Snödjup i Sverige just nu?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Haha så sjukt löjligt med snö här, har aldrig vart med om liknande den här årstiden. Visst vi brukar ha snö men kanske 2-3dm tills nån gång i mitten av Januari då det brukar vräka ner. Nu är det nog ungefär en meter (om inte mer) och mer snö väntas inatt.

Har matat puder efter kraftlinor med Pro:n hela dagen, underbart!
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Som någon nämnde tidigare i tråden, kommer bli väldigt snörik vinter för Att de är så milt! Tråkigt dock att isen inte går att köra på här så man tar sig Ingenstanns!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja snömängden är absolut inte att klaga på nu iallafall.

Vi var ut på isen en sväng också, visst den är lite blöt men fortfarande 25cm tjock så det funkar ju. Men ja det skulle gärna fått frysa på litegrann och blive 3-4dm.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ja snömängden är absolut inte att klaga på nu iallafall.

Vi var ut på isen en sväng också, visst den är lite blöt men fortfarande 25cm tjock så det funkar ju. Men ja det skulle gärna fått frysa på litegrann och blive 3-4dm.
Skulle vara glad bara den gick att köra på så man kan ta sig någonstans! Inte kul när det som bara finns ängar i närheten som man dessutom inte får köra på och man måste korsa en is för att ta sig till någon man känner!
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Haha så sjukt löjligt med snö här, har aldrig vart med om liknande den här årstiden. Visst vi brukar ha snö men kanske 2-3dm tills nån gång i mitten av Januari då det brukar vräka ner. Nu är det nog ungefär en meter (om inte mer) och mer snö väntas inatt.

Har matat puder efter kraftlinor med Pro:n hela dagen, underbart!
Har ni nån bra körninig runt tre-sjö? Man blir ju onekligen sugen att lasta släpet och åka dit med dom snömängderna. :)
 
Last edited:

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
David : Du har inte koll på om de är mer snö när man kommer upp på Ryfjället eller om de blåst å drevat undan de mesta?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
David : Du har inte koll på om de är mer snö när man kommer upp på Ryfjället eller om de blåst å drevat undan de mesta?
Jag har inte varit på Ryfjället men vad jag hört om Järvfjället som ligger ca 3-5 km öster om Ryfjället (ryfjällaron, östra kanten av ryffjället mot Järvsjöon (Gammjärvsjön)) så skulle det finnas gott om snö. Umbyn har kvar sina renar där uppe fortfarande med de ska ta ner dom i morgon eller på torsdag så efter det kommer jag nog att ta en sväng dit för att pumpapuder så då kan jag meddela. I kittelfjäll ska de tydligen ha än mer snö än vad vi har här.
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Hade tänkt dit på torsda så då lär ja väl märka exakt hur mycket de är.
Kul att veta vad man har att förvänta sig iallafall!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja alltså inte direkt inne i Tresjö, man måste nästan över nån av sjöarna för att hitta lite bättre körning! Finns ju oändligt med kraftlina man kan köra. Vi ska ut imorgon och köra över sjön, håller tummarna för att den är okej. Annars finns det ju en del branta berg att klättra upp för och nästan alla åkerägare kör skoter själv så dom stör sig inte alls på att man leker och har sig på deras mark, finns även en hel del myrmark (lite svårare att komma åt).

Men jag kan rapportera om sjön imorgon samt lägga upp bilder och filmer så ser du! :)

Har ni nån bra körninig runt tre-sjö? Man blir ju onekligen sugen att lasta släpet och åka dit med dom snömängderna. :)
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Mycket bra! Sånt uppskattas. Jag har bara varit där en gång och kört från Kerstins udde sen leden mot gideå. Filmer och bilder är aldrig fel.
 
Last edited:

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
någon från orsa som kan bekräfta 65cm som klart.se säger? hur är det att åka där rent allmänt? är grönklitt lämpligt att utgå ifrån?