10.jpg
Lite bortskruvat och vissa delar som ska på lack


IMG_2460.jpg
Börjat strippa själva skotern inför lack. Har även strippad huven på dekaler.


14.jpg
Fixade lite folie mot lite fikabröd för att fixa styr paddan, "ultra race low custom rutan" ska också få lite folie.


ruta o pad.jpg
Detta är resultatet, BUDGET MODE.


IMG_2537.jpg
Lite smått som ska på ...

Att byta till led bakljus är ju typ det dummaste man kan göra med tanke på att det inte blir varmt så snö täcker det. Men nu är det så, antar att jag måste lägga till 2 likriktare och 2 motstånd för att ersätta orginal ljuset? Nån som vet?


Föresten, nån som vet om man ska ha ventilation på tanken, på F-serien ska man väl ha ett undertryck i tanken och eftersom det sitter en F7-motor i denna så ska det väl vara så. Men det sitter vent slang på tanklocket ^^ ?

Inväntar även en del grejer som skall hämtas ut på posten imorrn :)
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Att byta till led bakljus är ju typ det dummaste man kan göra med tanke på att det inte blir varmt så snö täcker det. Men nu är det så, antar att jag måste lägga till 2 likriktare och 2 motstånd för att ersätta orginal ljuset? Nån som vet?
Ser exakt ut som biltemas LED ljus, jag stoppade bara dit det istället för original lyset på min lynx iaf, utan likriktare osv, funkade hur bra som helst..
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Ja strippa den där huven är det dummaste någon gjort.. den är så jävla fet!
För sent ... Grafiken är grym men jag tycker inte att det är snyggt med röd huv när resten är svart och denna var i så illa skick, dessutom så fattades scoopet i joker edition.



byter gärna hela mitt kåpset mot ditt utan tvivel
Nej det skulle du inte, huven ser rätt sjysst på bild men grafiken hade mycket torrsprickor, plasten var sprucken, pipan hade bränt sönder ena sidan och så stod det F6 på.

Har du orginal pipa på din, du har väl den 440/700 skotern som låg under ett projekt här?




Jag är dock lite sugen på att köpa ett svart joker kit eller black widow kit när huven är iordning gjord:





 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
det är ju just det att det är limited edition av en anledning, du får fan inte tag på skiten
Hehe får nästan lite dåligt samvete, men jag var inte nöjd som det såg ut.

Dem röda joker dekalerna tror jag inte är helt omöjliga att få tag på. Dem svarta är nog tyvärr svårare.

Hämtade ut ett par nya skidor med krokar och stål, tyvärr kostade det nästan 1000 kr att hämta ut dem på posten.

IMG_2550.jpg
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Spelar liten roll om det är omöjligt att få tag på nytt, om det som sitter där sedan tidigare är trasigt...
Jokerdekalerna är ju så detaljerade att jag ser det som närmast omöjligt att föröka bättra dom på ngt sätt utan att det ser eländigt ut-men visst, tråkigt att det inte går att rädda.

Gjort är gjort iaf-nu går vi vidare!
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Själv tycker jag ju att du gjorde rätt. Joker, fighter och tiger är de fulaste dekalkiten som fanns till dom här skotrarna. Snyggast enligt mig är nightfire följt av black widow. För övrigt blir nog det här en riktigt rolig skoter=)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Själv tycker jag ju att du gjorde rätt. Joker, fighter och tiger är de fulaste dekalkiten som fanns till dom här skotrarna. Snyggast enligt mig är nightfire följt av black widow. För övrigt blir nog det här en riktigt rolig skoter=)

+ 1

Joker och dom alla andra är fula enligt mig. Aldelles för mycket detaljer och tycker de ser ut som en leksaksskoter med alla grejer på :)

Dock nightfire och black widow, och dom gröna f7 05 efi är lätt dom snyggaste f7erna.

bra att du skiljer av lite färg, lite väl många olika färger:p
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Tycker jokerdekalerna är riktigt snygga, men dom gjorde sig inte riktigt rätt på din maskin.
Men en svart huv med likadana dekaler hade suttit fint :)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Håller med om att nightfiren är riktigt snygg, problemet då är att det står Firecat över hela sidan, och eftersom snoprons huv är kortare så måste man kapa bort F:et eller T:et på respektive sida. Samma sak med Black widow.

Dessutom så är det en snopro och inte en firecat :blink1:

När jag ändå var i farten så tänkte jag att jag kunde ändra originalhuven som har samma dekaler som team arctic LE (som såldes parallellt med joker).

newsnowmobile004.jpg
Team Arctic -04

IMG_2508.jpg
Inga stora saker, tog bara bort/täcke det gula och röda.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
hojja där fick jag en klump i magen... alskar verkligen joker dekalerna! jaja ditt val tyvärr.. annars intressant bygge! :)
Jag tycker den röda original jokern är snygg men det är tack vare helheten då all plast fram är röd och ett scoop som följer temat.

Att lacka om buksidor osv i en röd som matchar huven är nog svårt, AC är ju inte direkt generösa med att dela med sig av färgkoder.

Och hur snyggt en orginaldekal än är så är det inte speiellt kul om det inte är i bra skick..

Har fått lite fler delar på posten:

IMG_2560.jpg

IMG_2566.jpg
Ny plast bak, sprättlapp och lite annat.

Får se om jag anväder plasten bak eller om det blir en egen avslutning som smälter in bättre...måste ha tid att göra det också...

Skickade iväg en massa delar till ett par lackerare idag, allt blir mattsvart eller halvblank svart. Vad det blir för färgtyp osv är upp till lackerar-duon, en industrilackerare och billackerare. :)