Slirande variator rem et 340

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Tjena, bytte variator rem på min et 340 och den nya slirar som fan.
Sandpapprade bort gamla gummirester och skit innan jag monterade nya remmen också. Någon som vet om man kan spänna remmen på något sätt? Har googlat men inte hittat nått. Tack på förhand // Alex
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Funkade drivningen bra med förra remmen, fram tills den tog slut?
Köpte du en likadan rem som den som satt där förut? Då borde det funka.
Om du köpte en annan modell, så kanske du fått fel rem. En som är för lång....
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Funkade drivningen bra med förra remmen, fram tills den tog slut?
Köpte du en likadan rem som den som satt där förut? Då borde det funka.
Om du köpte en annan modell, så kanske du fått fel rem. En som är för lång....
Japp drivningen funkade med förra remmen, den nya ska vara samma modell dayco 1106. den förra var slät på ovansidan dock och denhär har taggar på ovansidan och taggarna som är på insidan är lite mindre på denhär men vet inte ifall de har nån betydelse?
Länk till remmen jag köpte: https://www.rembutiken.se/snoskoter/variatorremmar/carlisle-ultimax-max/carlisle-ultimax-max-1106/?gclid=EAIaIQobChMIrvX3qrWM4QIVyY4YCh30Dg0eEAQYASABEgJ84vD_BwE
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
1106-remmen är rätt. Men kolla så att det står rätt text på remmen i förhållande till pappen som den satt i när du köpte den, bara för att vara hundra procent säker på att inte en felaktig rem hamnat i 1106-förpackningen (allt kan hända i en butik)

Är det då en 1106-rem, så får du nog kolla C-C-avståndet mellan variatorerna, Det ska vara 266-270mm. Kolla även linjeringen. Justering av detta sker genom att lätta på motorfästena och flytta hela motorn.

Du får även se över sekundärvariatorns glidklackar, så att de är hela. Sedan så ska variatorernas rörliga delar vara hela och rena, så att allt löper lätt och fint när skivorna jobbar.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
1106-remmen är rätt. Men kolla så att det står rätt text på remmen i förhållande till pappen som den satt i när du köpte den, bara för att vara hundra procent säker på att inte en felaktig rem hamnat i 1106-förpackningen (allt kan hända i en butik)

Är det då en 1106-rem, så får du nog kolla C-C-avståndet mellan variatorerna, Det ska vara 266-270mm. Kolla även linjeringen. Justering av detta sker genom att lätta på motorfästena och flytta hela motorn.

Du får även se över sekundärvariatorns glidklackar, så att de är hela. Sedan så ska variatorernas rörliga delar vara hela och rena, så att allt löper lätt och fint när skivorna jobbar.
Det står 1106m3 nånting på remmen så tror de är rätt. Men känns konstigt att även när gamla remmen va sliten och saknade flera kuggar så slirade den inte som den här gör, skotern varvar mycket som fan i förhållande till hur fort den går. Känns konstigt att det skulle blivit nått fel på variator eller nått när de inte va så innan. Men får kolla över den lite mer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det står 1106m3 nånting på remmen så tror de är rätt. Men känns konstigt att även när gamla remmen va sliten och saknade flera kuggar så slirade den inte som den här gör, skotern varvar mycket som fan i förhållande till hur fort den går. Känns konstigt att det skulle blivit nått fel på variator eller nått när de inte va så innan. Men får kolla över den lite mer.
Om den varvar mer med ny rem så kan de va helt ok för gamla remmen kan ha varit smal och därmed varvat mindre den åker ner djupare i sekundären när remmen blir smal och då blir de som att starta på tvåan. Blir de inge svartstreck på skivorna så lär den inte slira. Känn även om de blir stekheta.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Om den varvar mer med ny rem så kan de va helt ok för gamla remmen kan ha varit smal och därmed varvat mindre den åker ner djupare i sekundären när remmen blir smal och då blir de som att starta på tvåan. Blir de inge svartstreck på skivorna så lär den inte slira. Känn även om de blir stekheta.
Det blir svartstreck på skivorna och remmen ser inte ut att ha gått så högt upp på primären utan ser ut att bara gått upp till inte ens halvvägs.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det blir svartstreck på skivorna och remmen ser inte ut att ha gått så högt upp på primären utan ser ut att bara gått upp till inte ens halvvägs.
Oj vad märkligt för Ultimax brukar ha bästa greppet av alla remmar varvtal brukar snarae gå ner med Ultimax remmar.
Jag har faktiskt aldrig hört något liknade speciellt inte på en så motorsvag maskin. De enda jag kan tänka mig är att de sprutar bränsleoljeklägg från en trasig packbox på vevaxeln eller från grenröret. Testa tvätta både remmen och skivorna med Bräcklen eller rödsprit och let avgasläckage samt kolla vevaxeltätningen bakom variatorn.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Oj vad märkligt för Ultimax brukar ha bästa greppet av alla remmar varvtal brukar snarae gå ner med Ultimax remmar.
Jag har faktiskt aldrig hört något liknade speciellt inte på en så motorsvag maskin. De enda jag kan tänka mig är att de sprutar bränsleoljeklägg från en trasig packbox på vevaxeln eller från grenröret. Testa tvätta både remmen och skivorna med Bräcklen eller rödsprit och let avgasläckage samt kolla vevaxeltätningen bakom variatorn.
Nej skivorna på variatorn är rengjorda och remmen är också rengjord, inte kommit dit något nytt skit så vet inte vad de kan vara 🤔
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Tittar man noga på sista bilden, genom fjädern, så ser det ut som att axeln är rostig och smutsig. Så då kanske skivan aldrig vandrar hela vägen ut.
Ta ur rörsprinten som låser helixen, och dra isär variatorn för översyn och rengörning. Men var beredd när du tar bort rörsprinten, så att du har koll på hur mycket du ska vrida på den när den ska tillbaka (förspänningen)
Kan faktiskt hända att fjädern gått av och att det är det som spökar, men det ser du då.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Tittar man noga på sista bilden, genom fjädern, så ser det ut som att axeln är rostig och smutsig. Så då kanske skivan aldrig vandrar hela vägen ut.
Ta ur rörsprinten som låser helixen, och dra isär variatorn för översyn och rengörning. Men var beredd när du tar bort rörsprinten, så att du har koll på hur mycket du ska vrida på den när den ska tillbaka (förspänningen)
Kan faktiskt hända att fjädern gått av och att det är det som spökar, men det ser du då.
Har gjort rent axeln nu så ska montera tillbaka och prova. Fjädern var hel iallafall!
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Blev ingen skillnad av att göra ent axeln, ska man prova spänna fjädern ett halvvarv eller är de inge bra?
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Känns som att det måste vara remmen det är fel på eftersom den gamla aldrig slirade såhär även fast den va sliten.
Såhär ser remmarna ut, är de värt att prova köpa modellen som ser ut mer som gamla remmen? 2810128102
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nej de är inte värt att köpa annan rem med slät utsida de påverkar inget räfflorna är till för bättre kylning.
Kan du ta en bild med nya remmen monterad och kör en liten sväng och stanna efter lite krypfart sista biten. Varför jag vill se det är för att se hur högt i sekundärvariatorn remmen ligger då. Optimalt höjd i sekundären är jäms med skivorna eller upp till 3-4mm över skivorna. Och då ska remmen va så spänd att motorn nästan eller delvis drar runt mattan om maskinen är igång upphissad.
Testa även ha huven öppen och remskyddet borta och dra full gas från stillastående då ska remmen inte sugas ner i sekundären. Om den gör det spänn fjädern mer i sekundären.
 
Last edited:

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Nej de är inte värt att köpa annan rem med slät utsida de påverkar inget räfflorna är till för bättre kylning.
Kan du ta en bild med nya remmen monterad och kör en liten sväng och stanna efter lite krypfart sista biten. Varför jag vill se det är för att se hur högt i sekundärvariatorn remmen ligger då. Optimalt höjd i sekundären är jäms med skivorna eller upp till 3-4mm över skivorna. Och då ska remmen va så spänd att motorn nästan eller delvis drar runt mattan om maskinen är igång upphissad.
Testa även ha huven öppen och remskyddet borta och dra full gas från stillastående då ska remmen inte sugas ner i sekundären. Om den gör det spänn fjädern mer i sekundären.
Tror inte remmen lan ligga så högt upp för när skivorna är helt ihop och man lägger remmen uppe på utan att trycka isär skivorna så ligger remmen nedanför kanten 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tror inte remmen lan ligga så högt upp för när skivorna är helt ihop och man lägger remmen uppe på utan att trycka isär skivorna så ligger remmen nedanför kanten 🤔
Ok då bör man sträcka remmen genom att flytta ihop sekudärvariatorns skivor. Jag har tyvärr inte koll på just din model men på många gamla skotrar gör man det genom att ta bort eller byta till tunnare shimsbrickor. Men om remmen ligger tight mot axeln i primären dvs redan är för spänd så kan man inte shimsa ihop sekundären! Om man köpt rätt org rem och motorn står där den ska i cc mått så brukar remmen ligga gäms eller upp till 3mm över sekundärskivorna. Om jag försöker förklara mer noga så ska remmen snudda primärvariatorns axel när remmen är rätt spänd ,,mattan får halvsnurra runt med motor igång på tomg upplyft i bak. Perfekt justerat står mattan stilla ena sekunden och snurrar några dm för att sedan stanna typ hacka sig runt. Om den står helt stilla funkar också men då kan remmen ev vara för slak dvs för djupt i sekundären. Fenomenet med för slak rem blir att den startar längre upp på primärvariatorns skivor och de blir som att starta på 2an med en bil,,inte optimalt för då kan de slira på remmen.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Tror inte remmen ligger för tight på primären, känns som den mest bara ligger mot axeln och remmen är rätt så slapp, kan ta bilder när jag kommer hem.
Har letat runt lite hur man kan flytta ihop skivorna men inte hittat något.
 

Alex.Je

Välkänd medlem
16 jan 2019
101
0
16
24
Sundsvall
Nu har jag vart ute å provat lite och den drar inte ner i primären när man gasar fullt.
Mattan snurrar när man lyfter upp bakänden.
Var ute ock körde utan remkåpan och remmen går aldrig högre än lite under halva primären och den går inte ner nånting i sekundären bara en kort stund i nån uppförsbacke.
Lite bilder på grejjerna: 77CFC54E-7BB6-46DC-B08E-DE7090327DE9.jpeg53CD29A2-6C14-4D02-B229-15363EC8D53E.jpegFD679ACD-69DB-4972-8A31-2F97B0FBCC10.jpeg6C9EB5CF-800A-4671-8697-FB9337D09EBF.jpegB560E72E-4C09-4DFC-9383-A26CADD7CFCC.jpeg