Det är så att materialen har olika slag av värden(kan inte riktigt förklara) Men aluminium har väldigt lågt och svart stål har högre. om man sätter dem imot varandra så äts aluminiumen upp(förstörs). Det är vad jag vet ialla fall. Men om ni vill så kan jag ta reda på mer och skaffa ett papper på vilka värden de olika materialen har.Att montera rostfria bultar i ett aluminiumchassi har jag för mig är ett stort NO-NO. Det kan visst uppstå "galvaniska strömmar" eller nåt liknande med det finns säkert någon annan som kan det bättre än mig.
Det är så att materialen har olika slag av värden(kan inte riktigt förklara) Men aluminium har väldigt lågt och svart stål har högre. om man sätter dem imot varandra så äts aluminiumen upp(förstörs). Det är vad jag vet ialla fall. Men om ni vill så kan jag ta reda på mer och skaffa ett papper på vilka värden de olika materialen har.
Min industri lärare sa även att: om man har ett aluminium för som ska sitta på ett rostfritt rör, så kan man sätta ett koppar rör imellan (pga av värdena)
Jag förstår själva principen med nitens funktion.HALLÅ!!!!!
Det finns en anledning till att skoterchassin är NITADE och inte skruvade.
Massor med text...
Exakt! Och fördelen med skruv skulle även vara att utmatning inte sker på samma sätt dvs man kan efterdra vilket bidrar till ett "starkare" chassie.det kommer väll mer och mer skruvar på många skotrar nu? Förut va ju alltförbannat nita på en skoter, nu tyck ja de är rätt mkt skruv. Yamhas 4t har väll bultade bulkheads åtminstonde? Arctic har ju "delvis" bultade bulkheads.
Om du vill uppnå ett styvare chassie med hållbarare fogar så tror jag inteHar för mig att jag läste i nån tidning för nått år sen att vissa av crosseliten skruvar chassit dvs ist för nit.
Då undrar jag såklart, vad använder de för skruv? och isf, vart får man tag på den?
Bara för att förtydliga för våra läsare så är det, precis som du säger, förmodligen ingen fara på en snöskoter.rostfritt och alu "går bra ihop", så där är det ingen fara.
Vilka fördelar respektive nackdelar ser du? Bort sett från dom som är nämda här och inte talar för niten.Finns för och nackdelar med båda. varför inte advända båda då?:hello:
Men rätta mig om jag har fel, man borde kunna uppnå en högre eller mer exakt förspänning med skruv/bult.Man strävar efter att klämma plåtarna mot varandra så hårt att friktionen mellan plåtarna är så stor att ingen glidning sker mellan ytorna. När man åstadkommer det är det samtidigt endast krafter i längsled i nit/skruvförbandet, dvs ingen skjuvande kraft finns på niten. Även här har niten en fördel eftersom den automatiskt får rätt förspänning vid montage, medans skruven ska dras till rätt moment för att få rätt förspänning.