Blivit blåst!?

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Tänkte dela med mig en tråkig historia.
Köpte en skoter för några veckor sen (Lynx Rave 670 -96). Säljaren sa till mig vid köpet att han bytt KOLVARNA. Efter ca 15-20 mil körning så säckar skotern ihop för mig och vi måste bogsera ner den från fjället.
Åker hem med skotern (25mil) och åker på en verkstad för att plocka isär motorn.
När vi fått isär motorn så konstaterar vi att han har bara bytt en kolv. Och då inte till en passande kolv utan till en pirat-kolv vars vikt absolut inte är densamma som orginal-kolven som han snålt nog lämnade på andra sidan.
Till följd av detta så har vevstaks-lagret på den piratkopierade kolven förmodligen vibrerat sönder p.g.a. obalans och slagit sönder det mesta i motorn.
Så nu måste jag renovera motorn, och det kommer att kosta runt 10 000kr.
Alla jag har prata med säjer att jag skulle kontakta säljaren för att få tillbaka en del av pengarna jag köpte skotern för. Så att jag kan få ihop motorn.
Jag har ringt ett par gånger och pratat med killen, och han verkade villig att i goodwill betala tillbaka lite pengar. Men nu helt plötsligt så svarar han inte eller så är telefonen avstängd.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag blir så fruktansvärt j*vla :mad: :mad: :mad: less på detta så vet inte.. om någon har nått bra tips på hur jag ska gå tillväga (den lagliga vägen) för att få nått tillbaka.
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Jag känner folk som hämtar pengar hos lurendrejare som han
Vart bor han??????
Detta är lagligt, inga hot bara en överenskommelse i mellan dom det berör
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Folk respekterar inte konsumentlagen, dom ser bara att dom förlorar pengar å då skiter dom fullständigt i den drabbade.
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Jag känner folk som hämtar pengar hos lurendrejare som han
Vart bor han??????
Detta är lagligt, inga hot bara en överenskommelse i mellan dom det berör
Låter lockande nu.. Jag ska ringa ett par gånger till i morgon. Han ska få en ärlig chans att rätta till detta.
Vart han bor är nog inte så lämpligt att skriva här. Men jag bor i Väst-jämtland och åkte inte så långt för att hämta skotern.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Om han är medvetande av att bara en kolv byttes så tycker jag självklart att att han ska stå för kalaset... Men om den lämnades in på verkstad eller liknande så ska dom stå för det.
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Hur har det gått för dig, ska han betala eller skiter han i det?????????????
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag håller med om att det är dålig stil att påstå att kolvarna är bytt om han bara bytt ena, men jag funderar lite ang. konsumentköplagen. T.ex. så står ju att köparen har en omfattande undersökningsplikt, då bör man kanske undersöka om det finns kvitton på det påstådda kolvbytet, och i annat fall vara misstänksam och undersöka saken själv?
Sen kan det ju hända en hel del på en skoter under 15-20 mil...vevstakslagret kanske har varit dåligt en tid redan och råkade dra sista sucken just efter ägarbytet? Det åligger köparen att bevisa att felet fanns där redan före, men om man t.ex. kör utan olja så lämnar nog lagret in betydligt snabbare än 15 mil. Inte för att jag tror du glömt oljan, men som exempel.

Jag påstår inte att du har fel i ditt krav, jag vet själv inte vad som är rätt i detta fallet, jag bara vänder lite på situationen och ser på den från ett annat håll.
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Hur har det gått för dig, ska han betala eller skiter han i det?????????????
Efter nästan en vecka sedan senaste kontakten skickar han ett SMS där han skrev att han inte tänkte betala en krona.
Han hävdade att om man köper nått begagnat så har man inga som helst garantier för att nått ska funka!

Så jag svarade med en hänvisning till konsumentverkets hemsida och att det finns regler mot sånnt här mygel. Men efter det SMS:et så har han inte hört av sig.. Jag har ringt minst 2 gånger om dagen nu i nästan en vecka (Från olika nummer) utan att få nått svar alls.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=308

Den sidan handlar om bilar, men reglerna gäller så vitt jag vet fordon i allmänhet. Så snöskoter är inget undantag ur regelverket.


keihin; Visst, det va en hel del fel på skotern som jag såg redan i början, det kan jag ta. Men att medvetet hävda att han har bytt båda kolvarna när han inte har det, det är fel. Bara det är en orsak att få ersättning eller häva köpet enligt konsumentverkets hemsida och riktlinjer.
Men dom personer jag har pratat med som jobbar och hobby skruvar skotrar säjer samma sak. Att montera en kolv som inte har samma vikt som den andra är dömt att misslyckas. Jag själv är ingen motorexpert men det krävs inte mycket fantasi för att förstå att om en motor varvar 4000 - 7000rpm i ett par mil så måste saker och ting vara i balans.

Detta är inte en frågan om en massa pengar utan en ren principsak.
Visst det här kommer att kosta en ***** massa att laga. Men jag anser att han ska stå för en viss del av kostnaden iaf.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Visst, det va en hel del fel på skotern som jag såg redan i början, det kan jag ta. Men att medvetet hävda att han har bytt båda kolvarna när han inte har det, det är fel. Bara det är en orsak att få ersättning eller häva köpet enligt konsumentverkets hemsida och riktlinjer.
Men dom personer jag har pratat med som jobbar och hobby skruvar skotrar säjer samma sak.

Detta är inte en frågan om en massa pengar utan en ren principsak.
Visst det här kommer att kosta en ***** massa att laga. Men jag anser att han ska stå för en viss del av kostnaden iaf.
Om du tänkt gå vidare med detta, så tror jag att du skulle ha en auktoriserad verkstad att intyga att motorn inte är fackmannamässigt reparerad. Detta är inte för att jag tror att dina kompisar/kontakter är okompetenta, utan jag gissar bara att ett intyg/arbetsspec. från en auktoriserad märkesverkstad kan väga tungt i en tvist du går vidare med.

Du kanske inte ens behöver gå så långt, det kan kanske räcka att skicka över en kopia av detta i ett brev till säljaren där du även skriver att du emotser en uppgörelse med det snaraste (inom 7 dagar), i annat fall så tänker du gå vidare.
Om han är klok så fattar han i detta läge, för dig ett klokt beslut. :hmmmm2:
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
köparen har tyvärr omfattande undersökningsplikt vad jag hört S; men det är för ***** dåligt av killen att inte pröjsa för det han förstört om det nu skulle vara så.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Sv: Re: Blivit blåst!?

köparen har tyvärr omfattande undersökningsplikt vad jag hört S; men det är för ***** dåligt av killen att inte pröjsa för det han förstört om det nu skulle vara så.
Om säljaren inte kan hålla/vet hur skicket är så SKA han sälja i "befintligt skick". Då har säljaren kastad över allt ansvar på köparen och kan inte bli skyldig till något om problem dyker upp.

Är det inte såld i befintligt och säljaren har ljugit, då ska han stå för kostnaderna.
Dock så man skilja på fel som säljaren ej kunnat veta som till exempel halvtaskigt hjullager på en bil eller liknande, men i det här fallet så vet säljaren vad han säljer, men han har ljugit.
 

bobbo2

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
ånge sverige
Grundskydd
Om du köper bil av en privatperson gäller det ni har kommit överens om. I de delar som inte täcks av ett avtal gäller den allmänna köplagen.
Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att parterna träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen.
Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner.
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Grundskydd
Om du köper bil av en privatperson gäller det ni har kommit överens om. I de delar som inte täcks av ett avtal gäller den allmänna köplagen.
Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att parterna träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen.
Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner.
Det där är ARN. Arn och konsumentverket är inte samma sak.
Att ARN inte prövar privata fall hindrar mig inte från att göra detta via en jurist som prövar detta andra vägar.

På kvittot står det inte "befintligt skick", det står "Lynx rave 670 -96"

jag citerar konsumentverket
Gömda fel


Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.

När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså

När jag köper en skoter eller bil eller något annat så ska jag väl kunna "lita" på att det säljaren säjer stämmer? Det kan ju inte anses som rimligt att jag ställer mig och skruvar isär motorn innan jag köper skotern bara för att kolla så att kolvarna är bytta?
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Om det står befskick i kvittot så gäller inte det, det är borttaget för nått år sedan, om man ska gå fri när man säljer nått ska det stå,,,

Köparen har undersökt och provkört varan och har godkänt den i det skick den är i vid försäljningstillfället.

Anspråk kan inte ställas mot säljaren för uppkomna brister ock fel efter köpet.

SÄTT ÅT DEN JÄVELN SÅ MYCKET DET GÅR
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Nu börjar jag bli arg faktiskt. För en stund sedan ringde hans juridiska ombud och hotade mig. Han ringde och berättade att jag inte hade någon som helst rätt på min sida och skulle lägga ner det här på en gång. Dessutom så hotade han mig med att om jag försöker ringa familjen/killen som jag köpte skotern av så skulle han polisanmäla mig för trakasserier.

Efter en stund disskuterande så frågade jag om han jobbade som advokat. DÅ svara han: "Nej, jag jobbar som revisor. Så jag har koll på papper." VA fan!

Har pratat med våran advokat.. ska se vad han säjer..
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
fundera lite på bevisbördan innan du drar det här för långt

vad är det som ska bevisas och vem är det som ska visa det?

- Om han har sagt att han har bytt kolvarna och han de facto inte har gjort det fastän han har sagt det uppstår två bevisproblem: 1 - att bevisa att han faktiskt sagt det (vittnen?) 2 - att bevisa att de inte är bytta (bytt till vad? bytt till rätt kolvar?)
- en annan bevisbörda som köparen har är att bevisa att skadan fanns före köpet och inte har uppkommit under de 15-20 mil som kördes. om inte skotern besiktades vid köptillfället så är ju det här beviset ganska svårt
- att bevisa att haveriet orsakades av obalans pga felaktiga kolvar är en slutsats som man snabbt kan komma fram till, men att bevisa det i en domstol kräver en ganska tydlig juridisk grund från en person som inte har något egenintresse i frågan, köparen har bevisbördan och säljaren kommer att få det ganska enkelt att syna eventuella tekniska argument