Skräckexempel på Rotax 800R kolvar!!!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Hjälpte kusin att renovera hans motor i re800 -10 efter den blivit komplös på en cylinder, han upptäckte rätt snart att ett insugsgummi var av på en sida så kändes som att felet var upptäck.

Väl när motorn var isärplockad ser jag att pinnen som håller kolvringen på plats har åkt in och därför har ringen snurrat till en port och slagits av sen åkt ner rester i vevhus och sabbat ett ramlager. Funderade endel över varför tjuvluft ska ha gjort att pinnen åkt in men antog att det bara blivit så.

Nytt lager, fett, kolvar, packningar osv sen går den igen men nu ikväll när jag plockar ihop lite synar jag den felfria kolven som satt i andra cylindern och ser att även där har pinnen börjat krypa in :eek: 0.6mm hade den åkt in jämfört med mina kolvar som gått över 500mil i summiten.

Kollar då på mina kolvar jag fick med summiten som gått minst lika lång och där ser pinnarna orörd ut.

Men hur kan det komma sig att pinnen åkt in på båda kolvar i samma motor som gått strax över 500mil :tsk: ? Vad orsakar detta ?
Kan det vara att en kort RE kan hålla stumt så mycket längre än en summit och körs helt annorlunda, hårdare i motor så att säga ?

Original kolvar alltihopa.



Den "felfria" kolven från RE, kollar man noga ser man hur pinnen halkat in.


Skillnaden mellan summit pinne och re.


Havererade kolven.


Pinnen helt intryckt.



Hur kan man undvika detta ? Spi bättre ?

Och varför gör man inte hålet rätt djup så pinnen bottnar ?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Har varit med om samma sak på en 800 H.O. med liknande mil.

Orsak.. jaa för djupt borrade hål i kombination med värmen. Kanske att ringgapet spelar in.
Nåt i den stilen var våran gissning när det hände, nån lär ju veta säkert vad som orsakar detta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Inte kul minst sagt!

Orsaken brukar vara dålig kvalite eller varmgång eller bäggedera.

Om man har en luftläcka blir kolven hetare och speciellt vid ringgapet där det kyler sämst (lite kontakt med kolv)

Hettan gör att hålet för pinnen blir större och då kan den endera krypa in eller ut.

Att dem kan krypa in är som sagt värdelöst då hålet borde borras bara precis så pinnen bottnar.

När jag sätter in egena pinnar borrat jag både djupt och ser till att pinnen bottnar. Jag slipar även hullingar på pinnen som hugger fast som ett ankare. Så borde alla serietillverkade pinnar sitta också tycker man!?

Spi och Snopro tror jag är samma tillverkare. Om deras pinnar sitter bättre än oem kolvar eller Wiseco,,wössner tror jag knappast.

Enda sättet att motverka detta är rätt bränsleblandning dvs "rätt bestyckning". Lilla minsta skit i munstycken eller luftläcka så kan man råka ut för detta elände och speciellt på singelringskolvar.

Singelringskolvar måste transportera mer värme genom sin singelring än dubbla ringar som delar på värmeöverföringen.

Köp dubbelringskolvar så blir det en aning säkrare med andra ord.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Okej, bra info benny :) Så insugsgummit kan ha lite bidragande effekt alltså, dålig idé de där med att borra hålet djupare än vad som behövs.

Om man säger som så, äre bättre att be dig borra in egna stift och flytta kolvringen en aning eller försämrar man kolven ytterligare då ?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Samma hände på en kompis Enduro 600 för någon månad sedan, det var snopro kolvar som var bytta för cirka 150 mil sedan(det var jag som gjorde det så vet att dom inte gått längre) där hade också pinnen krupit in så kolvringen vridit sig och hakat i en port och slagits av. Han hade dock tur för allt klarade sig förutom kolven som blev sönderknackad av kolvringsbiten mot toppen. Skitgrejer!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Okej, bra info benny :) Så insugsgummit kan ha lite bidragande effekt alltså, dålig idé de där med att borra hålet djupare än vad som behövs.

Om man säger som så, äre bättre att be dig borra in egna stift och flytta kolvringen en aning eller försämrar man kolven ytterligare då ?
Det ska funka med org pinnar bara man har rätt bränsleblandning. Många maskiner såsom många arcticat 600or och en hel drös skidoo/rotax + många Honda crossar har ju enkelring utan detta problem. Och även mina och kompisarens Snopro specialbyggda enkelringade med org pinne håller bra "sålänge vi inte kör snålt"

Men som sagt vill man vara lite mer säker så köp wiseco dubbelringat eller om det finns wössner med dubbla. Snopro/Spi kolvar vet jag faktist inte om dem har 1 eller 2 Ringar till modeller som normalt har 1 ring org.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Samma hände på en kompis Enduro 600 för någon månad sedan, det var snopro kolvar som var bytta för cirka 150 mil sedan(det var jag som gjorde det så vet att dom inte gått längre) där hade också pinnen krupit in så kolvringen vridit sig och hakat i en port och slagits av. Han hade dock tur för allt klarade sig förutom kolven som blev sönderknackad av kolvringsbiten mot toppen. Skitgrejer!
Har Enduro 600a normalt 1 ring på org kolvar? Och följdfrågan då,,,,var det 1 ring på snoprio kolvarna.

Som man hör och läser på forum världen över så lossnar pinnar eller åker in på många kolvmärken.

Dem jag läst/hört/varit med om lossnat är Snopro
Wiseco
Rotax org kolvar. Att just rotax kolvar lossnar mer än andra org märken är just pga större stress/värme vid pinnen pga 1 ring bara. Rotax lär säkert köpa kolvar från samma ställen som alla andra märken så kvallen bör vara topp off the line.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har Enduro 600a normalt 1 ring på org kolvar? Och följdfrågan då,,,,var det 1 ring på snoprio kolvarna.

Som man hör och läser på forum världen över så lossnar pinnar eller åker in på många kolvmärken.

Dem jag läst/hört/varit med om lossnat är Snopro
Wiseco
Rotax org kolvar. Att just rotax kolvar lossnar mer än andra org märken är just pga större stress/värme vid pinnen pga 1 ring bara. Rotax lär säkert köpa kolvar från samma ställen som alla andra märken så kvallen bör vara topp off the line.
Ska inte svära på att dom har en ring org men gör det nästan endå. Det var en ring på snopro kolvarna också. Blir ju lite nojig när man läser sånt här eftersom det bara är en ring på orginalkolvarna jag satt i arcticen också som går hårt men absolut inte snålt iaf.. Har aldrig varit med om det förut innan Enduron och har förbrukat många kolvar med enkel ring i 2t crosscyklarna genom åren utan problem med wössner, athena, prox och orginal.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tänkte uppdatera lite med bilder på SPI senaste kolvar som ska ner i min xrs 800r, som ni ser på bilderna har nu SPI borrat hål för kylning av pinnarna och även mellan avgasport och vingport.

Ser riktigt lovande ut iallefall :)





Vad tror t.ex Boost nu då om den nya designen :) ? Borde väl funka att borra hål även på dom med enkelring !?
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Tur man aldrig gjort något sånt här, visste inte ens att det fanns en sån där pinne.
Fråga; kan man byta ut pinnen mot något likadant? Vad händer om man inte har någon pinne?
Lycka till!


//joel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
OJ det var seriöst av SPI!
Jag brukar ju själv borra dessa hål på kolvar både vid utblåsportens höger resp vänster sidas cylinderyta och gärna under pinnarna. Hålen minskar dessutom skärrisken på den smala hårt pressade cylinderyta som är mellan insugen där.

Pinnarna lossnar pga mest värme just vid pinnen. Den övre pinnen blir het pga att ringarna leder ut värme från kolv till cylindervägg men just i gapet/pinnen är det sämst med kylövergång. Snålgång brukar stressa pinnen ännu mer att lossna.

Därför keramikbehandlar jag numera alla kolvar + borra hål som spi. Wiseco rek i sina medföljade papper att man borra hål vid broövergångar på vissa utblås ivf , EX på CR 500a.

Keramik gör att pinnen och resten av kolven slipper 30% strålvärme vilket gör att pinnen sitter än värre mm.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Tur man aldrig gjort något sånt här, visste inte ens att det fanns en sån där pinne.
Fråga; kan man byta ut pinnen mot något likadant? Vad händer om man inte har någon pinne?
Lycka till!


//joel
Nej man kan själv inte byta pinnen mot annat (bortsett från boostIII då), pinnen håller kolvringsöppningen på rätt ställe. Utan pinne skulle du knappt hinna få igång den innan kolvringsöppningen skulle snurra till en port och klippas av = skrot.

Men om hålen som kyler nu då... på en kolv utan dessa hål äre bara att borra 3mm hål där "broarna" är ? Tänkte om höjd på hålet spelar in ? Förstått att hålen funkar fint att kyla cylinder men hur äre med kolvringstoppen, hjälper det mycket med hål som dessa kolvar har ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ja man kan borra hål i alla kolvar under ringstopparna men 3mm är o ta i. 1,5-2mm hål duger och man borrar högt upp nära pinnen typ 5-10mm ifrån pinnen. 1-2 hål duger liknade som Spi gjort. Kan tänkas att Spi också har problem med lossnande stoppar och därför börjat borra dessa kylhål.

Jag ser Spi har dubbla ringar till Rotax 800a III serien ,vet någ om Snopro har singel eller dubbelringat till denna motor?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
SPI har både enkel och dubbelrings kolvar till Rotax 800 III, jag kan inte svara på om snopro erbjuder samma.
Angående de borrade hålen så börjar man se dessa på några olika kolvtillverkare nu på senare tid.
 
Reactions: trixa