Hjälpte kusin att renovera hans motor i re800 -10 efter den blivit komplös på en cylinder, han upptäckte rätt snart att ett insugsgummi var av på en sida så kändes som att felet var upptäck.
Väl när motorn var isärplockad ser jag att pinnen som håller kolvringen på plats har åkt in och därför har ringen snurrat till en port och slagits av sen åkt ner rester i vevhus och sabbat ett ramlager. Funderade endel över varför tjuvluft ska ha gjort att pinnen åkt in men antog att det bara blivit så.
Nytt lager, fett, kolvar, packningar osv sen går den igen men nu ikväll när jag plockar ihop lite synar jag den felfria kolven som satt i andra cylindern och ser att även där har pinnen börjat krypa in 0.6mm hade den åkt in jämfört med mina kolvar som gått över 500mil i summiten.
Kollar då på mina kolvar jag fick med summiten som gått minst lika lång och där ser pinnarna orörd ut.
Men hur kan det komma sig att pinnen åkt in på båda kolvar i samma motor som gått strax över 500mil :tsk: ? Vad orsakar detta ?
Kan det vara att en kort RE kan hålla stumt så mycket längre än en summit och körs helt annorlunda, hårdare i motor så att säga ?
Original kolvar alltihopa.
Den "felfria" kolven från RE, kollar man noga ser man hur pinnen halkat in.
Skillnaden mellan summit pinne och re.
Havererade kolven.
Pinnen helt intryckt.
Hur kan man undvika detta ? Spi bättre ?
Och varför gör man inte hålet rätt djup så pinnen bottnar ?
Väl när motorn var isärplockad ser jag att pinnen som håller kolvringen på plats har åkt in och därför har ringen snurrat till en port och slagits av sen åkt ner rester i vevhus och sabbat ett ramlager. Funderade endel över varför tjuvluft ska ha gjort att pinnen åkt in men antog att det bara blivit så.
Nytt lager, fett, kolvar, packningar osv sen går den igen men nu ikväll när jag plockar ihop lite synar jag den felfria kolven som satt i andra cylindern och ser att även där har pinnen börjat krypa in 0.6mm hade den åkt in jämfört med mina kolvar som gått över 500mil i summiten.
Kollar då på mina kolvar jag fick med summiten som gått minst lika lång och där ser pinnarna orörd ut.
Men hur kan det komma sig att pinnen åkt in på båda kolvar i samma motor som gått strax över 500mil :tsk: ? Vad orsakar detta ?
Kan det vara att en kort RE kan hålla stumt så mycket längre än en summit och körs helt annorlunda, hårdare i motor så att säga ?
Original kolvar alltihopa.
Den "felfria" kolven från RE, kollar man noga ser man hur pinnen halkat in.
Skillnaden mellan summit pinne och re.
Havererade kolven.
Pinnen helt intryckt.
Hur kan man undvika detta ? Spi bättre ?
Och varför gör man inte hålet rätt djup så pinnen bottnar ?