"SLUTBURKS-TRÅDEN"

Rundvikarn

Välkänd medlem
Rotax med flera har bla. akustik professorer anställda.
Varför å hur kan nån med normal skolgång i Sverige tillverka å sälja slutburkar å ens förespråka att dom har koll på läget ?
Erik Marklund (MCX) har inga professorstitlar att skryta med men det går bra för honom och hans roterande ljuddämpare ändå ....

Det är oftast skillnad på teori och praktik .

Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Herr Marklund behöver dock inte ta hänsyn till prestanda kontra en jävla massa lagar om emmisioner och ljudnivåer.
Samt en viss PR del.

En skoter ska ha maximalt med effekt, så tyst som möjligt och uppfylla en massa miljökrav. +att den ändå helst ska låta fräckt så den säljer lite bättre.

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Skulle tro att " herr marklund" är betydligt mer slipad än några finniga grabbar som svetsar slutburkar som lever om och inte tillför ett jota. Tillochmed jag skulle kunna fara å köpa ett gäng simons ljuddämpare på feltema och döpa om dom till nått fränt namn, å sälja dom för 3000 kr. "Powerultra" "megatourqe3000" "dragongruntXL" de skulle va nått de!

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Det är väldigt få som har samma telefonnummer kvar sen 1980 talet, han ovan en av dom.
Sen har vi haft över 200, kanske 300 wannabee som kommit å gått genom åren.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För att inte spamma sönder filmtråden...

Så lol på alla som gapar om andra pipor, varför ska inte skotrar få ha lite skön sång i sig när det är ok på alla andra motorfordon. tillhör väl lite.

Måste ju finnas värre problem än en skoter med speedtech burk mitt på ett öde fjäll som i filmen? typ som idioter som kör sönder marker osv, det tycker jag är mer fel.

Men jag gillade filmen skarpt! även ljudet ur den maskinen, skit i alla grinkukar!
fred!
På alla motorfordon, även skotern så finns den begränsningar på ljudnivå.
Även för tävlingsfordon finns det gränser.

Hur vet du att det var ett öde fjäll på filmen?
Tyckte det mer ser ut som en myr, grannens hus skulle kunna vara bakom ryggen på kameramannen.

Visst finns det många andra problem än slutburkar.
Skulle gissa på att vårdslös körning på förbjudna/fel platser är värst ur icke skoteråkandes ögon, men jag tror att störande ljud från skotrar kommer som nummer två.
Man ska såklart försöka komma tillrätta med båda två om vi vill kunna utöva vår hobby i framtiden.
Jag med många andra har ingen lust att sluta åka skoter pga att andra inte sköter sig.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Här kan vi diskutera allt vad detta innebär så slipper vi trasha andra trådar framöver :eyebrows:
Går även bra att diskutera y-pipe´s å pipor och mod som tillkommer !
Ser att kritiken mot slutburkar fortsätter. Och det är bra. Detta otyg måste bort för skoterhobbyns fortlevande.

Och jag vill tydligt uppmärksamma moderatorer och slutburksfjortisar på vad trådstartaren T.N.T skrev i sin trådstart. Han skrev exakt det jag fetat och understrukit i mitt citat. Och "allt vad detta innebär" omfattar då också att vi motståndare får upplysa om nackdelarna och även upplysa och varna om olagligheten i detta "slutburkstönteri".

Och att som moderatorn Silly Bear skriver i inlägg #149 att vi motståndare får starta en egen tråd och mer eller mindre kör tyst i oss är förvånande på mer än ett sätt. Dels med tanke på hur trådstarten är formulerad, dels att det i de flesta forum finns en regel om att "inte uppmana till olaglighet". - Förresten skulle inte en sådan tråd läsas av slutburksfjortisarna och informationen av olämpligheten och det olagliga gå om intet för nytillkomna inom hobbyn.

Som en parantes anser jag att både forum adm och tidningen mer bör belysa vad olika avarter som skrikburkar, buskörning, köra på fel ställen etc, kan betyda i slutändan för hela skoterrörelsen.

Edit: Och jag hoppas verkligen att det blir fler kontroller av både skotrar och förare nu när Polisen blivit omorganiserad och blivit en enda myndighet.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Givetvis håller jag med i att det är ett barnsligt otyg att bullra i onödan. Men efter att ha bott på Stora Essingen i åtta år så är det fascinerande att inte samma diskussion förs om båttrafiken. Här dånar det så in i helvete tre-fyra månader om året. Då snackar vi inte ljud från ylande tvåtaktande 600 cc utombordare utan turbindrivna power boats och speed boats med V8:eek:r med fritt blås och 8000 varv. Dygnet runt.
Trots detta finns det vad jag vet ingen från Naturvårdsverket som med hänsyn till störningar vill förbjuda båttrafiken?
Jag tror med andra ord att förbudsivrarna har fler argument (kanske markförstörelse, egenintresse och utsläpp) än störningen. Och att det är andra, större, krafter bakom naturvårdsverket. Tex markägare som helt enkelt vill tjäna pengar på att öppna sina marker för skotertrafik.

Sen ska man ju inte underskatta vikten av att maktens herrar gärna kör båt.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och att vår vice statsminister Romson från Miljöpartiet bor på en båt. - En båt målad med miljöfarlig och förbjuden bottenfärg!!!

Håller med om att det känns lite surt att båtfolket, iaf synbarligen, inte drabbats av samma debatt som skoterhobbyn. Men nu är det som det är och vi som har något bakom pannbenet måste hjälpas åt att stävja irrpannorna som , medvetet eller omedvetet, förstör för alla.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är väl så att när stadsfolket ska åka till fjälls på semester vill dom även ha semester på bullret och kräver då att fjällvärlden ska vara tyst...
Vilket dom är på god väg att få igenom...

Att vi lantisar skulle få igenom en tyst skärgård, som vi kanske skulle vilja semestra i, det kan vi glömma.

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Samma gäller för övrigt för vindkraften. Det blåser utav helvete både på västkusten och Stockholms skärgård (som båda ligger där elen till stora delar förbrukas). Ändå ska vindkraften byggas i orörd natur..? Jag kan tycka att Sandhamn är som gjort för en gigantisk vindkraftpark... Men det stör väl havsutsikten för makten?