Snödjup i Sverige just nu?

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Alltså vart är snön? Knappt två dm fluff i Dvärsätt där jag bor(1,5mil nordväst om Östersund) Det var bra längesen man har varit med om en sån här urusel vinter och tittar man på prognosen så är det torka så långt ögat når. Jag antar att det är fler än jag som börjar bli frustrerad..
Men vi i Östersund har ju förmånen att bara en timmes körning med bil kunna få riktigt bra körning ändå så värre för dem ut mot Norrlands kusten mfl. Men vist, vafaan:-( var länge sedan det var så här!!
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Vad säger snödjupet runt arvidsjaur?
Skulle dit och köra i lomträsk vid Arvidsjaur då det skulle vara bra med snö där. Lastade bilarna och släpen och for dit för att inse att blåbärsrisen syntes. Blev en jävla omväg till kåbdalis iaf...men där blev man ju på bättre humör även om det finns mer att önska även där.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Skulle dit och köra i lomträsk vid Arvidsjaur då det skulle vara bra med snö där. Lastade bilarna och släpen och for dit för att inse att blåbärsrisen syntes. Blev en jävla omväg till kåbdalis iaf...men där blev man ju på bättre humör även om det finns mer att önska även där.
Men va fan! :wacko:

Kåbdalis och Kronogård sägs ha bättre med snö men jag tycker inte körningen där är lika kul..
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Men vi i Östersund har ju förmånen att bara en timmes körning med bil kunna få riktigt bra körning ändå så värre för dem ut mot Norrlands kusten mfl. Men vist, vafaan:-( var länge sedan det var så här!!
Jo det klart att man kan lasta vagn o sätta sig 45 min i bilen och köra i Åkersjön. Men det är ju inte riktigt samma sak, bara en sån enkel grej att låta ungarna tolka på snowracer är ju mer eller mindre förknippat med livsfara för dom små liven om dom inte har hockeyutrustning på sig ;) Impulsåkningen är ju nere på noll just nu :(

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Allt är ju relativt. Där jag bor (Mälardalen) kan man i princip aldrig åka skoter. Behöver jag traila bara 45 mil är det ju grymt! Oftast handlar det om 60-90 mil på helgerna, enkel resa. I år har det dock varit rätt snällt mot plånboken tack vare snön i västra mellansverige så kortare att åka än normalt. :)

Bor på fel ställe helt enkelt ;-)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Här i Ö-vik har vi ju nu äntligen fått lite (betoning på lite) snö. Var väl uppmot 2-3dm i helgen. Rent puder så man körde ändå nere på åkern.
Nu är det dock + grader....
Men det är väl inte bara skit, fryser det på nu så och att det kommer de decimetrarna snö som ska komma i helgen så kan man väl iaf ta sig till nån stuga för att grilla eller liknande.. Skit vinter.

Nu är det ju kust och 4mil innåt jag har koll på, vet inte hur det är i Solberg å liknande.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Ja som Leafo skriver så är allt relativt.

Jag bor i Linköping och har skotern parkerad hos en kompis i Falun.



Därifrån lasta skotern in i skåpbilen (skönt att slippa släpkärran iaf)
och vidare upp till en kompis i Jämtland (Backe i närheten av Strömsund)
och sen vidare till Borgafjäll för att åka skoter i helgen.

Blir styvt 200mil på en helg men vad gör man inte för att få åka skoter =)

// Johan.
 

POLARIS SKS

Välkänd medlem
28 okt 2011
310
0
16
BODEN
Tjena uppe i boden har vi fått 15 cm Nysnö i helgen och mer snö kommer det till helgen så här kan man köra skoter med ett snödjup på ca: 25-40 cm = bra skoterföre och blir ännu bättre till helgen med mera SNÖ,SNÖ,SNÖ

Mvh-SnowriderHenke:ciao::ciao:
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Någon som har koll på snömängden runt Tärnaby/Hemavan/Joesjö? :)
Körde i måndags (Tärnaby) och då va det faktiskt bra, men kom man för högt upp blev det vindpinat å packat, man fick hålla sig lite längre ner och på lä sidor. Utan att veta säkert men skulle gissa på att man ska hålla sig lite österut, har dock inte snöat nå mängder på ett tag å de som kom kom österifrån :)
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6

10-20 cm snö här i Umeå nu. Kommer detta som regn så lär de aldrig bli körbart här under denna vinter..
Februari å man har inte kört en meter i umeå :evil:
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
Yr visar

Lördag: 10,6 mm
Söndag : 5,1 mm
Måndag 4,8 mm
Totalt 20,5 mm

Klart visar

Lördag 9,8
Söndag 6,3
Måndag 9,4
Totalt 25.5

5 mm under dessa 3 dagar tycker jag inte är allt för stor skillnad.