Slides slut efter 150mil, XTX -11

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Såg här om dagen att mina slides är slut på min Nytro XTX-11 som har gått 150mil var av ca 100mil med 44-matta. De är som värst slitna precis där boggin svänger uppåt.

Känner att det känns jäkligt tidigt, ska det vara så redan? Har varit rätt bra med snö i år, skotern har förvisso inte isrivare och har körts på någon sjö och skogsväg som var hård ibland men ändå???
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Ett vanligt problem på RTX modellerna, För att mattan inte ska kugga över så lär man ha rätt hård mattspänning och trycket på slidsen blir högt precis där du beskriver.
Kör själv med 44 matta och Nonslip drivhjul och då kan man ha mycket lösare spännd matta och trycket på slidsen blir mycket mindre, har kört ca 350 mil med orginal slides utan problem! Så har du oxå nonslip drivhjul så pröva att släppa på mattspänningnen.
Yamaha här även kommit med bättre slides men vet inte om det finns tillgängligt i Sverige än, finns även dom som testat Polaris slides eller liknande med lyckat resultat
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Receptet heter slides av bra kvalité + nonslip drivhjul med slapp matta och eventuellt isrivare.
Om dom bara är slitna framtill så kan du dra lös dom och vända på dom, så gjorde jag när mina var nedslitna fram i böjen efter bara 100mil dom var mer eller mindre oslitna resten av skenan.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jag bytte på min -11 vid första servicen 80mil väldigt tidigt, men åkt rätt mkt hårdpackat!! Skall te fjälls te veckan och skall stanna till o köpa ett par isrivare på vägen ifall de blir mkt hårda leder..
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Såg att mina oxå var slut efter typ 150mil nå förslag på vart man ska handla o vad man ska ha
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
nja nu har du blanda ihop , original slitesen höll 150 mil för personen som starta tråden. men det finns efter marknads slites med teflon inlägg som kostar tysen spänn st.
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag har snart kört 700mil med min nytro XTX och har inte haft några problem med slidsen. Körde drygt 400mil med originalmatta innan jag bytte till en 44:a, bytte även slides då jag bytte matta då boggien ändå var ute. Nu har jag snart ca 280mil med 44:a och fortfarande inga problem eller onormalt slidesslitage. Mina blir tunnast på mitten av boggien, mellan de små stödhjulen. Det jag märkte, både med originalmatta och 44:a, var att de blev tunna ganska fort men de slutar mer eller mindre nötas när de blivit så tunna. Jag skulle tro att det rör sig om ca 4mm där det är som tunnast.

De nya slidsen vet jag dock inte vad de kommer ifrån, det var min ÅF som bytte. Så det är antagligen Yamaha original eller något från Duells, där de även köper mattor ifrån.
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Då har man skaffa nya slides hur byter man dom bäst lyfta ur boogie eller ?????


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Då har man skaffa nya slides hur byter man dom bäst lyfta ur boogie eller ?????


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Ta ur skruvarna längst fram på slidesen.
Släpp på mattspänningen.
Knacka in en bred spårmejsel mellan aluminiumskena och slide genom ett matthål vid vändhjulen.
Bänd ut sliden så att den sticker ut ett par cm genom matthålet.
Lägg i backen och kör sakta,så skalas sliden av.

Vid montering
Kolla så att den nya har samma längd som den gamla(kan lätt glömmas bort i farten)
Smörj den nya sliden med 5-56 eller liknande i spåret.
Knacka dit med gummiklubba eller liknande genom ett matthål vid vändhjulen.
Montera låsskruven och spänn mattan.

Jag byter båda slidesen på 15 min med denna metod.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det lustiga med yamaha är att alla modeller äter slides, men när dom ser slut ut brukar dom lika många mil till. Undantag finns ju men du lär ju se när du byter hur mycket som egentligen var kvar på dom.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
mkt av de att dom äter slides är att boggihjulen är för små så dom når inte ner till mattan riktigt. många i NA kör med skidoo hjul ist
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
JAG får fan inte i mina nya slides i hålen lär väl plocka ner boogien. De var ca 1-2 mm kvar på dom gammla.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Matthålen kan breddas nån millimeter med hjälp av en vass kniv typ mattkniv,då går slidesen in.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Man kan behöva bredda hålet i mattan lite med en kniv-det är bara att ta några mm på varje sida så kan man pressa igenom slidesen sedan.