Snödjup i Sverige just nu?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men det är absolut inge bra att det kommer massor nu, för finns inte en tillstymelse till tjäle, och inge isar. det blev ju kallt först nu då det började snöa, men där det kommit mycket snö nu kommer det ju aldrig bli bra isar och tjäle
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
men det är absolut inge bra att det kommer massor nu, för finns inte en tillstymelse till tjäle, och inge isar. det blev ju kallt först nu då det började snöa, men där det kommit mycket snö nu kommer det ju aldrig bli bra isar och tjäle
Spelar tjälen egentligen någon roll bara det kommer tillräckligt mycket snö?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja till våren bland annat. När varmgraderna kommer så kommer snösmältningen gå grymt mycket fortare. Snön smälter rakt igenom och ner i backen.
Med andra ord så kan en tidig vintersäsong betyda kort vårsäsong?
Sannolikheten för så kallad isbränna måste ju också minska om det blir "dålig" tjäle.
Hur djupt kan det frysa om snön kommer tidigt som nu?
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Är det värt att åka emot bydalen för att få testa släden? I Östersund finns det knappt så man vågar ta ut den ur garaget.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det har iaf slutat snöa nu i Skellefteåtrakten och det ser väl inte så ljust ut framöver. Får hoppas det börjar dumpa lite snö i inlandet & fjällvärlden så dom får en bra botten.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Är det värt att åka emot bydalen för att få testa släden? I Östersund finns det knappt så man vågar ta ut den ur garaget.
Nja, jag hade väntat iaf. Lär ju inte vara nån direkt botten så risken att köra sönder maskinen lär ju vara överhängande. Dessutom så är ju isarna fortfarande osäkra skulle jag tro. Men om det verkligen suger i skotertarmen kan du ju frakta upp och köra på nån oplogad skogsbilväg eller nåt
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Nja, jag hade väntat iaf. Lär ju inte vara nån direkt botten så risken att köra sönder maskinen lär ju vara överhängande. Dessutom så är ju isarna fortfarande osäkra skulle jag tro. Men om det verkligen suger i skotertarmen kan du ju frakta upp och köra på nån oplogad skogsbilväg eller nåt
Första turen brukar vara att åka till bakvattnet och köra direkt upp på ansätten.. Någon som vet mer om läget där?
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
sådär ja då har man varit o styrketränat med för kort skoter( lynx enduro) masser med snö men svårt att ta sig fram mycket plock i pinn o inga isar bäst är väl att åka till någon större kraftledningsgata där det är rensat från träd ca 1m bottenlös puder ansiktsmask rekomenderas
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Nja, jag hade väntat iaf. Lär ju inte vara nån direkt botten så risken att köra sönder maskinen lär ju vara överhängande. Dessutom så är ju isarna fortfarande osäkra skulle jag tro. Men om det verkligen suger i skotertarmen kan du ju frakta upp och köra på nån oplogad skogsbilväg eller nåt
Leden från Höglekardalen upp mot Hosjöbotten går just på en grusväg. Ypperligt ställe att rasta högertummen på. Inga stenar ivägen och inte över några vatten.