Smälte ner nya slides på 7 km bär de sig köpa dyrare slides?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Fan jag smälte ner sprillans nya slides på några fullgasrepor på isen jag skulle testa toppfart med Lynx re 600an för jag viste inte vilken drevning den hade jag har nyss köpt den. Jag trodde de va lugnt att hålla stumt 500-600m för de va ca 1-3 cm lösare snötäcke på isen men de gick tydligen inte 😂 Jag va uppe i gps 140kmnt med 38mm kamhöjd och 307cm mattlängd de trodde jag skulle funka utan härdsmälta. En nackdel med 07ans re är att de endast sitter ett boggihjul fram i skenböjen förutom bakre vändhjul ( ett hjul på varje sida boggi såklart. På alla andra rc och vanlig Rave samt skidoo rev är de tre boggihjul på varje sida boggiskenor + vändhjul. På min Thundercat är de också bara ett hjul i böjen och den kan jag stumma 200kmt på lika underlag utan att bränna slidsen. Men den har bara 32mm kamhöjd men den är 50kg tyngre så den borde elda upp dem lika lätt tycker man?
Frågan är då är de värt köpa dyrare slids grafit för jag har köpe snik vers svart plast på Rinab. Är dem ovanligt dåliga eller? Är grafitslidsen alla säljer bet bättre än vanlig plast? Är Slides på typ sledstore bättre eller annan firma som har bättre slides?
De sluare med att jag får köpa Finländares träslids eller Yamaha Dupiont slides :eek:
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Min gamla nytro käkade slides ganska bra så jag satte dit dupont och de ser ut som nya efter 500 mil. De kräver dock fullskodd matta annars går mattan sönder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Min gamla nytro käkade slides ganska bra så jag satte dit dupont och de ser ut som nya efter 500 mil. De kräver dock fullskodd matta annars går mattan sönder.
Ok de låter som de är grymma. Kan man känna eller märka att maskinen rullar lättare med Dupont slides?
De vore intresant att prova Finländarens Speedset träslides också jag har frågat om jag får testa dem och skriva en rapport om hur de funkar här på forumet. De är lite billigare än Dupont också och de kan ev va lika bra får man hoppas.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Äldre PPS var förvisso rätt hård på slides men det där känns ju som usel kvalite. Å andra sidan ska man väl inte testa toppfart det första man gör 😬 Köp original.
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Monterade ett par slides av billigare sort på en före detta skoter. Dom höll ca 5 mil ledkörning.
Köpte då original slides och dom höll resten av säsongen och såg fina ut när jag sålde skotern (ca 50 mil).
Visserligen en Polaris men bör vara samma med andra märken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag köpte Rinas grafit vers nu och jag ska va mer noga med snömängd och toppfarter på Lynxen ivf :) Thundercatten har vaggat in mig i att tro man bränner inte slides även om man köper billigaste skit som finns den bränner aldrig slides. Jag kan tänka mig man absolut inte ska köpa billigaste slides till kamhöjder över 40mm då Lynxen brände dem med endast 38mm .
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Jag köpte piratslides en gång, aldrig mer :) Efter det har jag bara köpt original som hållit bra. Både BRP och Polaris
 

mikaeljansz

Ny medlem
13 jan 2021
3
0
1
36
Sweden
Lärde mig också den dyra vägen.
Sledstore Slides Sno-X - 172cm, Grafit, Typ B1 till Lynx rs 600 2012 ,slut efter 4 körningar.
Ska prova original eller Dupont.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Lärde mig också den dyra vägen.
Sledstore Slides Sno-X - 172cm, Grafit, Typ B1 till Lynx rs 600 2012 ,slut efter 4 körningar.
Ska prova original eller Dupont.
Piratslides av tillverkaren Garland håller minst lika bra som org. De säljs här i Sverige med annat namn Snopro eller Sno-X? Jag pratade mede Rinab om de hade koll på Garland. De sa att sno-X eller snopro kom från Garlands "ibland" tydligen inte alltid! Garland tillverkas i USA medans de här smältlimsslidsen kommer från china. De senaste Sno-X slidsen jag kollade på stod de china på. Numera frågar jag vilken tillverkare de är för de står på lappen på slidsen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Köp original slides till allt förutom typ Yamaha apex, nytro mm där är det bara dupont som håller.

Men i övriga fall blir det bara dyrare. Sno-x, snopro å allt va fan dom heter är bara bortkastade pengar. Kanske finns bättre sorteringar ibland men varför chansa. Körde sönder en slides på förra summiten och köpte pirat (sno-x) för att det var enkelt och fanns på orten men dom var sopslut efter en helg i lössnö och på en summit som inte nöter slides överhuvudtaget. Har aldrig annars bytt slides pga slitage på totalt fem summitar i olika längder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Man förstår inte att dessa piratslides får säljas för jag brände som sagt upp 4 st på max 10 mil med en kotbandare Lynx rave 600 med extra ditsatta boggihjul och inte ens hård led. Men som sagt Garland pirat är bra jag tror faktiskt något märke från USA har dem org monterat också. Rinab skulle ivf se över sitt inköp och sortera bort alla chinaslidas när jag klagade i fjol på vårkanten men jag vet inte om de gjort det. Men på Rinab kan man fråga och få Garland om de finns hemma och de är inge dyrare än chinaslidsen.
Finns Dupoint till alla märken och vart köper man dem billigast?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det finns väldigt mycket som inte borde få säljas som heter snox, snopro, kimpex mm
Men det görs för mycket pengar på det så därför finns dom kvar år ut och år in och folk vill ha billiga grejer å skiter i att reklamera när det inte funkar.
Obs alla grejor är inte dålig, men typ gummi produkter, slides, bussningar, leder, variatordelar är bara skit.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Dupont finns till alla märken men jag har ingen koll på vem som säljer dom i Sverige dock.

Men jag anser att dom är onödiga på dom flesta skotrar förutom Yamaha. Kostar runt 2000:- har jag för mig och org slides till typ en summit håller minst 200mil. Men till ex på en apex där du kan köra upp 3-4 par org slides på en säsong så är dom värd varenda krona för du kan i princip köra på asfalt utan att nöta upp dom.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
Låter inte lovande med Sno-X. Köpte just Sno-X grafit för att jag hört gott om dom men tittar på dom jag köpt och det är made in China
Tråkigt när dom heter likadant som tidigare USA tillverkade som var bra
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Låter inte lovande med Sno-X. Köpte just Sno-X grafit för att jag hört gott om dom men tittar på dom jag köpt och det är made in China
Tråkigt när dom heter likadant som tidigare USA tillverkade som var bra
De är lika bra du skickar tillbaka dem för jag provade grafit vers av sno-x och de höll ca 500meter längre än de vanliga svarta. Om du har en snäll boggi som inte är elak mot slides och 14 isrivare samt pulversnö så kan de hålla 10-20 mil ivf :)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Hur kan vissa skotrar slita slides medans andra håller nästan hur länge som helst även om dom använder slides av samma fabrikat vad är det som skiljer ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hur kan vissa skotrar slita slides medans andra håller nästan hur länge som helst även om dom använder slides av samma fabrikat vad är det som skiljer ?
De beror på längd på boggiskenor och hur många hjul man har. Längre skenor fördelar ut trycket så de blir mindre punkttryck. Hjulen går ner ca 10mm nedanför slidsen så de avbelastar slidsen helt enkelt. Sedan beror de på kamhöjden också ju högre kammar desto mindre snö åker upp genom mattfönstren.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Jo naturligtvis skiljer det så men tex Yamaha Nytro är ju känd för att slita slides och dom har ju ändå en del boggihjul och rätt låg kam höjd mot många moderna maskiner jämför man tex med en summit som helt saknar hjul och har höga kammar och där slidsen verkar hålla ok ändå.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jo naturligtvis skiljer det så men tex Yamaha Nytro är ju känd för att slita slides och dom har ju ändå en del boggihjul och rätt låg kam höjd mot många moderna maskiner jämför man tex med en summit som helt saknar hjul och har höga kammar och där slidsen verkar hålla ok ändå.
De måste va korta Nytron som sliter slides för den 144" långa Nytro jag har i kompisgänget har gått flera hundra mil utan slides byte. Den har 44mm kamhöjd och inga isrivare. Jag har svårt att förstå varför en kort Nytro skulle slita slides för de finns inget som talar för det i boggin. De enda är väl att den är tung men de är min korta Thundercat också med 265kg torrvikt och den sliter inte slides.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Nytro RTX och RTX SE har väldigt brant attackvinkel som gör att de slites ut vid böjen. Sen väger de ju bly också. Minns inte exakt men jag tror en original RTX SE väger runt 260-270 kg. Boggien på RTX SE är ju fullsmetad med hjul (i alla fall på min gamla) men det verkar inte hjälpa. Kollade på den i helgen då min bror köpte den av mig och till och DU-pont slidesen verkar hålla. Har gått 800 mil nu. Original höll kanske hundra mil ledkörning. Men som sagt, dessa Du-pont (vespel) kräver fullclippad matta annars slits mattan ut...inte slidesen (Eller hur @psycodave ;) )