Slirande variator rem et 340

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De låter som du fått en för kort rem om den måste ner under sekundärens skivors överkant för att inta va för spänd. Eller så har du eller någon flyttat fram motorn i motorfästena.?Ja tyvärr måste du ner mer i sekundären för att få mattan att vara nästan stilla upphissad. Du kan göra ett enkelt test genom att med handkraft vrida sekundärskivorna så remmen åker ner några mm. Prova sedan med motor igång upphissad så ser du om mattan står stilla. alt till att shimsa ner remmen mer i sekundären är just att flytta hela motorn bakåt för remmen verkar ju stämma på siffrorna så motorn måste ha flyttat sig. Hur rakt går remmen mellan skivorna ser de ut som den spårar rakt? Du hade en film tidigare där man nästan såg hur rakt den gick men kameran skulle ha varit placerad så rakt i linje med variatorerna som möjligt för att man skulle se om de duger.
 
Last edited:

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
De låter som du fått en för kort rem om den måste ner under sekundärens skivors överkant för att inta va för spänd. Ja tyvärr måste du ner mer i sekundären för att få mattan att vara nästan stilla upphissad. Du kan göra ett enkelt test genom att med handkraft vrida sekundärskivorna så remmen åker ner några mm. Prova sedan med motor igång upphissad så ser du om mattan står stilla eller högst hackar sig runt är ok.
Gjorde som du sa och mattan rör sig inte när man gjorde det så måste väll shimsa men sätter man shims imellan variator skivorna då bara? Och hur mycke ska man shimsa ungefär? 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag mins inte exakt vart man shimsar sekundären på et fast jag har haft flera stycken men de lär vara imellan skivorna på något vis. Du lär se vart du ska shimsa. Men remmen ligger redan under sekundärskivorna så flytta motorn bakåt vore effektivare åtgärd. Man tappar råstyrka rapphet ju längre ner remmen måste i sekundären de blir som att dreva ner i bak på en motorcyckel/moped. Om du väljer shimsa så är de ett elände att välja rätt tjoicklek på shims man får sätta dit och ta bort olika mått och montera ihop,,ja man blir tokig om man vill ha de perfekt. En mm brett shims sänker remmen flera mm i sekundsären så de är svinsvårt att hitta rätt mått. Försök hitta vilket centrum mått drivaxeln vs vevaxeln ska ha och kontrollmät om motorn är flyttad. Ställer man den på rätt cc mått är de sällan man behöver shimsa om sekundären med nyköpt rem. De måttet kan ev stå i någon ET manual häfte som följer med skotern men de är nog lätt att googla sig till.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
1106-remmen är rätt. Men kolla så att det står rätt text på remmen i förhållande till pappen som den satt i när du köpte den, bara för att vara hundra procent säker på att inte en felaktig rem hamnat i 1106-förpackningen (allt kan hända i en butik)

Är det då en 1106-rem, så får du nog kolla C-C-avståndet mellan variatorerna, Det ska vara 266-270mm. Kolla även linjeringen. Justering av detta sker genom att lätta på motorfästena och flytta hela motorn.
Shimsbrickorna för ET brukar vara innanför CEGE-säkringen som håller helixen. Ny rem så är alla shimsen på mellan skivorna, sliten rem så flyttar man ut shimsen utanför helixen.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bra svar mas.
Jag kollade på en massa bilder på Et 340 googel bilder Engine och där ser man att remmen ligger flera mm ner i sekundären på alla bilder så jag tror Yamaha inte satt cc måttet mellan primär o sekundär så remmen ska ligga gäms eller över skivorna i sekundären. De är nog helt ok om du shimsar ner remmen en bra bit i sekundären för på bilderna ser den ut att ligga typ 5-8mm djupt ner mellan skivorna.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Försökt få bort rörliga skivan på sekundären för att sätta shimsen men styrstången är i vägen måste den väck för å kunna shimsa?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Helixen sitter ju bara med en sprint?
Ja jäklar! En tankevurpa av mig 🤥 Jag såg SS/SRV-modellen av variator framför mig.
Du har helt rätt, helixen sitter utvändigt och eventuella shims som funnits när skotern var ny låg nog i samma påse som instruktionsboken. Så shimsen är nog inte kvar, eller?
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Ja jäklar! En tankevurpa av mig 🤥 Jag såg SS/SRV-modellen av variator framför mig.
Du har helt rätt, helixen sitter utvändigt och eventuella shims som funnits när skotern var ny låg nog i samma påse som instruktionsboken. Så shimsen är nog inte kvar, eller?
Nej, har inte instruktionsboken heller tyvärr 😕
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
provade å shimsa ut sekundären så mattan slutade snurra, men då blev remmen för lång och efter man gasar och släppte gasen fick man ett visslande ljud och det visslande ljudet hade jag med förra remmen också 🤔
Men växlar gör den inte går inte ner nått i sekundären och går inte upp mer än hälften på primären😕
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Har du haft skotern länge? Vilken årsmodell är det?
Kan någon tidigare ägare bytt primärvariator, så att du har en helt felbestyckad primär?
Sliret på remmen måste komma av att primären stannar/låser sig i halvt hoptryckt läge och där slutar att dra.
Ligger det distansbrickor under primärfjädern? Det var ett populärt sätt förr att styva upp fjädern och få ett högre tillslagsvarv, men med för mycket distanser så blev det inte tillräckligt med utrymme för fjädern att jobba rätt. Då blev fjädern fullt ihoptryckt innan skivorna gått ihop max, ungefär som du verkar ha det.
Kolla om det ligger brickor där, och mät även höjden på fjädern (lös) diametern på fjädertråden och antalet varv. Försök att se om det finns någon färgmärkning på fjädern.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Har du haft skotern länge? Vilken årsmodell är det?
Kan någon tidigare ägare bytt primärvariator, så att du har en helt felbestyckad primär?
Sliret på remmen måste komma av att primären stannar/låser sig i halvt hoptryckt läge och där slutar att dra.
Ligger det distansbrickor under primärfjädern? Det var ett populärt sätt förr att styva upp fjädern och få ett högre tillslagsvarv, men med för mycket distanser så blev det inte tillräckligt med utrymme för fjädern att jobba rätt. Då blev fjädern fullt ihoptryckt innan skivorna gått ihop max, ungefär som du verkar ha det.
Kolla om det ligger brickor där, och mät även höjden på fjädern (lös) diametern på fjädertråden och antalet varv. Försök att se om det finns någon färgmärkning på fjädern.
Har bara haft skotern den här vintern, det är en årsmodell 84 et 340 t/r.
Hade isär variatorn förut och satt inga distanser.
Fjädern va markerad röd. Tror inte variatorn är bytt men kan ju inte va säker men den funkade ju med förra remmen.
 

Attachments

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Var ute nu och mattan stog på en isfläck så gasade fullt och då gick remmen upp i topp på primären och i botten på sekundären men när jag satt på och åkte så var den som förut och ville inte växla 🤔
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Röd på fjädern är rätt. https://images.cmsnl.com/img/partslists/yamaha-et300h-enticer-1984service-data-pg1_bigyau0644servic_b7f5.gif

Så den växlade ut hela vägen i variatorerna när den slirade och gick lätt på en isfläck, men vid normalt motstånd i/på snö så orkar inte motor att få variatorerna att växla fullt... Det var lite det jag jagade efter i ett tidigare inlägg, där jag nämnde drivaxellager och lager i hjul m.m. att drivlinan EFTER variatorerna går tungt.
Hur hårt har du spänt mattan? Den ska inte vara som en fiolsträng, då går det tungt.

Men det kan även vara motorn som inte ger full effekt och därmed inte orkar driva runt allt. En orörd motor från 1984 skulle säkerligen behöva ny kolvar och vevaxeltätningar, troligtvis nytt insugsgummi också. Även nya tändstift kan vara bra.
Förgasare har du såklart gjort grundligt rent, så det behöver jag inte påtala 😉
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De här är minst sagt underligt fel då den växlar till halva primären men går iunte ner i sekundären!? Jag antar att de är lite fel beskrivet för de är ju fysiskt omöjligt jag menar går den upp i halva primären så ska den gå ner till halva sekundären. Enda undantag skulle va om remmen är flera cm för lång men de ser ju inte ut som det på bilder. I dag va jag tvungen att känna hur spänd sekundärfjädern är på en fungerande et 340. Jag vred bara inre skivan för att uppskatta hur många kg som krävdes. Tyvärr hade vi ingen fiskdragvåg i närheten så jag får bara gissa ant kilo som krävdes för att den skulle börja röra sig bakåt. Jag tror de rör sig om 3-5kg . Om du tar en dragvåg och fäster den i sekundärskivan som är fjäderbelastad längst upp på skivan tvinga fast den med tving eller svetstång. Får du runt 3-5kg just när den börjar röra sig har du "ev rätt" spänning på helixfjädern. Vid tillfälle ska jag testa med våg för mer rätt värde. Jag menar de är svårt att avgöra i vilket vridtryck man ska slå in sprinten.
Hur beter sig motorn om du drar full gas på ett hårt skoterspår,,börjar den öka hejdlöst i varvtal så du måste slå av gasen för att inte spränga motorn eller låter det som den slutar varva typ varvar för lite = växlar på sig?
Om den nu växlar på sig och varvar för lite funderar jag på om du spänt sekundärfjädern för lite.? Jag vet att jag rek slaka den ett halvt varv men prova iså fall att spänna den ett helt varv o tryck in sprinten igen. Bäst vore om jag eller någon kunde sätta dragvåg/fiskvåg på sekundären så du /vi slipper gissa om den är rätt justerad. Dragvärdet brukar stå i verkstasbok eller tillockmed i vissa märkens manual. De kan gå hitta dragvärdet på nätet.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Röd på fjädern är rätt. https://images.cmsnl.com/img/partslists/yamaha-et300h-enticer-1984service-data-pg1_bigyau0644servic_b7f5.gif

Så den växlade ut hela vägen i variatorerna när den slirade och gick lätt på en isfläck, men vid normalt motstånd i/på snö så orkar inte motor att få variatorerna att växla fullt... Det var lite det jag jagade efter i ett tidigare inlägg, där jag nämnde drivaxellager och lager i hjul m.m. att drivlinan EFTER variatorerna går tungt.
Hur hårt har du spänt mattan? Den ska inte vara som en fiolsträng, då går det tungt.

Men det kan även vara motorn som inte ger full effekt och därmed inte orkar driva runt allt. En orörd motor från 1984 skulle säkerligen behöva ny kolvar och vevaxeltätningar, troligtvis nytt insugsgummi också. Även nya tändstift kan vara bra.
Förgasare har du såklart gjort grundligt rent, så det behöver jag inte påtala 😉
Vet inte hur hårt mattan är spänd har inte rört den, men motorn har ja bytt vevaxeltätningar på och stiften är nya å förgasaren är en helt ny då den gamla gick sönder. Men känns konstigt att den gick bra med förra remmen om de skulle va nå sånt fel 🤔
 
Last edited:

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
De här är minst sagt underligt fel då den växlar till halva primären men går iunte ner i sekundären!? Jag antar att de är lite fel beskrivet för de är ju fysiskt omöjligt jag menar går den upp i halva primären så ska den gå ner till halva sekundären. Enda undantag skulle va om remmen är flera cm för lång men de ser ju inte ut som det på bilder. I dag va jag tvungen att känna hur spänd sekundärfjädern är på en fungerande et 340. Jag vred bara inre skivan för att uppskatta hur många kg som krävdes. Tyvärr hade vi ingen fiskdragvåg i närheten så jag får bara gissa ant kilo som krävdes för att den skulle börja röra sig bakåt. Jag tror de rör sig om 3-5kg . Om du tar en dragvåg och fäster den i sekundärskivan som är fjäderbelastad längst upp på skivan tvinga fast den med tving eller svetstång. Får du runt 3-5kg just när den börjar röra sig har du "ev rätt" spänning på helixfjädern. Vid tillfälle ska jag testa med våg för mer rätt värde. Jag menar de är svårt att avgöra i vilket vridtryck man ska slå in sprinten.
Hur beter sig motorn om du drar full gas på ett hårt skoterspår,,börjar den öka hejdlöst i varvtal så du måste slå av gasen för att inte spränga motorn eller låter det som den slutar varva typ varvar för lite = växlar på sig?
Om den nu växlar på sig och varvar för lite funderar jag på om du spänt sekundärfjädern för lite.? Jag vet att jag rek slaka den ett halvt varv men prova iså fall att spänna den ett helt varv o tryck in sprinten igen. Bäst vore om jag eller någon kunde sätta dragvåg/fiskvåg på sekundären så du /vi slipper gissa om den är rätt justerad. Dragvärdet brukar stå i verkstasbok eller tillockmed i vissa märkens manual. De kan gå hitta dragvärdet på nätet.
Kan va lite fel beskrivet var bara att de va svarta streck upp till halva primären 😅 men om jag drar full gas då varvar den så den håller på att sprängas. Har iallafall fått remmen så pass bra att den inte är så lång och ändå inte snurrar mattan så borde inte slira på tomgång nu.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jaha den varvar så brutalt oj vad svårt fall detta är att lösa utan att va på plats. Börja med att testa hur många kg som krävs för att röra sekundärskivan bakåt så vi vet om de är inom dygnet rätt. När du va isär med primären såg du eller kände du om bägge glidbussningarna va rel glappfri och synbart hela ut? De är ju en bussning på rörliga skivan och en ute i locket. Och såg axeln de glider på bra ut dvs inga våldsamma slitagespår som bussningarna skulle kunna fastna i? Eller va primärens axel våldsamt rostig? På en av dina bilder ser man rörliga skivans bussning och den ser ut att kunna funka den är inte ojämnt sliten ifv. Men frågan är hur sliten ytterkåpans bussning är? Den kan man känna glappet på genom att ta i variatorn i locket och känna radiellt hur mycket de glappar. De får glappa en hel del på Et 340 innan du får stora växlingsproblem. De är ok om de känns som de glappar 1mm.
 
Last edited:

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Jaha den varvar så brutalt oj vad svårt fall detta är att lösa utan att va på plats. Börja med att testa hur många kg som krävs för att röra sekundärskivan bakåt så vi vet om de är inom dygnet rätt. När du va isär med primären såg du eller kände du om bägge glidbussningarna va rel glappfri och synbart hela ut? De är ju en bussning på rörliga skivan och en ute i locket. Och såg axeln de glider på bra ut dvs inga våldsamma slitagespår som bussningarna skulle kunna fastna i? Eller va primärens axel våldsamt rostig?
Primärens axel va inte nå vidare rostig tyckte jag, bussningarna va hela va jag såg och har för mig de inte va nå våldamma spår 😅 när jag ska dra och kolla fjädern ska det göras med eller utan remmen på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Primärens axel va inte nå vidare rostig tyckte jag, bussningarna va hela va jag såg och har för mig de inte va nå våldamma spår 😅 när jag ska dra och kolla fjädern ska det göras med eller utan remmen på?
Ok bra...Nästa steg är att dragvåga sekundären annars jagar vi spöken.