Skuren M8a.....

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Jahapp då fick skotern för sig att skära idag :( har inte hunnit öppnat upp och kolla vad som skett men blir inte riktigt klok på vad som hänt. Den gick hur bra som helst hela dagen tills det skar. Har knappt hört talas om att ACs nyare 800 skurit bara sådär? vad kan ha hänt? ska plocka isär och felsöka i veckan man kan vara bra att ha något att gå på

Och slutligen, vart kan man fåtag på delar till schysst pris? någon som ligger inne på någon bra hemsida?
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Vill bara upplysa om att jag trodde min M8 -10 hade skurit när det visade sig att det var korset i primärvariatorn som gett upp. Dock så betedde den sig precis som när min rotax 800 skar så därför trodde jag då att den skurit. Ifall du inte kollat något, ta en titt där först.

Mvh John
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
ska kika på det, men är rätt säker på att den skurit, helt stum och sista sekunderna innan den dog lät den RRRRRRRR. Men man kan alltid hoppas :)

Tack Thullen ska kika upp de där!
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
den har "bara" gått 542 mil, timmarna minns jag inte men de stämmer ganska bra, har räknat på dem tidigare :)
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Min Hcr trodde jag också att den skar förut i vintras, när jag släpte gasen efter en fullgasklättring så lät den också rrrrrrr tills den tvärdog, sen när jag drog i snöret var den helstum. Det visade sej att det var primären som fastnat inne då en rulle och vikt gått ner sej ordentligt dessutom var bussningen på rörliga skivan helslut.
Det gick dock att knacka på variatorn så att skivan sprätte isär så att man kunde köra hem och byta kors, vikter och bussning. Tyvärr finns inte grejerna att köpa enskilt från Arctic men det finns ju andra som har delar också.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om det inte är variatorn så gissar jag att det är oljerelaterat - är den std ?
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
ja helt standard, gissar också att det är något med oljetillförsel eller något.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ska inte kolvar bytas på 500 mil i ho motorn? Tyckte jag läste det någon stans.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Kolvarna ska bytas på 500mil enligt service boken från 2012 och nyare på dom äldre finns ingen intervall. Fast efter 500 mil på en maskin som körts hårt i lössnö så är ett kolvbyte säkert högst relevant.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
En gissning är att vatten och oljepumpsaxeln pajat för dig:/
Brukar tyvär hända på en del 2010or..
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
har tyvärr inte öpnnat å kollat än, den står på annan ort just nu, var inte tänkt att jag skulle ta hem den före första maj, så hade inget släp... personligen så är jag lite inne på AlexAs spår. kommer med uppdate så fort jag vet ngt, är själv väldigt nyfiken vad som är knas
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Kolven på mag sidan gav upp helt utan förvarning på min hcr i helgen, det är en 10a med ca 530 mil. Någon som har någon aning om vad som kan ha hänt. Har bara kollat in genom yröret och sett att det var kolven var repig. Motorn gick runt hela tiden.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Det är nog inte för skojs skull man införde en kolvbytes intervall på ho motorn. Däremot skulle intervallet vara i timmar istället för mil

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2