• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Slirande variator rem et 340

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.458
177
63
Kramfors
Hittade en manual och där står alla mått på variatorerna både offset och cc mått. De står 266mm + - 2mm mellan skivorna dvs cc mått mellan vevaxel och sekundäraxel. Nu kan de här va annan årg men jag tror inte de skiljer mycket mellan årgångarna. Där stod även en viktig sak som vi funderat på "Secondary spring pre-load (twist) 160 grader. Dvs sekundärvariatorn helix spänner du 160gr från helt avbelastad fjäder i med sprinten runt 160gr vridning.

 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
De låter som primären fastnar i olika lägen typ inte släpper isär helt och den kärvar säkert när du kör också. Du måste va den enda på detta jordklot som fått en Et 340 att slira i både primär o sekundär. Nu när mattan dras med när du vrider primären ser du om de är glipa axiellt mellan rem o skivor förutsatt att du satt dit shimset igen eller dras den medc för att remspänningen är knas igen?
Och Mas är på rätt spår motorn kan va helt lös så den faromkring som en orm i motorrummet. Du måste ta reda på cc måttet mellan primär o sekundäraxlar och ställa in motorn till rätt mått. Och motorn måste såklart sitta fast och va linjerad.
Hade de inte varit så lång till Sundsvall hade jag kommit o kollat på den...
De är glipa mellan rem å skiva när man drar runt den så är nog remspänniingen.
Är mindre cc mått än de ska vara nu tror jag eftersom att de va 265 eller nått förut å sen har jag flyttat bak motorn allt som går eftersom remmen va så sträckt. När jag lyft ut motorn förut så har jag väll inte kollat jätte noga på motorfästena men dom va inte uppenbart trasig iaf. Om man känner på motorn så är den inte lös va jag kan känna, finns de nått bra sätt att kolla så det är okej?
Har också kännt på både primär å sekundär å känns som båda löper lätt 🤔
 
Last edited:

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Hittade en manual och där står alla mått på variatorerna både offset och cc mått. De står 266mm + - 2mm mellan skivorna dvs cc mått mellan vevaxel och sekundäraxel. Nu kan de här va annan årg men jag tror inte de skiljer mycket mellan årgångarna. Där stod även en viktig sak som vi funderat på "Secondary spring pre-load (twist) 160 grader. Dvs sekundärvariatorn helix spänner du 160gr från helt avbelastad fjäder i med sprinten runt 160gr vridning.

160 grader måste det ju nästan vara nu eftersom det va nästan ett halvt varv när jag stoppade i sprinten 👍🏼
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.458
177
63
Kramfors
Ok cc måttet lät rätt bra förut med 265mm. Nu när du vet rätt cc mått vore de ide att ställa in cc måttet till 265-267mm och shimsa skeundären istället för rätt remspänning men de är inge måste huvudsak är att inte remmen ligger för lågt i sekundären när spänningen är rätt. Ju högre upp i sekundären desto råstarkare start o lågfart men man tappar toppfart med onormalt högt shimsad rem i sekundären.
Ang motorfästena så är de bara bryta med ett spett eller kofot i primären typ belasta primären bakåt. De är svårt att säga hur de ska upplevas de ska fjädra lite i gummikuddar men knappast mer än några få mm inte typ 5 + mm de beror på hur hårt du bryter också. Försök även kolla att bägge variatorerna linjerar med varandra de är bara ta några linjaler plattjärn trälister som är rak och försöka lägga emot sekundärskivan och fram mot primären då kan du mäte från linjal mot primärskiva. De är ok om primären/motorn är lite extra vriden åt höger som ex 1-2grader förvriden åt höger. När man kör så dras då motorn rakt men helt i linje duger också på en motorsvag maskin.
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Ok cc måttet lät rätt bra förut med 265mm. Nu när du vet rätt cc mått vore de ide att ställa in cc måttet till 265-267mm och shimsa skeundären istället för rätt remspänning men de är inge måste huvudsak är att inte remmen ligger för lågt i sekundären när spänningen är rätt. Ju högre upp i sekundären desto råstarkare start o lågfart men man tappar toppfart med onormalt högt shimsad rem i sekundären.
Ang motorfästena så är de bara bryta med ett spett eller kofot i primären typ belasta primären bakåt. De är svårt att säga hur de ska upplevas de ska fjädra lite i gummikuddar men knappast mer än några få mm inte typ 5 + mm de beror på hur hårt du bryter också. Försök även kolla att bägge variatorerna linjerar med varandra de är bara ta några linjaler plattjärn trälister som är rak och försöka lägga emot sekundärskivan och fram mot primären då kan du mäte från linjal mot primärskiva. De är ok om primären/motorn är lite extra vriden åt höger som ex 1-2grader förvriden åt höger. När man kör så dras då motorn rakt men helt i linje duger också på en motorsvag maskin.
Okej, men tycker remmen måste ligga så jävla långt ner i sekundären för att den inte mattan ska snurra 🤔 den snurrar när remmen är så långt ner 28131
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.458
177
63
Kramfors
What!! Måste remmen ner så lågt för att den inte ska dra!!?? Och då har du även flyttat motorn mer bakåt än 266mm cc mått!? Den borde ha legat jäms meds skivorna minst när du flyttat motorn. Något är helt knas typ att du shimsat axialspelet på primären när remmen varit slak och legat för högt eller långt fram just när du shimsat. Då skulle du få detta underliga dragproblem och måste sänka remmen i sekundären. De är noga att man spänner remmen max så den ligger tight runt vevaxeln när man ställer in remspelet axiellt. Dra remmen bakåt och kläm åt remmen tight runt primäraxeln med händerna när du kollar glipan. Remmen får inte va lilla minsta slak när du ställer in det!! Efter man ställt in glipan till 0,5-1mm då kan man shimsa in spänningen på remmen i sekundären. Nu när allt ändå är knas skulle jag rek att ställa in cc måttet org 266mm och sedan glipan och slutligen remspänning.
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
What!! Måste remmen ner så lågt för att den inte ska dra!!?? Och då har du även flyttat motorn mer bakåt än 266mm cc mått!? Den borde ha legat jäms meds skivorna minst när du flyttat motorn. Något är helt knas typ att du shimsat axialspelet på primären när remmen varit slak och legat för högt eller långt fram just när du shimsat. Då skulle du få detta underliga dragproblem och måste sänka remmen i sekundären. De är noga att man spänner remmen max så den ligger tight runt vevaxeln när man ställer in remspelet axiellt. Dra remmen bakåt och kläm åt remmen tight runt primäraxeln med händerna när du kollar glipan. Remmen får inte va lilla minsta slak när du ställer in det!! Efter man ställt in glipan till 0,5-1mm då kan man shimsa in spänningen på remmen i sekundären. Nu när allt ändå är knas skulle jag rek att ställa in cc måttet org 266mm och sedan glipan och slutligen remspänning.
Fan tycker att när man nyper åt så remmen ligger tight runt axeln så är glipan typ en mm, shimsade ut primären med en 1mm tråd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.458
177
63
Kramfors
Fan tycker att när man nyper åt så remmen ligger tight runt axeln så är glipan typ en mm, shimsade ut primären med en 1mm tråd.
Ok då låter de riktigt. Men då återstår bara att motorn sitter för långt fram eller så har du fått en för kort rem. Eller så klämmer primärvariatorn ihop skivorna redan på tomg? Men för att de ska göra det måste primärfjädern va av eller något fruktansvärt slut och så slut fjäder har jag aldrig sett. En slut fjäder kan mycket väl sänka tillslagsvarvet med 1000 varv men knappas till så lågt som tomgångsvarv. De är förmodligen någ lurt med primären typ att den kärvar så den inte går tillbaka fullt ut när motorn är igång. När du väl stannat motorn kan den faktiskt gå tillbaka helt för då släpper vikterna lite tryck så du blir förvirrad. Kolla om du kan se glipa mellan rem o skivor även då den är igång på tomg, gasa till några ggr så den slår ihop och släpp gasen till tomg och kolla glipa igen. Du har väl inte smort in glidbussningen på primärvariatorn med fett eller olja? Man ska bara rengöra bussningarna och variatoraxeln, man kan smörja med torr smörjspray men de ska inte behövas.
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
Ok då låter de riktigt. Men då återstår bara att motorn sitter för långt fram eller så har du fått en för kort rem. Eller så klämmer primärvariatorn ihop skivorna redan på tomg? Men för att de ska göra det måste primärfjädern va av eller något fruktansvärt slut och så slut fjäder har jag aldrig sett. En slut fjäder kan mycket väl sänka tillslagsvarvet med 1000 varv men knappas till så lågt som tomgångsvarv. De är förmodligen någ lurt med primären typ att den kärvar så den inte går tillbaka fullt ut när motorn är igång. När du väl stannat motorn kan den faktiskt gå tillbaka helt för då släpper vikterna lite tryck så du blir förvirrad. Kolla om du kan se glipa mellan rem o skivor även då den är igång på tomg, gasa till några ggr så den slår ihop och släpp gasen till tomg och kolla glipa igen. Du har väl inte smort in glidbussningen på primärvariatorn med fett eller olja? Man ska bara rengöra bussningarna och variatoraxeln, man kan smörja med torr smörjspray men de ska inte behövas.
Nej har inte smörjt nått, svårt att se om de är glipa när den går men kan man inte ladda upp videor här för filmade förut idag lite hur de ser ut när den går och så 🤔
 

Alex.Je

Aktiv medlem
16 jan 2019
77
0
6
19
Sundsvall
När motorn går och man håller i bromsen så remmen står still såkan man röra remmen i sidled på primärens axel så är inte att den ligger på där heller, men orkar fan inte köpa en tredje rem som är längre går de köra även fast det kommer slira lite eller blir de helt åt skogen då?😅
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
7.458
177
63
Kramfors
De går köra men remmen kommer ta slut fort och primären kan spricka i skivorna av värmeslag. Motorn måste sitta för långt fram för såhär fel längd på remmen kan de inte va. Måtten från länken på 266mm cc mått kan va fel mått men de är troligast rätt mått. Mäter du verkligen från centrum primäraxel till centrum sekundäraxel så du inte mäter mellan axlarna ? Bästa sättet att kolla cc måttet är att ta bort sekundärvariatorn och mäta in en träpinne som är kapad så när den fastnar stumt mellan primäraxeln och sekundäraxeln drar du åt motorn. Du räknar bort halva tjocklekar på primär o sekundäraxeln när du kapar till träbiten tills de blir 266mm i cc mått på axlarna.