Snödjup i Sverige just nu?

E

ejwbegysv

Sweet! Vi är på väg upp i slutet på feb :eyebrows:
Härligt... Min ska in på service/lagning i några veckor.. hoppas att det går fort..



Fin fint före idag.. Fotografens renegade hade det tufft i backarna :)
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Nu har vi så mycket snö här i Skaraborg att skolorna är stänga :D För mkt snö på taken! Det är över metern, inte vanligt här nere :p
VAFAN får ni ledigt för att de är mkt snö :confused::eek: :mmph::blink::afraid::cry: de är ju lite noobigt:hahaha:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Är det bara jag eller har vädret varit helt uppåt väggarna de senaste åren.

För tre år sedan var det ovanligt lite snö samt oerhörda temperaturfluktuationer om jag minns rätt.

Förra året var det däremot ovanligt mycket snö, men det var någon ovanlig blida. En blida från mitten av januari till nån gång i februari. Den blidan var kraftigt ovanlig.

Men det här året hittills tar ju alla rekord tycker man ju.
Det har varit enormt stabil kyla med -20 konstant i upp till 3 veckor vissa perioder men bara någon värmebölja med -1 någon dag. Men temperaturen påminner ju bara om gamla tiders vintrar som de gamle brukar tala om, dvs stabilt kallt i månader.
Men snön, sån här snö har jag aldrig varit med om. Förra helgen var jag uppe till fjälls och skulle gräva fram en stuga och någon skoter. Snön var som luft, inga som helst problem att flytta runt på den och den var inte det minsta seg på nåt sätt. Det här var ju ett ställe som det ska driva ordentligt på men icke, inte den minsta tillstymmelse till lagerbildning i själva snön eller ens en antydan till skiltje. Och då är det ju ett ställe där det blåser och det har varit några veckoperioder utan snöfall på det stället så viss vindpackning hade man kunnat räkna med.
Och utöver det, i helgen var jag omkring Arjeplog och körde skoter. Vid varje fastkörning så sjönk man inte bara ovanligt djupt utan det var också helt omöjligt att gå genom snön. Nu är ju inte det helt ovanligt att det är svårt att ta sig fram genom snön men man sjönk ovanligt djupt och snön var ovanligt mjuk och man var tvungen att anstränga sig ovanligt mycket.

Men vad som gör mig lite perplex är vädret i södra Sverige. Jag tänker inte skratta åt att deras samhällsfunktioner brakar ihop för det vi kallar ett lätt snöfall, de har en annan och intensivare infrastruktur och trafiksituation som inte är helt byggd för bortforsling av snö och dessutom brukar det snöa intensivare där nere än här.
Men, i södra Sverige har de enormt mycket snö. Till och med såna mängder som här uppe skulle anses normalt. Men det lilla jag hakar upp mig på är att snön inte smälter bort där nere på en gång. Stabila minusgrader där nere i södern!


Visst är det lite anmärkningsvärt det här?
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Jag tror det är en tillfällighet. Har dock hört varför det är så lite snö på OS i vancouver....de stora snömolnen och kalla vindarna som igentligen skulle dumpas over there fördes istället mot Skandinaviska trakter. Kanske är det därför södra sverige har så pass mycket snö?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Haha ja, men de är gött. Ledig en vecka för att de ska skotta taken. :nuts:

Massa tak som har rasat in här nere, det är ju inte gjort för massa snö direkt. :blink1:
Sen kanske man ska skotta taken i tid, INNAN de rasar, som vi gör här uppe =D
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nu är det verkligen härligt vädet här i Sundsvall, -1 till -2 och spöregn. Skulle ut med bilen ikväll en sväng och den var som en helt täckte med is, likaså släpet samt gatorna. Hade juh inte varit fle om det kommit som snö istället. Snöar det längre norrut? Ume? Skellefte, Övik?
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
de bara VRÄKER ner snö i vilhelmina. och inte fan plogar dom, man går omkring i typ 2 dm snö på gatorna och har tur om dom plogat när man ska över vägen så man slipper snön nån stans :S
 
N

N_w

de bara VRÄKER ner snö i vilhelmina. och inte fan plogar dom, man går omkring i typ 2 dm snö på gatorna och har tur om dom plogat när man ska över vägen så man slipper snön nån stans :S
ahhaha vi i lycksele är också utsatta! gick tungt efter vägarna
 
E

ejwbegysv

Gördalen Norra Dalarna har 0,6-1,5 meter med snö.. mycket löst men det börjar bli kallare på nätterna nu...