Slirande Variator Rev 800

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Har bekymmer med slirande rem på min renegade 800 -05..
Orginal i variatorer & drevning, plastkåporna på variatorskyddet är borttagna, orginal rem..

Symptomen är:
Remmen gnisslar lite på tomgång.
Remmen skriker när man trycker på (lössnö eller led ingen skillnad)
Skitar ned skivorna på nolltid.

Kollade linjeringen och cc(kant till kant på skivorna) ikväll och den ska vara inom toleranserna..
Rengjorde både primär och sekundär noggrannt igår,
for ut och varmkörde provade sen att gasa på 2-3gånger första gången bettade den som den skulle till en början men sen var det som vanligt igen..

Börjar lessna på att felsöka nu, finns det någon här som kan ha något mer tips?
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Är det något man kan ha missat när jag plockade isär primär variatorn...
monterade ihop den igen med samma bussoingar som satt där,då dom inte glappade nämnvärt..
Samma sak med dom fjäder belastade plast "hattarna" på korset.
Ska pröva tipset man sett här att man kan ta lite fint sandpapper och polera upp skivorna lite..
Har kvar lite 1000 men kan det varaför grovt?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej det är inte för grovt, man kan gå ner ända ner till 80-100.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
30minuter senare har jag nog hittat felet..
Demonterade sidan av buken och åkte en sväng utan variatorskyddet..
Startmotorns fjäder är för slapp och går ut och nöter mot startkransen på variatorn..
Därav det skrikande ljudet..

Då är frågan, ska man demontera hela startmotorn eller går det att lösa på något enklare sätt tills man hittar en passande fjäder?

Hoppas det är det här som bromsar min framfart för då blir det kåbdalis till helgen :D

Nej det är inte för grovt, man kan gå ner ända ner till 80-100.
80-100 lät väldigt grovt känns som att ytan som blir då borde bli ganska repig och sedermera binda mycket skit..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den är inte repig länge.... Oavsett sandpapper så gör du inga djupa repor i skivorna så dom nöts bort ganska fort.
 

Dioxid

Aktiv medlem
16 sept 2007
94
0
6
Har en likadan som dig, och har även samma problem. Dock så är det bara på höga varv då vibrerar det lilla drevet ut och slår i startkransen vilket har gjort att det har blivigt lite nött på sidan.

Ringde till skoterfirman och dom sa man var tvungen lagra om eller något liknande vilket gick på 1500 kr.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Har en likadan som dig, och har även samma problem. Dock så är det bara på höga varv då vibrerar det lilla drevet ut och slår i startkransen vilket har gjort att det har blivigt lite nött på sidan.

Ringde till skoterfirman och dom sa man var tvungen lagra om eller något liknande vilket gick på 1500 kr.
lagra om? Det lät lite konstigt, borde det inte räcka med en hårdare fjäder?
Jag la en vanlig plan bricka mellan låsbrickan och bussningen och nu går den bara ut sporadiskt, inte hela tiden man kommer upp i varv som tidigare...

Ska ringa kalix maskiner imorn och höra om dom har en ny fjäder åt mig.
Om dom inte har det så blir det antingen ytterligare en bussning eller några brickor så att kransen inte kan gå ut alls...(mellan 2 och 3 på bifogad bild)


Men då måste man ju starta den manuellt :p
 
Last edited:

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
tjena grabbar jag hade liknande problem som ni startmotorkransen vibrerar ut mot variatorn! jag tog bort bara kransen under vintern men sen gick magnapullen sönder så då var jag tvunden att fixa startmotorn som hastigast.. jag tog av primärvariatorn sen tog jag bort kransen från startmotorn (den var redan borta nu men ändå) inne i hylsan där fjädern e så köpte jag till skims och la emellan så att fjädern blev mer spänd! blev typ 3-4 mm med brickor sen har jag kört länge så verkar funka!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nej det är inte för grovt, man kan gå ner ända ner till 80-100.
Gjorde apu på en skoter verkstad och dom använde 120 sandpapper om jag inte minns fel så det är nog ingen som helst fara att slipa på skivorna brukar själv göra det.