Smälte ner nya slides på 7 km bär de sig köpa dyrare slides?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Nytro RTX och RTX SE har väldigt brant attackvinkel som gör att de slites ut vid böjen. Sen väger de ju bly också. Minns inte exakt men jag tror en original RTX SE väger runt 260-270 kg. Boggien på RTX SE är ju fullsmetad med hjul (i alla fall på min gamla) men det verkar inte hjälpa. Kollade på den i helgen då min bror köpte den av mig och till och DU-pont slidesen verkar hålla. Har gått 800 mil nu. Original höll kanske hundra mil ledkörning. Men som sagt, dessa Du-pont (vespel) kräver fullclippad matta annars slits mattan ut...inte slidesen (Eller hur @psycodave ;) )
Kompisen Nytro som han påstår sig ha kört närmare 1200 mil med org slidsen är en MTX 144" 08a Är de snällare atackvinkel på den för nu när jag bytte slides på den va de inte nämnvärt sliten i böjen fram. De va mest sliten mitt på slidesen där de är längst sträcka utan hjul. De va inte Dupoint slides.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Kompisen Nytro som han påstår sig ha kört närmare 1200 mil med org slidsen är en MTX 144" 08a Är de snällare atackvinkel på den för nu när jag bytte slides på den va de inte nämnvärt sliten i böjen fram. De va mest sliten mitt på slidesen där de är längst sträcka utan hjul. De va inte Dupoint slides.
De flesta yamaha ägarna kör envart på stenhård led :) därför sliter dom extremt med slides.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Mtx'en bör ju ha snällare attackvinkel än rtx se'n tycker jag. En lössnömaskin med brant attackvinkel brukar inte funka så bra i lössnö...
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Har man stora problem så är det bara de där med riktig Teflon infällt som funkar.
Förvandlar en "slides-ätare" till nått helt annant.

Men jag håller med att det är anmärkningsvärda skillnader mellan olika modeller.
Hade en F7:a som gick +1500 mil på originalslidesen, förvisso dubbad men då hade jag en hobby att köra flera mil i över 150km/h på blankis...

Vi hade även en panthera 580 som det rök om slidesen titt som tätt.. vart inte nån ordning förrän tefolnslides monterades.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Har man stora problem så är det bara de där med riktig Teflon infällt som funkar.
Förvandlar en "slides-ätare" till nått helt annant.

Men jag håller med att det är anmärkningsvärda skillnader mellan olika modeller.
Hade en F7:a som gick +1500 mil på originalslidesen, förvisso dubbad men då hade jag en hobby att köra flera mil i över 150km/h på blankis...

Vi hade även en panthera 580 som det rök om slidesen titt som tätt.. vart inte nån ordning förrän tefolnslides monterades.
Finns de nadra märken på slides än Dupoint med infällt teflon? I fjol skulle jag få prova de Finska slidsen med trä infällt, men de kom aldrig några slides. Jag antar de floppade eller han tordes inte låta mig provköra dem för jag skrev att jag kör uppemot 200kmt på is :)