Snödjup i Sverige just nu?

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Sv: Snö

Jasså måste läsa vidare.. men de låter ***** ologiskt? 1 cm vatten kan ju inte betyda 10 cm snö... :p
"Nysnö är luftigt, med en densitet på omkring 5 till 15 % vatten, men med tiden pressas snön samman av sin egen vikt och av ökad temperatur, och densiteten i snömassa kan ligga på omkring 30-50% om våren."
Wikipedia.

Förstår du nudå?
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Sv: Snö

Om det står att det ska komma 3-10 mm nederbörd, så betyder det alltså runt decimetern med snö ? Läste sen om olika densitet och det, men dom översta raderna var ju dom roligaste :)
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Sv: Snö

Sitter här på skolan i datassalen med "jag är en snowrider.se" OCH jag vet att de är lite fel, men de finns ingen "snowmobile" låt?? Iaf, jag sitter här å ser flingorna falla utanför :)))
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Sv: Snö

Om det står att det ska komma 3-10 mm nederbörd, så betyder det alltså runt decimetern med snö ? Läste sen om olika densitet och det, men dom översta raderna var ju dom roligaste :)

Enligt SMHI så smälter man (fast)nederbörd för att sedan mäta.

http://www.smhi.se/foretag/m/ml_regn_sno.htm

Och enligt wikipedia består snö av 5-15% vatten, 10% medel. Alltså borde antal mm gångras med 10.

3-10 mm blir 3-10cm.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Sv: Snö

Enligt SMHI så smälter man (fast)nederbörd för att sedan mäta.

http://www.smhi.se/foretag/m/ml_regn_sno.htm

Och enligt wikipedia består snö av 5-15% vatten, 10% medel. Alltså borde antal mm gångras med 10.

3-10 mm blir 3-10cm.

Nyfallen snö har en densitet av 30-100
kg/m​
3. Det innebär att ett decimeterdjupt
täcke av nyfallen snö motsvarar 3-10 mm
nederbörd i smält form. Vill man räkna om
vatteninnehållet till snölast på marken eller
tak gäller att 1 mm vatten (smält vatten) på
1 m
2 yta motsvarar 1 l eller 1 kg vatten.
Det innebär t.ex. att 1 dm vindpackad snö
med densitet 200 kg/m
3 motsvarar 20 mm

vatten eller 20 kg på en yta av 1 m
2.



Som jag förstod det så beror det på vilken sorts snö det är som faller, eftersom det är olika densitet. Tex om det står 3 mm nederbörd och det visar sig komma riktigt fluffig nysnö, så ska det kunna bli 10 cm även fast dom har angivit 3 mm nederbörd.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Sv: Snö

[/font]

Som jag förstod det så beror det på vilken sorts snö det är som faller, eftersom det är olika densitet. Tex om det står 3 mm nederbörd och det visar sig komma riktigt fluffig nysnö, så ska det kunna bli 10 cm även fast dom har angivit 3 mm nederbörd.

Det är klart att densiteten varierar beroende på snö men som sagt är det lättast och smidigast att bara göra om mm till cm.


Och för att översätta din text:
Nyfallen snö innehåller 3-10% vatten.


Har snön 3% vatten så kan 3 mm nederbörd bli 10 cm :beer:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Snö

Ja sedär man lär sig nått nytt varje dag! Det visste jag inte.. men nu gör jag de! :D

Men jag säger som Matti: Bara de snöar så ska alla vara glada! :D