Smörjfett

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Vad använder ni för fett? BRP?
Tänker på alla smörjpunkter som finns, använder ni samma på alla positioner?
Någon som använder marinfett? Nackdelar? Fördelarna talar nog för sig självt...vattenbeständigt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Ofta är viktigare än vad!

Smörjer gör man till stor del för att trycka ut skit ur lagringarna och vilket fett som helst tål vatten tillräckligt bra för att inte rinna iväg innan det är dags igen.
 
Reactions: mas

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Lite min tanke också, marinfett borde vara bra, eller iaf bra nog. Möjligen att kullager inte gillar det, tänker att det mest är anpassat för varma dagar, kanske det blir hårt på vintern?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Vilket vanligt fett som helst duger så varför krångla till det?
Har du det redan hemma och inte vill köpa en sort till så funkar det garanterat bra det med.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har du redan något hemma så använd det, men jag brukar köra med marinfett för det är det enda som funkar i min sluta grävmaskin, men det funkar bra till skotrarna också, inte märkt något problem vid sträng kyla.
Enda nackdelen är att det är typ dubbelt så dyrt som vanligt entreprenadfett, men det blir ju inga pengar i det ändå då det är så lite som går åt.
Sen sitter det inte speciellt många smörjnipplar i skotrarna längre speciellt på brp, så att lägga på marinfett på de leder som inte har smörjnipplar kan vara en god ide, men det kräver mycket jobb vilket brukar resultera att ingen gör det.
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Det var just det, har Biltemas marinfett hemma, men kom att tänka på att det känns som en sommarprodukt, men låter ju bra om någon annan använder det, priset spelar igen roll med denna lilla mängd. Kan komma över SKF kullagerfett gratis på jobbet, värt att kladda med ett byte i sprutan eller värt en fettspruta till?
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Fick en SKF för kullager på jobbet för högtemperatur, men även ner till -40 C, smörjisen där sa att det passade bättre, rätt dyrt fett men gratis för mig så det får bli det, tuben lär räcka livet ut, borde inte gå många pump/säsong. Den fina färgen på fettet avgjorde, havsgrönt lite genomskinligt så jag tänkte att det inte syns mycket vid ev. spill.
 

skarj

Medlem
2 nov 2023
19
0
1
54
Jämtland
Verkar onekligen bättre om man tittar på spec. typ samma pris, men nu fick jag gratis så jag får vara nöjd och hoppas att det inte har någon betydelse:) Det lite tråkigare var att det inte trycktes ut något gammalt fett utan det kom bara fett med denna fina färg, vilket jag har svårt att tro BRP pytsat i...inget rostvatten heller, så hoppas att de inte glömt fett iaf. Nu har skotern knappt gått något de senaste 2 åren sedan ny, men det känns bra att jag tryckte i några pump. Hittade 3 nipplar allt som allt, samtliga i boggie.