skoterlyft / Mekbord

Slaken

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Funderar på att göra mig nån sorts konstruktion att ha skotern på då man mekar, så att man får den i lämplig arbetshöjd.
E det någon som har något tips om var man kan hitta bilder el dyl. på några sådana konstruktioner? (gärna ritningar) =)
Allt från "pallbockar" till höj/sänkbarabord av intresse.

Tacksam för alla svar.....
 
J

Jolle

Jadu, känner du nån som är duktig på att svetsa? isf kan du ju göra ett stadigt bord med hydralik rör under, som du sedan pressar upp bordet med, sen gräver du ner det i marken så du slipper lyfta upp den (om du har ett "ute" garage dvs)
 

mrsxviper

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
sundsvall Sverige
Hejsan

gå in på http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/SledLift

jag har gjort en sådan inte mycket svetsning heller
fick dock ändra lite "dim"

hopppas det går bra

mvh Mrsxviper

 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Synd bara att inte länken funkar för jag börjar bli leds på att ha min skoter hängandes i stroppar i takstolarna i mitt lilla garage, blir lite knökigt att få upp den högre vilket skulle vara bekvämt inför resten av sommarprojekten på skorven. =D
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Jag byggde en sån lyft baserad på Totallyyamahas ritningar. Jag är helnöjd med den. Senare har jag kompletterat den med en bockad och förstärkt aluminiumbänk av durkplåt. Bra när man skruvar i exvis gräsklippare eller nån av hojarna.


 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Noteras kan dock att endast materialet till lyften kostade kring 2000 spänn,
sen var det ett par kvällars jobb och klurande innan man var helt färdig...

Så inte är det ju LÖNT att bygga en, men kul var det !
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Synd bara att inte länken funkar för jag börjar bli leds på att ha min skoter hängandes i stroppar i takstolarna i mitt lilla garage, blir lite knökigt att få upp den högre vilket skulle vara bekvämt inför resten av sommarprojekten på skorven. =D

Länken funkar inte men går du in här http://www.totallyamaha.com/
och väljer "Technical pages"
och väljer "Snowmobile tech"
och väljer "Miscellaneous"
och väljer "Plans to build your own sledlift"
så är du där!

//Rob
 

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Enklast måste ju vara att få tag på ett gammalt underrede till en sjukhussäng, dom går att lyfta ganska högt med.
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Och för att knyta ihop säcken,
Bilden på lyften med aluminiumbordet på plats: