Snödjup i Sverige just nu?

G-spot

Medlem
28 dec 2016
32
1
1
Uppsala
Nog? Hehehe ge mig gärna en källa på det. Kör du med digital tempgivare på kylvattnet som lämnar motorn? Så i din värld är kylvattnet som lämnar motorn svalare eller jämnvarmt med din kropp eller snäppet över.

Uppsala - vår och 8plus.. Snart kommer kjolarna fram.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nog? Hehehe ge mig gärna en källa på det. Kör du med digital tempgivare på kylvattnet som lämnar motorn? Så i din värld är kylvattnet som lämnar motorn svalare eller jämnvarmt med din kropp eller snäppet över.

Uppsala - vår och 8plus.. Snart kommer kjolarna fram.
Det sitter en tempmätare precis på utgående vatten på toppen på polaris maskinerna så det stämmer väldigt bra att normal drift temperatur inte är 85grader...
 

G-spot

Medlem
28 dec 2016
32
1
1
Uppsala
Givetvis varierar det. Min rmk 600 låg på runt 60-65. Min re800r ligger runt 65-70 blandad körning. Men 35 är omöjligt en optimal temp..
 
Reactions: ersdahl

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Pro rmk är renodlade lössnö maskiner. Det är inte sparat in något för dom är inte byggd för å köra på is. Vanliga rmk eller sks modellerna har frontkylare och klarar sig betydligt bättre. Skulle vilja säga dom är mer anpassade för skandinaviska väderförhållanden.
Jo så är det nog. Jag gillar faktiskt PRO:n men skulle nog inte kunna ha en sån pga detta. Men ärligt talat, hur många gram tyngre är ett fullångt stänkskydd :) När vi mestadels körde led så passade jag på i tristessen att jämföra sambons summit med PRO:arna när de körde och trots att hennes summit är utan rivare så tror jag ändå att det virvlade upp mer snö i tunneln på den än PRO:arna. Den lilla snö som dels fanns löst redan och det som rivarna rev upp kastades rakt bakåt på dem så då är det ju inte så konstigt att de går varma. De hade ju en SKS tidigare i vintras och den satt det ju längre stänkskydd på. Det kanske är idé att sätta dit ett sånt eller om det finns ett ännu längre skydd (eftermarknads). Hur det än är så är det för lite snö för dem just nu på många ställen så det är ju lite trist att det ska hänga på en sån enkel sak. Såg att nya summitarnas stänkskydd verkar ha snabbfäste. Kanske något att ta efter. Enda gången jag har problem med långt stänkskydd är när man backar.

Angående kyltemp så ligger nog spannet på e-tecen mellan ca 30 grader (då anser den sig själv vara varmkörd) till 60-65 grader då den börjar reglera ner effekten. Min t3:a ligger normalt runt 42-47 grader när det finns lagom med snö så termostaten lär väl öppna däromkring skulle jag tro. Sambons summit har inte digital tempmätare men den visar 4 staplar = mellan 40-50 grader. Har man 85 grader har man snart problem... Nä nu får det var nog med offtopic....sorry!

(Kan meddela att det kommit en knapp dm snö i offerdal...)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Wall of text
Jag gör de enkelt för mig. Är de inte kylsnö så är de garanterat tråkig körning. Då kör jag helt enkelt inte. Och nej, jag tar inga söndagsturer för å nöta mil med min pro :p

Och med de sagt så blir de väldigt lite mil i rådande snö förhållanden :(

35 och upp är en optimal temp. Punkt slut :)
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Nån som har koll på hur det ser ut i riksgränsen nu? Var grymt förra veckan iaf.
 

dvärgen

Medlem
13 dec 2016
30
1
8
Luleå
Någon som varit till Kronogård/Kåbdalis på senaste? Tänkte åka på Onsdag om de finns något före där :)
Eller annat tips som är max 15 mil ifrån mig? Utgår från Luleå.
 

dvärgen

Medlem
13 dec 2016
30
1
8
Luleå
Tack för tipset!
Var till Storklinten ungefär, snö nästan upp till midjan men vädret har gjort så de gått igenom helt. Ingen botten kvar, och bara kramsnö. +7 idag!
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Stugsittaren åtnjuter frukten av att ha valt ett synnerligen klokt (och fint) ställe att bo på, om man gillar snö, skoter och storslagna vyer:)
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
"Nej, se det snöar, nej, se det snöar,
det var väl roligt, hurra!
Nu blir det vinter, nu blir det vinter
Som vi har önskat, hurra!
Då tar vi slädarna fram och vantarna på,
och sen vi åker uppför backen, hej, vad det ska gå!" :)

Hur ser det ut för er som fått snö, är det åkbart i inlandskommunerna? (Norrbotten tänkte jag främst på)..