Snödjup i Sverige just nu?

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Vilket larv med hemliga ställen. Är ju bara att slå upp snödjupskartan på smhi så får man en tydlig bild av var snön ligger. Sedan finns det självklart lokala variationer då mätstationerna ofta ligger i dalgångar varför man kan förvänta sig lite mer på höjd nära trädgränsen. Mätstationer finns heller inte i varje dalgång men har man lite lokalkännedom så vet man var microklimat zonerna finns. Sen kan det vara bra att tänka på att snön framförallt i början på säsongen ofta ligger i skydd mot milda sydvästvindar som kan spöka i östsluttningar.

Hur svårt kan det vara?:)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Vilket larv med hemliga ställen. Är ju bara att slå upp snödjupskartan på smhi så får man en tydlig bild av var snön ligger. Sedan finns det självklart lokala variationer då mätstationerna ofta ligger i dalgångar varför man kan förvänta sig lite mer på höjd nära trädgränsen. Mätstationer finns heller inte i varje dalgång men har man lite lokalkännedom så vet man var microklimat zonerna finns. Sen kan det vara bra att tänka på att snön framförallt i början på säsongen ofta ligger i skydd mot milda sydvästvindar som kan spöka i östsluttningar.

Hur svårt kan det vara?:)
Tycker jag inte alls, förstår inlandsborna som vill ha sina lokala ställen ifred istället för att locka dit oss kustraggare, skulle inte heller skylta..

SMHI's snödjupskarta kan jag torka mig i röven med, just av den enkla anledningen att det ligger upp mot 50cm mer än vad dom visar. Bilder från sociala medier bevisar detta.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tycker jag inte alls, förstår inlandsborna som vill ha sina lokala ställen ifred istället för att locka dit oss kustraggare, skulle inte heller skylta..

SMHI's snödjupskarta kan jag torka mig i röven med, just av den enkla anledningen att det ligger upp mot 50cm mer än vad dom visar. Bilder från sociala medier bevisar detta.
Sist jag kollade var inlandsborna rätt så beroende av oss kustraggare - för utan en stackars bensinpump väst om Boliden (4 mil från kusten alltså) och ett enda jobb (turistnäringen) så blir det fan tufft för dom att njuta av snön på snöskoter - jag menar - banken säger upp lånen på huset, kärringen drar iväg med en kustraggare och högfjällshotellet varslar om uppsägning.... blir fan knepigt njuta av snön då - på a-kassa och utan el.

Men det är klart. Skidor är både billigt och rofyllt ;) ;) ;)
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Sist jag kollade var inlandsborna rätt så beroende av oss kustraggare - för utan en stackars bensinpump väst om Boliden (4 mil från kusten alltså) och ett enda jobb (turistnäringen) så blir det fan tufft för dom att njuta av snön på snöskoter - jag menar - banken säger upp lånen på huset, kärringen drar iväg med en kustraggare och högfjällshotellet varslar om uppsägning.... blir fan knepigt njuta av snön då - på a-kassa och utan el.

Men det är klart. Skidor är både billigt och rofyllt ;) ;) ;)
Du menar det är mackägarna som sitter och spelar Facebook och "lockar hit" lössnöåkarna?
Näedu, ett bra exempel på ditt inlägg är pumpen i Glommers, byborna HATAR skoteråkarna, särskilt från Ske och Piteå, läst tidningen?

Eller harvdu sett nått inlägg från nån spelsida där kanske Camp Polcirkeln eller Terjes skryter över den fantastiska åkningen?
Marknadsföring är ju inte deras starka sida.

Däremot på skidorterna, där är dom flitiga, där kan man som skoteråkare läsa mellan raderna, men det är inte för att få dit just oss, nejdå, dom vill ha pjäxvandrare som köper massvis med öl på afterski för dom behöver inte bekymra sig över att blåsa grönt dagen efter.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vuogga och merkenäs?

Vet att det är knappt 50 i jäckvik men det bör vara mer längre västerut
 

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Suck inte en tillstymmelse till snö i Dalarna, inte ens snö i Sälen (förutom i skidbackarna då)
Var runt 3dm förra året :-(
Inte varit så här dåligt sedan 2006/2007 då var det inte åkbart förens mitten av Januari.
Får väl lasta upp och dra till Borga i mellandagarna, dock 65 Mil enkel resa men vad gör man :)
 

Alexander92

Medlem
12 nov 2014
30
0
1
Åland
Hur ser det ut i Saxnäs/borgafjäll/klimpfjäll? Finns det tillräckligt med snö så att man kan köra överallt där och klättra lite berg?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
För någon vecka sedan var det mellan 50-70 cm i Klimpfjäll enligt det jag har hört. Lite mer på vissa ställen. Men räkna med runt halvmetern skulle jag tro. Jag ska själv upp vid nyår så jag kan återkomma med rapport här på forumet.
 

ratza

Medlem
23 dec 2015
6
0
1
Saxnäs
Det är ganska ihopsatt nu efter tö / regn i måndags.. Men 50-70 cm, beroende på vars man är, känns ganska rimligt. Bor visserligen cirka 3 mil åt "fel håll" från Saxnäs men så mycket kan det ju inte skilja.. :)
Isen på Insjön i Saxnäs är körbar, Kultsjön är dock inget att lita på ännu.