snödjup i kronogård!?!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
kom hem nyss efter att ha varit där uppe (dock inte krono, utan sudok) lite över metern me snö, men är hårt, är blötsnö hela vägen ner till backen i princip, igår var det riktigt tråkigt att köra, men idag var det lite bättre, var på minus sidan inatt
 

jimmyu

Aktiv medlem
21 okt 2007
51
14
8
Var och körde i Krono på fredagen förra veckan och det var fortfarande mycket snö där, runt metern eller mer på många ställen, men var ganska besvärligt och oberäkneligt före där skotern fort kunde lägga sig på sidan när snön inte bar längre. Man kunde också ganska ofta känna att skidan eller mattan slog i stubbar och annat under snön.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
finns bra med snö, men terrängen passa dåligt för senvår körning enligt mig, mycke stybbar mm, för skoterkörning hänvisar jag er till fjälls, lasta av i karats, kvikkjokk, årrenjarka. men kronogård duger om ni ska åka skoter å åka lite rulle, dra nån backe, grilla korv.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Kronogård ligger lite mellan Jokkmokk och Älvsbyn, i närheten av Kåbdalis. Anledningen till att det är så bra där kan väl vara för att det ligger relativt nära kusten, och är snösäkert. Har legat 3dm snö eller mer där i några veckor redan, medan vi ute vid kusten precis fått 10-20cm. Många som far dit från piteå, luleå, boden och älvsbyn.
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Vi var upp till Kronogård och körde idag, vi lastade av i Kåbdalis och körde upp till Kronogård och tillbaka. Ca 50-60 cm med snö, ingen riktig botten ännu så man var nere i marken och krafsade några gånger. Gick fint att köra på myrarna men i skogen var det lite för lite så det var lite stenar och annat som var framme där det var snårigare skog längs leden.

Men det var fullt tillräckligt för att leka av sig första gången för säsongen :)
Några bilder från idag:


 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
beror ju på hur sugen du är. men jag väntar några veckor till innan jag far uppåt. ska även tillägga att min 40 cm kommer några mil ifrån krono, så kan vara lite till där, men tvivlar på så särskilt mycket mer tyvär
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Inte Kronogård,men inte så långt ifrån på andra sidan 45:an. Här är det kring 80 cm ganska lös pudersnö, bär bra men ingen hård skare varken på ytan eller längre ner i snön