Skotern slukar i sig olja

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
Min summit 800 ho 03b ryker värre än ett ånglok och luktar mest olja när man kör, oljeförbrukning är hög och jag har nu varit och pillat lite på oljepumpen. Eftersom jag är lite osäker på om jag gjort rätt så hade jag tänkt kolla om det var någon som kunde hjälpa mig så att den går bra.
Vill ju inte att skotern ska skära nu när dem lovat kyla och snö! :eyebrows:

Slänger in nå bilder här på hur det ser ut nu efter jag har ställt vajern på 18 mm som det ska vara enligt shop manual. Förut var gapet på cirka 25mm.


Lite fundersam dock över hur det ska se ut hära? :confused::confused:



 

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
Verkar som att armen till pumpen kärvar och inte går tillbaka helt! Jag satte en hjälpfjäder i min summit 800-05 som jag hade för några år sen som drog tillbaka armen den sista biten men skotern blir ju lite mer tunggasad:/
men du kan ju alltid prova smörja upp armen lite å motionera upp den lite
 

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Ja hade samma problem på min SW 900 men de va för att vajern höll på att gå av och kärvade i höljet..
 

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
får väl ta och innhandla en mindre fjäder då och montera den så att den blir utdragen helt, visst stämmer det att det lilla märket på armen ska vara i linje med markeringen när skotern är på tomgång? :) eller är jag ute och cyklar?
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Skulle ha bytt wire innan de blir något strul, går fort att man inte märker något om den går av tex. Billigare i längden. De är vad jag skulle ha gjort, tyck den såg lite sliten på en snabb blick :)
 

robe

Välkänd medlem
23 nov 2008
145
0
16
gällivare
får väl ta och innhandla en mindre fjäder då och montera den så att den blir utdragen helt, visst stämmer det att det lilla märket på armen ska vara i linje med markeringen när skotern är på tomgång? :) eller är jag ute och cyklar?
Man ska nog ställa in vajern som du hade gjort när man mäter i höljet. Jag kommer inte ihåg vad måttet var.
Jag har för mig att man ska ta bort slacket i gashandtaget innan man mäter.
Tror inte du behöver bry dig om markeringen på pumpen men se till så armen går helt tillbaka.
 

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
Okej, ska fara ner idag och införskaffa några olika fjädrar, får väl slänga upp en bild så ni får betygsätta mitt arbete sen! :wacko::wacko:
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Gör det är ute efter samma sak har precis stället ner min lite också och armen går inte tillbaka "helt" fattas ca 2-4 mm funderade på ett gummiband om man inte hittar lämplig fjäder, behöver ju inte vara några kraftiga prylar
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Gör det är ute efter samma sak har precis stället ner min lite också och armen går inte tillbaka "helt" fattas ca 2-4 mm funderade på ett gummiband om man inte hittar lämplig fjäder, behöver ju inte vara några kraftiga prylar

Det finns lämpliga fjädrar. Gummiband är inte en bra lösning