Snödjup i Sverige just nu?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Snö

Sweet, inte ofta det lönar sig att åka söderut för att jaga skoterföre. I alla fall inte om man bor i sthlm. Det här kan bli den bästa vintern sen 85/86 i södra sverige.
Det är fasiken till och med skoterföre hemma hos mig, söder om Vänern. :S Synd att skotern står vid stugan. :ranger:
You lucky bastards...

Bodde i Sthlm i 7 år, då ville det då inte vara skoterföre. :yawn:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Sv: Snö

Jag är helt förstörd. Sämsta snövintern på väldigt många år. Snart februari och halvmetern med snö utan nån botten. Får åka ett par mil mot fjällen så man får nåt å åka i iallafall.. :cry:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Snö

Jag är helt förstörd. Sämsta snövintern på väldigt många år. Snart februari och halvmetern med snö utan nån botten. Får åka ett par mil mot fjällen så man får nåt å åka i iallafall.. :cry:
Det var väl inte så mycket mer snö den här tiden förra året?
Det var ju i mitten på februari som det small till ordentligt och kom snö utav helvete. Minns det väl för vi var borta en helg i feb och när vi kom hem var vi helt utsnöade, tog hela natten att skotta fram gården.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Sv: Snö

Det var väl inte så mycket mer snö den här tiden förra året?
Det var ju i mitten på februari som det small till ordentligt och kom snö utav helvete. Minns det väl för vi var borta en helg i feb och när vi kom hem var vi helt utsnöade, tog hela natten att skotta fram gården.
Vet inte hur ni hade det uppe i Strömsund men i Östersund förra året vid den här tiden var det runt metern, nu är det väl kanske 40 max. Men vintern är inte över än! Bästa körningen är ju liks på vårvintern!
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Sv: Snö

Vet inte hur ni hade det uppe i Strömsund men i Östersund förra året vid den här tiden var det runt metern, nu är det väl kanske 40 max. Men vintern är inte över än! Bästa körningen är ju liks på vårvintern!
där jag höll mig å körde var det kanske 65-75cm den här tiden förra året, är 50 nu, men så kom det 30-40cm en helg och lite mer snö därefter så till slut låg vi nog på 120-130cm kanske. (Uppskattade siffror ur minnet)

Minns detta ganska väl då jag inte hade några problem alls med bly-arcticen i ospårat före den helgen, men satt fast fan i mig hela tiden efter den helgen.
Bytte till slut bort den mot en ockelbo 4500 som jag har nu, bara för att kunna ta mig fram...

Något som dock är en större besvikelse än snömängden är bristen på "botten" i snön....
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sv: Snö

Ahh. Vi spelade fotboll på en parkering ute på kallaxheden idag. Ganska kul men sen sköt jag ut bollen långt åt helvete i skogen och blev tvungen att springa efter den. I snön. Jag tror jag hade blivit en utmärkt kustjägare för jag lyckades lokalisera, tillfångata och föra hem bollen utan större problem där ute i snön. Men jag blev blöt.