Slides slut efter 150mil, XTX -11

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Om man släpper mattspänningen så mycket det går så brukar det inte
vara nåt problem att dra ut slidsen, jag knackade med en stor mejsel
tills jag fick ut slidsen en bit sen borrade jag ett hål och tog en annan
mejsel som handtag och drog ur slidsen och som 130efi skrev så tog
5-56 i spåret på slidsen sen var det bara att knacka dit skiten.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Om slidesen börjar bränna ordentligt så håller de bara några km, om man inte fastnar innan dess... så att säga att de håller si eller så länge är inte så lätt.
Höga kammar, lite eller små hjul och hård mattspänning hjälper till för att göra livet surt för slidesen.
Sen finns det skotrar som är mer eller mindre benägna att bränna men isrivare mer hjul och non slipp är oftast tillräckligt för att få det att funka under normala förhållanden.
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Någon som vet varför min bränner slides när jag har kälken på eller tanten bakom. O jag har mattan jäkligt slak

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

gonred

Välkänd medlem
1 sept 2010
136
0
6
Boden
Går ofta sakta = Ingen snö sprätter upp
Går tyngre = mer tryck på slidsen
När tanten är med är det ofta varmgrader ute? = sämre kylning
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Vet då om en som reklamerade hela maskinen pga av slides slitaget och det var en kortmaskin med normal matta.
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Tjena provar igen då nån som vet varför min xtx bränner slides när jag drar släde eller har tanten bakom. Har isrivare o har slackat mattan som faen träffade en på fjället o han trodde att det var någon boogie inställning som skulle till TIPs motages tacksamt.

Dennis
 

mrlöwis

Ny medlem
20 okt 2011
4
0
1
Fick problemet fixat av åf på min apex xtx,dit med ett boogiehjulkit plus att ja fick nya slides,funkar för mig!
 

mrlöwis

Ny medlem
20 okt 2011
4
0
1
Marginal snow wheel kit,monterades någon cm framför uppvinklingen av skenan(minns ej exakt)
Obs! Kolla att hjulen trycker mot mattan också!
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Har haft samma problem med min XTX -11. Bytte slides på första servicen vid ca 130mil och fick betala för dem. De var halv raskiga men då jag åkte mkt på hårtpackad snö så kan de kanske bero på de.

Jag skall skaffa ett par isrivare till iår, tänkte köpa sådana som sitter fram med dubbelkrok får vi se hur de går..