Snödjup i Sverige just nu?

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
I Funäsdalen /Tänndalen är det kört om det inte kommer mer snö. Eftersom här har det töat och varit plusgrader i flera omgångar så nu är det stenhårt på led och i terrängen. Nästan omöjligt att åka utan att skotern går varm. Synd eftersom snödjupet är ju helt okej. Hur ser det ut i övriga områden?
 

Swebreeze

Aktiv medlem
20 sept 2010
88
0
6
Höga kusten
Hur ser det ut kring borgafjäll i dagsläget? Ska dit i slutet av vecka 7.
Var till Stora blåsjön förra helgen och där var det som betong, gick inte ens att köra i skogen utan att vissa skotrar vart överhettade. Hörde att det var samma i Borga den helgen.
Som någon sa, det behövs några decimeter med snö.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Samma som hemma då....faan va tragiskt. Var ut igår och det är ju så hårt överallt så man hade kunnat köra obehindrat med valfri yamaha från 70-talet utan problem...Ska man behöva skaffa en ledmaskin framöver.

Kollar man på yr.no just nu så ska det komma runt 15-20 cm under nästa vecka i Borgafjäll men det verkar avslutas med regn. Kollar man på klart.se så ser det sämre ut, i princip ingen nederbörd. SMHI:s rapport påminner om yr.no så man får väl hoppas att klart.se har fel. Då har man i allafall kylning (är mest bekymrad för kompisarnas pro rmk:er :) )
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej! Är i Funäsdalen nu och tänkte åka led till Åre på fredag. Nån om vet hur det är med snö där?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Stort tack för tipset! Blir nog en resa söderut istället. Kanske mot Grövelsjön, Idre, Vemdalen.
 

rasseT

Medlem
12 jan 2014
26
0
1
Skellefteå
Tjenare!

Är less på den ~ decimetern snö som finns så har sökt semester v10.

Lutar mot att jag ska sikta mot riksgränsen eller hemavan, har någon koll på snödjup/före just nu?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Är i Borga just nu och det är stenhårt överallt. Det är precis så man klarar kylningen på maskinerna. I morgon tänkte vi åka mot Saxnäs och se om det är bättre.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jadu...max 1 m skulle jag tro. Men skotrarna sjönk ju i bästa fall ner 1 dm. I natt kom det förvisso nästan 1 dm till men det är ju mestadels is sen tidigare så det var ganska trist före. Bäst var det kring trädgränsen tyckte jag. Ovanför hade allt blåst bort och i dalgångarna så var det som hårdast. Vi höll till mest kring korpodalen och mot Sutme. Vi åkte även mot Saxnäs men gav upp någon kilometer innan vi nådde fram då det bara var is. PRO RMKerna som var med hade lite problem med kylningen. Isrivarna gick av på den ena dagen innan vilket inte gjorde saken bättre. Som summitåkare kan man tycka att polaris har sparat in på lite fel saker. Små ändringar skulle få dessa maskiner körbara även i detta före. Längre stänkskydd och bättre isrivare skulle räcka långt tror jag. Det är mycket snö som åker rakt bakåt i stället för upp i tunneln. Där de hade 85-90 grader hade jag mellan 40-45 grader.
 

G-spot

Medlem
28 dec 2016
32
1
1
Uppsala
Ursäkta OT. Nu är väl ändå 85g bättre drifttemp än 45? Finns väl en anledning till att termostaten ligger runt 80g?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Drifttempraturen på en 2takts motor är då iaf inte 85grader ;) Optimala tempen är nog för dom flesta 2t motorer runt 35-45 grader.

Pro rmk är renodlade lössnö maskiner. Det är inte sparat in något för dom är inte byggd för å köra på is. Vanliga rmk eller sks modellerna har frontkylare och klarar sig betydligt bättre. Skulle vilja säga dom är mer anpassade för skandinaviska väderförhållanden.

Ursäkta att de blev lite offtopic.

Snödjup i skellefteå: gräs till 3dm.... :/