skuren SRV.. vad kan det bero på?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hejsan... nu har SRV´n skurit IGEN på SAMMA cylinder skulle jag tro, har inte öppnat och kolla än men skulle gissa på det.... vad fan kan det bero på?? ovala/koniska cylindrar eller vad fan kan det vara, för den tar inte tjuvluft eller så



tacksam för svar


MVH//En less SRV ägare!
 

REDKEN

Välkänd medlem
1 sept 2007
132
0
16
Efter att ha sett dina tidigare inlägg så blir jag ju inte direkt förvånad att den har rasat igen :hahaha:
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
hejsan... nu har SRV´n skurit IGEN på SAMMA cylinder skulle jag tro, har inte öppnat och kolla än men skulle gissa på det.... vad fan kan det bero på?? ovala/koniska cylindrar eller vad fan kan det vara, för den tar inte tjuvluft eller så



tacksam för svar


MVH//En less SRV ägare!

det var väl du som hade en cylinder borrad & en oborrad? om den var kanske du ska ta & borra den andra cylindern nu så allt blir jämt & fint.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
nja det blir nog ingen skoteråkning på ett tag iaf, har rivit av topparna osv och kollat lite och det var bara ca 1-2cm kvar av toppen på kolven, resten var bara smulor, cylindern hade fått sig nå skapliga repor plus en rejält krokig vevstake... gisses säger jag bara... bilder kommer senare om nån vill se hur fint det ser haha
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
kom på en sak, det måste nästan ha varit knastret eller hur det stavas som har lossnat så kolvbulten har farit ut och höggt i en kanal eller nått... kommer fan inte på nå annat som kan ha hänt
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
lite bilder om nån vill se


måttligt krokig :p


måttligt sliten, kanske dags för ett byte? :laugh:




jaa den här motorn har nog sett sina bästa dagar nu... tror inte det lönar sig att göra iordning den heller
 

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
srv har ju alltid haft en tendens att skära lätt, ba att den är lite fel bestyckad så skär den..
eller när man kör när det är + grader ute.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
ser ut som att den skulle ha för stort kolv spel så kolven har fastnat nånstans på portarna evu vickat så mkt så att den har slagit sönder kolvkjolarna och total trasat sönder sig, eller som du säger att kolvbulten lossnat.. det dära beror då inte en chanse på bestyckningen!

kan till lägga att det inte heller beror på att han har olika borrningar!!! om det är nått är det fel kolvspel eller nått annaaatt!!

tur att du håller gott humör iaf : ) själv hade man vara nära och leta rätt på ett snöre om sånt dära inträffar! hehe.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
haha jag höll då inte allt för gott humör när det hände kan jag säga... och inte när jag vaknar idag heller.... ca 15cm puder, solsken, inte ett moln på himlen och nån minus grad, och jag har en skuren skoter...fyfan :(
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
ser ut som att den skulle ha för stort kolv spel så kolven har fastnat nånstans på portarna evu vickat så mkt så att den har slagit sönder kolvkjolarna och total trasat sönder sig, eller som du säger att kolvbulten lossnat.. det dära beror då inte en chanse på bestyckningen!

kan till lägga att det inte heller beror på att han har olika borrningar!!! om det är nått är det fel kolvspel eller nått annaaatt!!

tur att du håller gott humör iaf : ) själv hade man vara nära och leta rätt på ett snöre om sånt dära inträffar! hehe.
JA det ligger mkt i det du säger....alldeles för stort kolv spel alt kolvbult som huggit tag ngnstans..svårt att avgöra då man inte ser sakerna framför sig..kan ju vara ett lager som gett upp av åldersojja o fått staken att excentriskt komma ur centrum o slå i toppen....jaja bara å ta nya tag
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
vad var det jag sa? så går det... nu har du ju ingen motor kan man säga.
bestycka du inte om förgasaren med större cylinder volym

veven tog för mycket stryk
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jag tror då inte att det berodde på det där!... jag är nästan säker på att av nån anledning så lossnade knastret!

och bara för att nämna det så var det ju inte samma cylinder den här gången som förra gången!


ajja nu har jag iaf på börjat ett motor byte..
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
scaleos: hahah, my god. du ger dig inte?...
det dära är ett rent ut sagt redigt general ras, men det har inte med de olika borrningarna..
det är nästan att man måste ta och ta ur sin egna motor och borra upp en cylle med en över dimension sen köra 500 mil +bara för att visa att det inte spelar nån roll med olika borrningar! : p

men men som sagt.. blev en redig "kolv med mooos" det dära.. : p
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
scaleos: hahah, my god. du ger dig inte?...
det dära är ett rent ut sagt redigt general ras, men det har inte med de olika borrningarna..
det är nästan att man måste ta och ta ur sin egna motor och borra upp en cylle med en över dimension sen köra 500 mil +bara för att visa att det inte spelar nån roll med olika borrningar! : p

men men som sagt.. blev en redig "kolv med mooos" det dära.. : p
kan bara hålla med!!:beer:
Tänk om karln visste att jag kapat av en 3 cylindrig thunder motor o gjort en 1 cylindrig cat motor ...borrat cyllen,portat cylle (gjort en 8 portare av den) o vevhus& kapat balans axeln!!....oooooouuuuu..peppar peppar den har hållt i 4a år!! den ger drygt 60 hk den lilla 330+ kubikarn .....ja snart e den väl i omloppsbana runt jorden då allt e i obalans då den e en tre cylindrig i födseln:afraid:.... eller inte:laugh:
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Knastret ramlade ur en gammal rotax motor jag hade en gång i tiden å det såg väl ut ungefär som bilderna.. Men men en ny cylle från skroten å en ny kolv sen var det bara att åka igen. (med en (1) större borrad cylle)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
inte bara köpa en annan cylinder och kolv även en ny vevstake.. balansera kolla lager och allt vad det innebär.
har sett cylinder med knastret som farit ut och kan säga direkt att så där ser det inte ut då. När det händer får man en rejäll repa på en sida där knastret eller clipset som man även kan kalla det, farit ut.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Varför srv skär om allting annat är som det ska då har man inte varmkört den nog länge och ja det låter dumt men så är det, alldrig mindre än 10minuter innan man rör gasen.