Skruva skoter chassie?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
ja högre förspänning kan man ju förmodligen få i ett skruvförband, det är ju bara ta en grövre skruv. Stora nitar är ju opraktiska.

Mer exakt....kanske
i en montagelina på fabrik är nog det mesta ganska repeterbart så en nit kommer nog att förspännas ungefär lika mycket som nästa nit, speciellt om man har automatmaskiner som skjuter dit nitarna. Samma sak borde ju gälla ett skruvförband om man drar med momentnyckel hela tiden

I garaget är det en helt annan sak. Momentdragning av bultar till en viss förspänning i skruven förutsätter ju att det är rent överallt, framförallt mellan plåtarna som ska dras ihop och även i gängorna. Om det är smuts mellan plåtarna så försvinner ju förspänningen när smutsen ramlar bort, och om det är smuts i gängorna kommer det ju att gå för trögt att dra dit muttern.

Gamla grejer är ju även utsatta för något som heter krypning...snabbt sammanfattat kan man beskriva det som metallens ovilja att lagra energi över en längre tid. En förspänd skruv kan liknas vid en spänd fjäder och energin som lagras i den kommer inte att stanna där för evigt. Beroende på spänningen och materialet i förbandet försvinner energin olika fort. Energi försvinner genom att materialet slappnar av genom att ändra struktur eller korrodera.

Och eftersom fysiklagarna är på det viset är det alltså korkat att skruva fast grejer med höghållfast skruv, man ska sträva efter att dra ihop grejer med så låga krafter som möjligt - hellre många klena förband än ett starkt. Saker som har legat i förspänning en längre tid har alltså redan krupit en del.

Alu-grejer är ju nuförtiden jäkligt lämpliga att limma. Klart underskattat :) Framtidens maskiner kommer garanterat att vara limmade i stället för nitade, skruvade eller svetsade. Det är bara att avoxidera ytan så att den är rensad från oxid, kladda dit limmet och sen smacka ihop.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ditt inlägg var så intressant att jag var tvungen att läsa det två gånger...:smile1:

Och den uppenbara följdfrågan lyder: Vad limmar man aluminium med?

Alu-grejer är ju nuförtiden jäkligt lämpliga att limma. Klart underskattat :) Framtidens maskiner kommer garanterat att vara limmade i stället för nitade, skruvade eller svetsade. Det är bara att avoxidera ytan så att den är rensad från oxid, kladda dit limmet och sen smacka ihop.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
62
kiruna
Flygplan limmas och nitas mer än skruvas ihop såvitt jag vet, har jobbat på SAAB i linköping ett år... :whistle:

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
En del intressant läsning.

Så om jag förstår det rätt, så är det egentligen inte alls så dum att limma ihop chassin, förutsatt att det inte är smutsigt.
Limmet i sin tur bidrar alltså med en större area så att kraften kan fördelas på en större yta, samt att den inte ger upphov till samma "slitage" som niten.
Allt har alltså sina fördelar och ur en praktisk synvinkel så är nita och limma nummer ett och skruva nummer två.
Det går även att skruva, men lite mer invecklat.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag är inte så insatt i ämnet, men med tanke på enkelheten, smidigheten och funktionen bakom en vanlig NIT så tror jag den står sig bra mkt längre än en skruv.

Och angående lim så limmas väll formel1 bilaran också. Men jag vet inte om jag tror på en skoter som är ihoplimmad, men vem vet

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Nu är jag inte spec insatt i ämnet limma, men hur pass enkelt blir det när man nån gång ska ha isär skiten? Finns det något smet att köpa till som löser upp limmet bra?

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det finns en/flera limtyper(fogmassa) som blir skarp / seg när den är sval. Men vid upphettning så blir det mjukt igen så man kan ta isär det, det skall vara mera än +30 grader ja, så skotern ramlar inte i bitar under sommaren :) Nitförband+detta lim bidrar till stabila konstruktioner. Nu får ni forska vidare på vad ni vill ha :nerd:

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Jag är inte så insatt i ämnet, men med tanke på enkelheten, smidigheten och funktionen bakom en vanlig NIT så tror jag den står sig bra mkt längre än en skruv.

Och angående lim så limmas väll formel1 bilaran också. Men jag vet inte om jag tror på en skoter som är ihoplimmad, men vem vet
F1 bilar är i stora delar tillverkade av kolfiberarmerad epoxyplast med inlägg av aluminium alt. nomex bikaka.
Tidigare i F1 använde man just aluminium i "förarplatsen", aluminiumet bockade man och nitade ihop.
Men när kolfibern gjorde sitt stora intåg så används enbart aluminium som bikaka innanför den kolfiberarmerad epoxyplasten.
Dvs aluminium används inte i den formen vad gäller F1 idag, chassie och andra komponenter består i storsätt bara av kolfiberarmerad epoxyplast.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
har forskat lite på ämnet och konstaterat att man ska använda tejp, inte lim!

3m VHB is the shit

Det används t ex för att limma fast fönster mot chassi på bilar och bussar, mm. Används oxo på boeings flygplansvingar. Metall mot metall funkar utan problem.
VHB tejpen kostar typ 30 kr/meter och appliceras i rumstemperatur på en yta som är rengjord med alkohol

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
har forskat lite på ämnet och konstaterat att man ska använda tejp, inte lim!

3m VHB is the shit

Det används t ex för att limma fast fönster mot chassi på bilar och bussar, mm. Används oxo på boeings flygplansvingar. Metall mot metall funkar utan problem.
VHB tejpen kostar typ 30 kr/meter och appliceras i rumstemperatur på en yta som är rengjord med alkohol
Du får jätte gärna lämna uppgifter som stryker din teori.
Varför anser du att tejp skulle fungera bättre?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
pratade med 3m-representanten på industrimässan i Luleå igår...han berättade lite om produkterna efter att jag surrade lite om vilken applikation det gällde (metall mot metall, alu). Han redogjorde om dessa vhb-tejper, var de används och vilka egenskaper de har. När man kollar i databladen så är det minst sagt imponerande

-enkelt att montera
-beprövad lösning i fordonsindustri

kolla själv (bra beskrivning bara på engelska)
http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/VHB/Tapes/Solutions/Markets-Applications/Transportation/

http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/Industrial-Adhesives-and-Tapes/IATD/Applications-For/Bonding-with-Tapes/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECIE20OFN7_assetId=1114287244691

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
En bekant hade någon liknande tejp på hans jobb, den rullen fick man inte lägga på bordet för då fick man aldrig lös den...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Flygplan limmas och nitas mer än skruvas ihop såvitt jag vet, har jobbat på SAAB i linköping ett år... :whistle:
Jo men där har de andra nitar än de värdelösa popnitarna. Och överallt där det finns strukturella luckor använder man titaniumbultar (M8 el M6) med antingen torq-set eller åttakantigt huvud. Ovanpå det sätter man smack för att det ska hålla. På viktiga ställen, t ex bulten som håller luftbromsen på gripen sätter man först en låsbricka och sedan smack.

Att jämföra höglegerade certifierade solidnitar för flygplan med popnitar på lösvikt från laitis känns ju sådär.

arcticcat_snopro

Aktiv medlem
16 nov 2007
54
0
1
Det är så att materialen har olika slag av värden(kan inte riktigt förklara) Men aluminium har väldigt lågt och svart stål har högre. om man sätter dem imot varandra så äts aluminiumen upp(förstörs). Det är vad jag vet ialla fall. Men om ni vill så kan jag ta reda på mer och skaffa ett papper på vilka värden de olika materialen har.
Min industri lärare sa även att: om man har ett aluminium för som ska sitta på ett rostfritt rör, så kan man sätta ett koppar rör imellan (pga av värdena)
Tänkte bara informera om att det är mässing man använder om man ska övergå från svartstål till rostfritt, koppar till rostfritt, koppar till svartstål tex.