ja högre förspänning kan man ju förmodligen få i ett skruvförband, det är ju bara ta en grövre skruv. Stora nitar är ju opraktiska.
Mer exakt....kanske
i en montagelina på fabrik är nog det mesta ganska repeterbart så en nit kommer nog att förspännas ungefär lika mycket som nästa nit, speciellt om man har automatmaskiner som skjuter dit nitarna. Samma sak borde ju gälla ett skruvförband om man drar med momentnyckel hela tiden
I garaget är det en helt annan sak. Momentdragning av bultar till en viss förspänning i skruven förutsätter ju att det är rent överallt, framförallt mellan plåtarna som ska dras ihop och även i gängorna. Om det är smuts mellan plåtarna så försvinner ju förspänningen när smutsen ramlar bort, och om det är smuts i gängorna kommer det ju att gå för trögt att dra dit muttern.
Gamla grejer är ju även utsatta för något som heter krypning...snabbt sammanfattat kan man beskriva det som metallens ovilja att lagra energi över en längre tid. En förspänd skruv kan liknas vid en spänd fjäder och energin som lagras i den kommer inte att stanna där för evigt. Beroende på spänningen och materialet i förbandet försvinner energin olika fort. Energi försvinner genom att materialet slappnar av genom att ändra struktur eller korrodera.
Och eftersom fysiklagarna är på det viset är det alltså korkat att skruva fast grejer med höghållfast skruv, man ska sträva efter att dra ihop grejer med så låga krafter som möjligt - hellre många klena förband än ett starkt. Saker som har legat i förspänning en längre tid har alltså redan krupit en del.
Alu-grejer är ju nuförtiden jäkligt lämpliga att limma. Klart underskattat
Framtidens maskiner kommer garanterat att vara limmade i stället för nitade, skruvade eller svetsade. Det är bara att avoxidera ytan så att den är rensad från oxid, kladda dit limmet och sen smacka ihop.
Mer exakt....kanske
i en montagelina på fabrik är nog det mesta ganska repeterbart så en nit kommer nog att förspännas ungefär lika mycket som nästa nit, speciellt om man har automatmaskiner som skjuter dit nitarna. Samma sak borde ju gälla ett skruvförband om man drar med momentnyckel hela tiden
I garaget är det en helt annan sak. Momentdragning av bultar till en viss förspänning i skruven förutsätter ju att det är rent överallt, framförallt mellan plåtarna som ska dras ihop och även i gängorna. Om det är smuts mellan plåtarna så försvinner ju förspänningen när smutsen ramlar bort, och om det är smuts i gängorna kommer det ju att gå för trögt att dra dit muttern.
Gamla grejer är ju även utsatta för något som heter krypning...snabbt sammanfattat kan man beskriva det som metallens ovilja att lagra energi över en längre tid. En förspänd skruv kan liknas vid en spänd fjäder och energin som lagras i den kommer inte att stanna där för evigt. Beroende på spänningen och materialet i förbandet försvinner energin olika fort. Energi försvinner genom att materialet slappnar av genom att ändra struktur eller korrodera.
Och eftersom fysiklagarna är på det viset är det alltså korkat att skruva fast grejer med höghållfast skruv, man ska sträva efter att dra ihop grejer med så låga krafter som möjligt - hellre många klena förband än ett starkt. Saker som har legat i förspänning en längre tid har alltså redan krupit en del.
Alu-grejer är ju nuförtiden jäkligt lämpliga att limma. Klart underskattat