Släp till skoter

Lagomski

Medlem
12 nov 2018
8
2
3
35
Rättvikk
Tjena
Undrar hur stort släp man behöver för en skoter. Släp med 250cm lastyta är rätt vanliga och billiga. Räcker det? Hela behöver väl inte upp på släpet...
155a, inte längre
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
125x250 räcker, men man får åka utan lämmar.
Skidorna lär sticka ut lite fram, och mattan sticker ut bak.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det är knepigt spänna ordentligt om släpen är för kort. Man behöver ju få ut bandens fästpunkter en bit både bakom och framför skotern om den ska sitta ordentligt. Min vagn är 3,80 och jag hade inte velat ha just något kortare.

Tillhör man den delen av mänskligheten som skiter i lastsurrning så är begränsningarna färre......
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Det är knepigt spänna ordentligt om släpen är för kort. Man behöver ju få ut bandens fästpunkter en bit både bakom och framför skotern om den ska sitta ordentligt. Min vagn är 3,80 och jag hade inte velat ha just något kortare.

Tillhör man den delen av mänskligheten som skiter i lastsurrning så är begränsningarna färre......

går alldeles utmärkt att surra om man drar bakändan framåt och framändan bakåt... samma princip som du gör, fast du drar åt andra hållet
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
går alldeles utmärkt att surra om man drar bakändan framåt och framändan bakåt... samma princip som du gör, fast du drar åt andra hållet
Man lider tyvärr av lastsurrningsmani....... =)

Det går men det blir knepigare och knepigare att få maskinen sitta ordentligt ju närmare fästpunkterna kommer varandra. Börjar främre och bakre banden rent utav korsa varandra kan bakänden börja lyfta när det guppar. Hade dessa symptom när jag lastade på Dodgeflaket, som ändå var en bit över tre meter med nedfälld bakbalk.
(det har inte med att banden korsas att göra egentligen, det är vinklarna. Sen så ska man ju inte gå så mycket över 45 grader ifrån kraftriktningen med banden för att inte riskera överbelastning och att man bundit så att varje lastförskjutning ska vara tvungen att orsaka en markant töjning på banden, och eftersom banden inte kan töjas så står lasten still)

Antar, om nu dessa är godkända som lastsurrning i Sverige, att typ Quick clamp etc skulle funka bra på en kort vagn.