Snörik vinter 2012-13?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
svårt att säga ? Vädret är så fram och tillbaka nu för tiden att inget går att förutse,

Så alla vet lika mycket som du ung.

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
vad jag fattat, varm sommar = kall höst, sedan tvärtemot :)

hoppas somsagt på mycket snö!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
På jobbet abbonerar firman på väderleksrapporten.
När man går in och kollar den så är allt över tio dagar rena gissningar.

Att spå flera månader känns svårt...
:)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Vare bara jag som tyckte att denna vinter inte var nån höjdare? :S, men som sagt så är det nog svårt att förutse vädret till helgen... sen går det ju att se i väldigt grova drag med hjälp av solfläckscykeln å lite andra väldigt inte så precisa hjälpmedel...

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Avliden
Har ingen aning om detta stämmer men är det inte så att det oftast är ungefär samma medeltemperatur mellan åren alt. att det blir lite varmare ,så om det blir en kall sommar så borde vintern bli mild ?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Har ingen aning om detta stämmer men är det inte så att det oftast är ungefär samma medeltemperatur mellan åren alt. att det blir lite varmare ,så om det blir en kall sommar så borde vintern bli mild ?
Njaa, tveksamt.. för nått år sen var det en ovanligt bra vinter här vid mig och efter den vinter blev det den varmaste sommaren på 50 år. något sånt iaf :)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
I hela världen så aviker inte medel temperaturen på 1 år med mkt, men kan ju fortfarande skilja väldigt mycket lokalt(länder)

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Blir vintern hälften så bra som denna så kommer iallafall jag bli nöjd :)
Denna som var, var ju rent pissig på de flesta ställen rätt länge förutom i nordvästra Jämtland. Fusk att bo i Jorm/Blåsjön-trakten ju ;)

Var själv runt Hammerdals trakten där var det ganska bra med.
Riksgränsen hade inte någon särskild snömängd i februari, var direkt oåkbart när man var där uppe så fick hålla till runt Kiruna istället där det var lite bättre med snötillgången, senare hade det visst kommit mer i Riks.

Här i allra södraste norrland så var det knappt någon snö alls att tala om. Dock innan det hade vi två riktigt snörika vintrar, fast svårt före ändå då det inte hunnit blivit några isar innan allt puder kom och isolerade så det typ aldrig blev någon riktig kärn-is.

Hoppas iaf på en riktigt snörik igen så man kan använda nytillskottet som kommer på hemmaplan lite också.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Denna som var, var ju rent pissig på de flesta ställen.
Joo. Jag bor på Åland o det var inte ens snö till jullovet :/ mitt iallt kom det 20cm snö så man kunde köra lite iaf :) det var väldigt dåligt med nederbörd den här säsongen. året före däremot var det det bästa på länge. var dubbelt så lång vinter än vanligt. Synd bara att jag köpte min första skoter först på sportlovet :p

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Det finns ju en medeltemp utslaget på hela året alltså alla årstider tillsammans. Vilket betyder, är sommaren extremt kall så blir vintern varm och vise versa... så det ser inge vidare ut inför vintern. Men om det är tillförlitligt lr inte törs jag inte säga.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Det finns ju en medeltemp utslaget på hela året alltså alla årstider tillsammans. Vilket betyder, är sommaren extremt kall så blir vintern varm och vise versa... så det ser inge vidare ut inför vintern. Men om det är tillförlitligt lr inte törs jag inte säga.
Men enligt denna teori så borde det väll vara vintern som styr eftersom att den infaller först på året. Kall vinter=varm sommar samma år. På så vis menar jag att medeltemperaturen denna sommar inte påverkar nästa års vinter-medeltemp.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Men enligt denna teori så borde det väll vara vintern som styr eftersom att den infaller först på året. Kall vinter=varm sommar samma år. På så vis menar jag att medeltemperaturen denna sommar inte påverkar nästa års vinter-medeltemp.
Du ha faktiskt rätt med det! isf får man hoppas! :)

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Tror du "klimatet" håller koll på vilket år/månad det är? =)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Den som lever får se känns som ett bra svar på alla väderfunderingar som rör en tid längre bort än imorgon...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Denna som var, var ju rent pissig på de flesta ställen rätt länge förutom i nordvästra Jämtland. Fusk att bo i Jorm/Blåsjön-trakten ju ;)

Var själv runt Hammerdals trakten där var det ganska bra med.
Riksgränsen hade inte någon särskild snömängd i februari, var direkt oåkbart när man var där uppe så fick hålla till runt Kiruna istället där det var lite bättre med snötillgången, senare hade det visst kommit mer i Riks.

Här i allra södraste norrland så var det knappt någon snö alls att tala om. Dock innan det hade vi två riktigt snörika vintrar, fast svårt före ändå då det inte hunnit blivit några isar innan allt puder kom och isolerade så det typ aldrig blev någon riktig kärn-is.

Hoppas iaf på en riktigt snörik igen så man kan använda nytillskottet som kommer på hemmaplan lite också.
I örnsköldsviks inland var det en sju helsikes massa snö iaf.