Skruva skoter chassie?

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Har för mig att jag läste i nån tidning för nått år sen att vissa av crosseliten skruvar chassit dvs ist för nit.
Då undrar jag såklart, vad använder de för skruv? och isf, vart får man tag på den?

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Vanliga syrafast - rostfri skruvar å låsmuttrar håller rätt bra. Som t.ex. om du byter framramen etc, så funkar det bra med rostfri skruvar. Finns ju även varmförzinkade o dyligt, tror dom skall tåla ännu mera än rostfri ? Vad skall du ha gjort åt din skoter som du behöver sådär brutala skruvar till ? :)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det finns en anledning till att skoterchassin är NITADE och inte skruvade.

När niten pressas fyller den ut hela det borrade hålet. Detta gör inte bult+mutter utan där finns det mellanrum mellan plåten och gängorna. När rörelse uppstår mellan de sammanfogade plåtarna så kommer gängorna att sakta men säkert att äta upp aluminiumet och hålet växer.

Att sedan varmförsinkade ska tåla ännu mer än rostfritt är inget man kan påstå så där helt generellt. Rostfritt har givetvis den högsta tåligheten mot all slags korrosion. Dock kan det finnas varmförzinkade bultar om har högre hållfasthet än rostfria.

Att sedan låsmuttrar ska hålla mer än vanliga är en annan vanlig missuppfattning. Låsmutterns fördel är att muttern bara lossnar till en viss del medan den vanliga "rallar upp" tills den trillar av bulten.

Att montera rostfria bultar i ett aluminiumchassi har jag för mig är ett stort NO-NO. Det kan visst uppstå "galvaniska strömmar" eller nåt liknande med det finns säkert någon annan som kan det bättre än mig.

Senast redigerad av en moderator:

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Att montera rostfria bultar i ett aluminiumchassi har jag för mig är ett stort NO-NO. Det kan visst uppstå "galvaniska strömmar" eller nåt liknande med det finns säkert någon annan som kan det bättre än mig.
Det är så att materialen har olika slag av värden(kan inte riktigt förklara) Men aluminium har väldigt lågt och svart stål har högre. om man sätter dem imot varandra så äts aluminiumen upp(förstörs). Det är vad jag vet ialla fall. Men om ni vill så kan jag ta reda på mer och skaffa ett papper på vilka värden de olika materialen har.
Min industri lärare sa även att: om man har ett aluminium för som ska sitta på ett rostfritt rör, så kan man sätta ett koppar rör imellan (pga av värdena)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
På ett skoterchassi spelar det ingen roll att man blandar metaller... aluminiumet är ändå utnött långt innan effekten av blandade metaller kommer till någon praktiskt skada.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Det är så att materialen har olika slag av värden(kan inte riktigt förklara) Men aluminium har väldigt lågt och svart stål har högre. om man sätter dem imot varandra så äts aluminiumen upp(förstörs). Det är vad jag vet ialla fall. Men om ni vill så kan jag ta reda på mer och skaffa ett papper på vilka värden de olika materialen har.
Min industri lärare sa även att: om man har ett aluminium för som ska sitta på ett rostfritt rör, så kan man sätta ett koppar rör imellan (pga av värdena)

Koppar mot aluminium = AJAJ! Äts upp fortare än en sockerkaka!

Galvaniska strömmar kan uppstå mellan vissa material, men rostfritt och alu "går bra ihop", så där är det ingen fara. Se även till härdade 10.9 och 12.9 bultar som kan vara bra att ha, tänker själv ha sådana i framvagnen på min maskin. Vitsen med bult istället för nit är att plåtarna dras ihop bättre än med nit, så "luften" som blir över i hålet har inte så stor betydelse.

Som asker säger, chassiet är slut långt i förväg innan metallerna ärjar sönder varandra.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det var jysst hållfasthet på varmförzinkade jag menade skulle vara bättre, samt låsmutter för att förhindra att det skruvar upp sig, å är ni rädda för att det slipper och vrida sig (skava bulthål och dyligt ovala) Använd karosslim ! Jag har sj erfarenhet av det där och det funkade bra för mig. Btw, jag är ingen expert på material och legeringar. :tape:

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
HALLÅ!!!!!

Det finns en anledning till att skoterchassin är NITADE och inte skruvade.

Massor med text...
Jag förstår själva principen med nitens funktion.
Men skruvning av skoter chassin skulle väll även kunna ske med en blindmutternit som sedan skruvas, på så viss borde man kunna efterspänna, dock så kvarstår problemet med rörligheten på den icke nitade konstruktionen.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
det kommer väll mer och mer skruvar på många skotrar nu? Förut va ju alltförbannat nita på en skoter, nu tyck ja de är rätt mkt skruv. Yamhas 4t har väll bultade bulkheads åtminstonde? Arctic har ju "delvis" bultade bulkheads.

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
det kommer väll mer och mer skruvar på många skotrar nu? Förut va ju alltförbannat nita på en skoter, nu tyck ja de är rätt mkt skruv. Yamhas 4t har väll bultade bulkheads åtminstonde? Arctic har ju "delvis" bultade bulkheads.
Exakt! Och fördelen med skruv skulle även vara att utmatning inte sker på samma sätt dvs man kan efterdra vilket bidrar till ett "starkare" chassie.

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Har för mig att jag läste i nån tidning för nått år sen att vissa av crosseliten skruvar chassit dvs ist för nit.
Då undrar jag såklart, vad använder de för skruv? och isf, vart får man tag på den?
Om du vill uppnå ett styvare chassie med hållbarare fogar så tror jag inte
skruv är svaret. Då tycker jag det är bättre att man tar isär delarna och
limmar dem för att sedan nita om på nytt...

Jag personligen hade inte monterat ihop två chassiekomponenter med
rostfri skruv, inte stål heller. Om/när de 2 delarna man skruvat ihop börjar
röra på sig, så kommer skruvarna nöta upp det mjukare aluminiumet och
göra rejäla hål. Har man däremot nit så är chansen större att de klipps av
istället för att nöta upp stora hål...

Reactions: c2h5oh

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Skruvar hjälper nog föga om du vill ha en starkare konstruktion.
Niten sitter tightare är en skruv skulle göra. Dessutom är niten starkare än materialet runt om, så det är snarare materialskarvningen som är den svaga länken inte niten.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
41
Skellefteå
rostfritt och alu "går bra ihop", så där är det ingen fara.
Bara för att förtydliga för våra läsare så är det, precis som du säger, förmodligen ingen fara på en snöskoter.
Men på t.ex. en båtmotor så gäller det att du håller koll på offeranoderna! Vanligvis zink i svenska vatten, beror på salthalten.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Det är ju inte passningen i hålet som gör att det inte ruckas upp, förbandet hålls med friktionen mellan plåt ytorna. Skruv med bricka så kan du få en större yta som skapar friktion, och fördelen att kunna efterdra, är man noga med det så måste det vara bättre än nit, en nit som har ruckats upp minsta lilla är ju i princip värdelös.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nitar är såvitt jag fått lära mig alltid bäst. Skruvförband är ju att föredra om behovet av att efterdra kommer, glapp t ex. Nitar är snabbt förbrukade om ett glapp uppkommer från första början, i synnerhet popnitar.

edit: Gör man rätt från början så uppkommer ju inte glapp när man nitar.

Last edited:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag har skruvat infästningen till bakre trailingarmarna på min maskin. Och inte direkt jobbigt om man måste efterdra (inte gjort hittills) Är väll runt 10-20 bult totalt, tar ungefär lika många sekunder att efterdra skulle jag tro.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
grejen med nitar är ju att det är enkelt att montera i fabrik jämfört med skruvmontage. Med automatisk nitmaskin och färdigborrade chassin kan du dra dit en nit per sekund, och du behöver bara åtkomst från ett håll.

Ett skruvförband är besvärligare, du måste ju gänga ihop delarna och därefter använda två verktyg för att få ihop förbandet. För att lyckas måste du ha åtkomst med handen på baksidan, och helst vill du ju se baksidan oxo så man slipper känna sig fram.

Beträffande dimensionering så får man ju tänka efter lite vad det är som ska åstadkommas. Med olika storlekar på nitar vs skruvar så dimensioneras ju förbandet därefter.

Man strävar efter att klämma plåtarna mot varandra så hårt att friktionen mellan plåtarna är så stor att ingen glidning sker mellan ytorna. När man åstadkommer det är det samtidigt endast krafter i längsled i nit/skruvförbandet, dvs ingen skjuvande kraft finns på niten. Även här har niten en fördel eftersom den automatiskt får rätt förspänning vid montage, medans skruven ska dras till rätt moment för att få rätt förspänning.

ytterligare en fördel med nitar är att ingen låsning behövs. Skruvförband bör ha gänglåsning i alla montage där det finns vibrationer.

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Man strävar efter att klämma plåtarna mot varandra så hårt att friktionen mellan plåtarna är så stor att ingen glidning sker mellan ytorna. När man åstadkommer det är det samtidigt endast krafter i längsled i nit/skruvförbandet, dvs ingen skjuvande kraft finns på niten. Även här har niten en fördel eftersom den automatiskt får rätt förspänning vid montage, medans skruven ska dras till rätt moment för att få rätt förspänning.
Men rätta mig om jag har fel, man borde kunna uppnå en högre eller mer exakt förspänning med skruv/bult.
Kanske inte så praktiskt...