Snödjup i Sverige just nu?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
De två senaste vintrarna har snö mängden här i sundsvall legat på runt metern och strax över under vissa perioder. Vad skilljer den snön från snö i t.ex. boden, gällivare kiruna? Inget skulle jag vilja säger. Förre vintern var lite jobbigt dock, första månaden alltså november och halv december var det ju bara puder före utan ngn botten, sen blev det bra botten och sedan damp det ner typ 40-50 cm puder så det var härligt körning.

Snökaos vid 1 dm snö? Är ju likadant i hela landet. Kiruna hade direkt trafikproblem när det kom snö. Så vad skilljer mellan kiruna-sundsvall-stockholm. Inget eller jo, i sthlm kan dem köra i rustningstrafik=)

Hoppas på riktigt mkt snö nu i helgen, om jag får välja mellan "leverantör" av vädret så hoppas jag på yr. då blir det väl 3-4dm snö.
problemet e att vi e utan isar :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Sen får du motorhaveri eller en skjuten rem.. man ska nog inte chansa speciellt inte på strömmande vatten drag
Jag kör ski-doo och i år blir det en freeride, så jag är inte ett dugg orolig över motorhaveri eller sprängda remmar..........:blink1:
 
R

räsern

I saxnäs var det puder 28april 2010 det vill jag se ikring gävle trakterna :)
Sen så planerar jag inte när remmen ska fara, saker brukar hända där dom verkligen inte får hända.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
De två senaste vintrarna har snö mängden här i sundsvall legat på runt metern och strax över under vissa perioder. Vad skilljer den snön från snö i t.ex. boden, gällivare kiruna? Inget skulle jag vilja säger. Förre vintern var lite jobbigt dock, första månaden alltså november och halv december var det ju bara puder före utan ngn botten, sen blev det bra botten och sedan damp det ner typ 40-50 cm puder så det var härligt körning.

Snökaos vid 1 dm snö? Är ju likadant i hela landet. Kiruna hade direkt trafikproblem när det kom snö. Så vad skilljer mellan kiruna-sundsvall-stockholm. Inget eller jo, i sthlm kan dem köra i rustningstrafik=)

Hoppas på riktigt mkt snö nu i helgen, om jag får välja mellan "leverantör" av vädret så hoppas jag på yr. då blir det väl 3-4dm snö.
Är inte likadant i hela landet, de flesta Stockholmare kör väldigt länge med sommardäck, ( har alla ens vinterdäck)? + att dem inte sandar vägar och de har långt ifrån samma resurser när det gäller plogning och skottning.

Sorry för OT !


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=65.288594,21.490657
 
R

räsern

Jo ute i byarna i norrland plogas det 24/7 eller inte. annan dagen jul var det 40cm drevsnö på allmänväg i 24timmar :) tacka vet jag passat syncro
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Måste nog bara få flika in att Räsern faktiskt har en poäng, både vad gäller snökaos och snömängd ute vid kusten och söderut.

Jag själv bor i Funäsdalen, och enda tiden på året det blir något "snökaos" är när turisterna börjar trilla in i området. Värst är det inte i november, december eller januari (när det är som halkigast, och sämst snöröjning), nej nej. "Kaoset" kommer i februari, iom att sportlovsveckorna kör igång. Folk kan inte köra bil på vinterväglag, så är det bara. Jag har tappat räkningen på hur många turister jag dragit upp ur dikena. Vi ser det år efter år efter år.

Vad gäller snömängden så har invånarna vid kusten och södra delarna av Sverige fått hybris. Bara för att ni haft två kanonvintrar, vilket jag inte missunnar er alls, så har det stigit er åt huvudet. Generellt sett ÄR det bättre, längre och mer utmanande åkning i fjällområdena. Kanske framförallt i områdena kring Saxnäs, Borga och Jorm.
 

Saxzor95

Välkänd medlem
27 mar 2011
410
0
16
Utanför Älvdalen
Måste nog bara få flika in att Räsern faktiskt har en poäng, både vad gäller snökaos och snömängd ute vid kusten och söderut.

Jag själv bor i Funäsdalen, och enda tiden på året det blir något "snökaos" är när turisterna börjar trilla in i området. Värst är det inte i november, december eller januari (när det är som halkigast, och sämst snöröjning), nej nej. "Kaoset" kommer i februari, iom att sportlovsveckorna kör igång. Folk kan inte köra bil på vinterväglag, så är det bara. Jag har tappat räkningen på hur många turister jag dragit upp ur dikena. Vi ser det år efter år efter år.

Vad gäller snömängden så har invånarna vid kusten och södra delarna av Sverige fått hybris. Bara för att ni haft två kanonvintrar, vilket jag inte missunnar er alls, så har det stigit er åt huvudet. Generellt sett ÄR det bättre, längre och mer utmanande åkning i fjällområdena. Kanske framförallt i områdena kring Saxnäs, Borga och Jorm.
Bra skrivet!

Håller med dig
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Fick ca 3-4 cm snö igår kväll här i Sundsvall så det är iallafall vitt och lite ljusare!

Siralopne: Om vi tänker på t.ex. sthlm att de inte har samma resurser på att skotta och sanda/salta så kanske det beror på att staden är rätt så stor och det är rätt mkt att ploga jämfört med en småstad/by i norrland, eller? Att det blir kaos när det blir snö kan ju bero på att det räcker att 1 av 170.000 bilar som te.x åker på essingeleden ställer till det så blir det trafikstockning.
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Klart att vintrarna är bättre uppe i norr om man gillar snö och det gör väl alla på detta forum, allt annat är ju skitprat. Däremot bilkörning, finns nog få i detta land som är så duktig på att köra som storstadsbor ex Stockholmare. När det är lika mycket bilar ute på några få mils väg som det finns bilar i hela norra sverige, dvs från Uppsala till Kiruna ja då krävs det en del. Vägar som blir så hala pga polering som vi aldrig upplever i norra sverige. Räcker med en bil som råkar illa ut så påverkar det i stort sett hela Stockholm. Man bör nog ha kört bil i Stockholm ett tag innan man gnäller.
Läste NSD tidigare i höstas om kaoset i Kiruna när första halkan kom... då skrattade jag, finns ju knappt några bilar där som kan skapa ett kaos. Talade men utanför Gällivare som tyckte att hon hade köigt till jobbet, med det menade hon att hon såg två bilar framför sig på vägen! Alla har vi ju olika syn på kö.. en kö i stockholm är 300 000 bilar i 4 körfält på väg åt samma håll i cirka 1,5 mil som rullar i 10km/h.
Så nä jag håller inte med om att Stockholmare inte kan köra bil, sen finns det alltid stolpskott som i alla delar av landet och i Stockholm måste dom vara fler eftersom det bor 2 miljoner människor där.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det krävs inte speciellt duktiga bilförare när det går 10 km/h.
Däremot är Storstadsborna (Stockholm/Göteborg/Malmö) mycket mer vana vid trafikmängden och dom är dessutom bra på att låta sådana som mig byta fil.
Det räcker oftast med att slå på blinkersen.

På topic: Det verkar ju ska komma en del nu Fredag/Lördag! Om jag bara hade fått hem min skoters!!
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Det krävs inte speciellt duktiga bilförare när det går 10 km/h.
Däremot är Storstadsborna (Stockholm/Göteborg/Malmö) mycket mer vana vid trafikmängden och dom är dessutom bra på att låta sådana som mig byta fil.
Det räcker oftast med att slå på blinkersen.

På topic: Det verkar ju ska komma en del nu Fredag/Lördag! Om jag bara hade fått hem min skoters!!
Det är väl iofs precis vad det gör men det är nog svårt att förstå om man inte kört där. När vägarna blivit polerade av alla trafik och hastigheter övriga tider på dygnet ökar så är det brutalt halt.

Tycker prognoserna för helgen bara skrivs ner hela tiden...:( Skulle behöva komma 50 innan jul!
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Väder prognoser undra om dom sitter och kastar tärning.
idag lovar ingen snö men det har snöat sen i morse.
Så länge det snöar får dom kasta hur mycket tärning dom vill.. Hur mycket har kommit under dygnet?
 
Last edited:

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Dom flest lovar -10 idag och nu till eftermiddagen lovar alla mildare runt -5 vi har haft -11 hela dagen men nu har det blivit -16 dom är duktiga och göra prognoser. till helgen lovar dom snö jag tror inte på det fören jag ser det.