Skuren M8a.....

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Ska försöka lägga upp bilder imorgon. Kan säga att den har tokskurit på MAG sidan å kolven har gått i mååååånga bitar, som sagt ska försöka imorrn!
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Nu har jag bara tagit bort pipan o vart tokless så jag har bara ställt undan för tillfället, ska väl riva så småningom så bilder kommer kanske om några veckor.
 

19 \/iktor 95

Medlem
12 mar 2013
10
0
1
Sv: Re: Skuren M8a.....

Min Crossfire 800 -09 har gått 790mil och det är inte bytt kolvar än, blir att motorrenovera i sommar! Jag har väll bara haft riktigt tur antar jag.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Nää det är nog inte bara tur. Nog håller Suzukimotorn dom milen.
TraSSl å Cat Man har antagligen nått annat fel som gjort att den skurit.
Å en kass spridare som Pyrro's kompis CF8 hade blir ju inte nå bättre om man renoverar motorn.

Tror mera på att om motorn skär så beror det på nått annat än kolvarna.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
ja exakt som thullen skriver så beror det FÖRMODLIGEN på ngt annat än kolvar, personligen gissar jag på oljepump eller liknande, dock bara skurit på MAG sidan. Har opererat axeln nu så är enarmt i ngn vecka till, men sen ska jag ta tag i detta! ska bli intressant, kan meddela att jag har mkt kolv bitar i veven... trots att cyllar e borta är den stum..
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Nedre delen av kolven har gått av på motsatt sida från insug/avgas och det är kolvrester i vevhus + att det blåst ut kolvrester geno avgasporten, kolven är även repig på insug sidan längst upp. Cyllen ser däremot ut som att den klarat sej bra.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag skulle kolla över spridare/luftgummin på mag sidan för de ser ut som spikningar pga lite bränsle, pto sidan verkar ju ha överlevt med en väldigt trött kolv
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag ser inga spikningar och inte går väll kolvskörteln av pga av det , vad är oddsen att det ska spika samtidigt som kolven spricker ? jag tror att du helt enkelt haft en fruktansvärd otur och fått en måndagskolv om nu milen stämmer , men HO motorn har väl tätare kolvbyten ....
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Jag vill ju veta vad som har orsakat haveriet innan man stoppar i nya kolvar. Har fått förslag att det kan bero på hastigt nedkylda kolvar och att det kan ha blivit en spricka. Själv har jag inte sängt skotern eller nått dyligt på dom 2 vintrarna och 300 mil jag har haft den.
Skotern gick som den ska sedan stog jag o surra i en halvtimme och när jag skulle starta blev det en avgassmäll o sedan gick den dåligt.
Tur i oturen så ser cyllen riktigt fin ut och i toppen är det bara några små hack.
 

arcticmod

Välkänd medlem
2 feb 2012
128
0
6
vilhelmina
jag hade en 10a m8 som de hände exakt samma sak på efter 583mil, men hade fortfarande garanti som tur va. men på min så sa dom de va utmatning och året efter så kom kravet på att man skulle byta kolvar efter 500mil för att ha kvar garanti
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag skulle ju inte våga skruva ihop de med nya kolvar bara, kan en kolv bli så "ren" av att bara vara sliten utan att man märker att den går dåligt, tycker de ser ut som någon slags spikning runt kanterna på kolven men när man spikat hål i en kolv brukar de ju vara mer mot mitten av förbränningsrummet.
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
HampusDj. Vad menar du med mycket blowby?

Jag tror mer att det är kolvbitar som passerat igenom motorn som orsakat skadorna på kolvtoppen (det sitter till och med kvar en bit längst upp på kolven) än på spikningar.
Kan man se på något inne i motorn om den har gått snålt på bränsle, tyckte att stiften såg ljus ut men hörde av andra att dom var normal.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ser ut som förbränningen hittat förbi ringarna då det är brunt/svart under dom, får man gissa skulle jag gissa på att kolvar + ringar är dyngslut. Kan ju vara att du fått samma fenomen som polaris med sönderslagna kolvkjolar pga för stort spel.

Bara min teori, men eftersom att du inte hittat någon annan orsak tror jag rätt starkt på de.
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
närkolven går i bitar så flyger alurester och bitar upp och bankas i squishen mellan topp och kolv , det gör givervis att sotet försvinner , när motiorn spikar så tar det sekunder innan den nyper i en 4 punkts skärning , den går inte av ... alla laydown suzuki motorer jag har set har kolvar som varit svarta under ringarna (även min f7 efter 16 mil ) de ser inte bra ut men jag anser att de är helt normalt , skotern går normal och ger rätt effekt ändå ....
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
alla laydown suzuki motorer jag har set har kolvar som varit svarta under ringarna (även min f7 efter 16 mil ) de ser inte bra ut men jag anser att de är helt normalt , skotern går normal och ger rätt effekt ändå ....
Okej de va något nytt för mig, aldrig sett något liknade på dom rotax eller liberty motorerna jag skruvat i. Tro va de beror på då !?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja vet faktist inte det , dom motorer jag har/haft/sett med wiseco kolvar brukar inte se ut så , däremot har jag ofta sett snurrande kolvringar och mystiska rinhaverier på just dom , kanske ngn slags kompromiss vid tillverkningen , ska tilllägga att kolvarna i den här tåden är lite mörkare än vanligt ..

undrar om en rotax som körs med arctic kolvar (tex BB 860) uppvisar samma symtom ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag kollade nyss på några av mina kolvar ( runt 10 st) å alla har nästan uteslutandet det svarta på avgassidan , att det ska vara mer blowby på den sidan då ringöppningarna sitter på den andra känns inte troligt , däremot så kan de vara den varmare avgassidan som bränner fast olja på ngt sätt , den sidan utsätt ju ochså för avgaserna ...