Sneda boggieskenor XF 800 -12

Vikoo

Medlem
14 jan 2013
16
0
1
Vännäsby
Godkväll forumet!

Böjde mina boggieskenor på en xf 800 -12 i helgen. Löjligt lätta att böja. Någon som vet var man får tag på nya eller tips på vad göra? Går det hävda garanti eller liknande, eller kan böja tillbaka dom och sätta mer stag samt förstärka eller tappar dom helt hållbarheten?

Mvh
 

Vikoo

Medlem
14 jan 2013
16
0
1
Vännäsby
Du undrade visst:) lycka till
Inte om det gick att förstärka, självklart går det. frågan var om håller? Med tanke på att man böjer tillbaka en Alu skena(eller version av alu) kan det hända att det tappar hållbarheten och blir som smör eller går av. :)

Så för att förtydliga frågan. Håller det om man böjer tillbaka skenorna (ca 4cm differens längst bak) och stagar upp eller spricker det. ALTERNATIVT, om någon har tips på bra hemsida där man kan köpa.

Tacksam för hjälp
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Ingen aning om det håller att böja tillbaks. Skulle jag ha varit i din sits så skulle jag först och främst ringa återförsäljare och höra om det går på garanti. Om det inte är så, försök böja tillbaks dom och förstärk! Har just beställt från maskindelen.se lite 30*8 mm aluminumstång för att förstärka skenorna på min maskin.

Lycka till!
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Du har ju garanti på maskinen, känns ganska solklart att åka in till närmaste ÅF och be dom montera nya.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Väldigt svårt å tro att du får ut på garantin för att du kört sönder maskinen? Visst kan det vara så att som vek sig sjukt lätt, men hur ska handlaren veta att du inte gjort ett 30m stum hopp?
Om du har en oerhört sjyst säljare kan det gå, men högst tveksamt. Men värt ett försök är det ju kanske, än om det kan bli svansen mellan benen hem :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Det går att försiktigt värma skenorna och pressa dom raka, dock behöver du förstärka skenorna kring böjningen då alu tappar styrka då man börjar pressa dom fram och tillbaka. Bulta/ limma dit skenförstärkningar så ska det bara var att gasa. Kolla bara att dom inte spruckit.
 

Vikoo

Medlem
14 jan 2013
16
0
1
Vännäsby
Det går att försiktigt värma skenorna och pressa dom raka, dock behöver du förstärka skenorna kring böjningen då alu tappar styrka då man börjar pressa dom fram och tillbaka. Bulta/ limma dit skenförstärkningar så ska det bara var att gasa. Kolla bara att dom inte spruckit.
Får prova om det går, tar in den i helgen och börjar dona med det. Beställde ett gäng extra stag att sätta i den dessutom.

Till det tråkiga:
Tydligen var det inte aktuellt med garanti och jag var inte den första som provat.. :Cry:
Nya skenor från ÅF kostar drygt 3900kr/styck så om någon vet vart det går att få tag på billigare (och gärna bättre) vore jag oerhört tacksam för tips!!
 

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Det är ju ganska viktigt att man kontaktar ÅF och gör en reklamation till fabrikör. Är det tillräckligt många ex som brister i kvallité så kan det ju bli återkallelser på sånna saker! Det har AC gjort förr. Så ta kontakten och se till att det följs upp! Annars kryper marginalerna sakta neråt eftersom konsumenten åtgärdar felet själv.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Listpris i staterna $160.95 /st. frakt kanske 80 dollar. Tull +10% Moms +25%
Tror inte det skulle bli över 3600 att ta hem 2st från staterna.

Eller går det att ta på försäkringen?
Helt beroende på självrisk då.
Sen får bolaget driva det vidare.
 

enduro583

Välkänd medlem
14 nov 2008
238
0
16
gällivare
ja böjde min mellan 5-7 cm och samma håll, jag har böjt tillbaka dem och förstärkt med järnplattor 65cm långa och har kört hårt för att testa om de håller och de verkar göra det.
 

Vikoo

Medlem
14 jan 2013
16
0
1
Vännäsby
Listpris i staterna $160.95 /st. frakt kanske 80 dollar. Tull +10% Moms +25%
Tror inte det skulle bli över 3600 att ta hem 2st från staterna.

Eller går det att ta på försäkringen?
Helt beroende på självrisk då.
Sen får bolaget driva det vidare.
Okej, Hemsida på det?
Går ju ta på försäkring, men självrisken blir inte mycket billigare plus att försäkringen blir dyrare efter så jag förlorar på det i långa loppet :/

ja böjde min mellan 5-7 cm och samma håll, jag har böjt tillbaka dem och förstärkt med järnplattor 65cm långa och har kört hårt för att testa om de håller och de verkar göra det.
Underbart att höra, gör nog någon liknande förstärkning samt 3 extra stag mellan dom och tar bort boggiehjulen. det borde göra susen :)
 

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Jag har beställt på countycat ett flertal gånger.. funkar kanon.. jag har då fått allt jag har beställt utan nå trubbel.. Rekomenderas!
 

Vikoo

Medlem
14 jan 2013
16
0
1
Vännäsby
Jag har beställt på countycat ett flertal gånger.. funkar kanon.. jag har då fått allt jag har beställt utan nå trubbel.. Rekomenderas!

Underbart. Har nog hittat vart jag beställer då. Hur är det med fraktkostnad/Tull eller så? :)