Skoterleder på internet: Skoterleder.org

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
Hej!
Vill tipsa om mitt lilla projekt, http://skoterleder.org/

Det är en öppen karta där alla kan hjälpa till!
Är ditt område utan leder så kan DU lägga in leder själv!

Hjälps vi åt så har vi snart en lättanvänd fri karta, där man kan studera ledsträckningar runt om i landet!


Tanken är också den att skoterklubbar ska kunna lägga kartan på sin hemsida.

Det finns nu stöd för att visa kartan i Android telefoner.

Mer information finner du på kartsida.

Ps.
Det finns en till liknande karta som bygger på samma data: http://opensledmap.se/ där även finska leder syns.
Även finnarna har samma typ av karta: http://kelkkareitit.fi/ ,de har kommit lite längre!

Mvh
Henrik
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
riktigt intresant inte visste jag att det gick en i centrala borlänge där jag bor. Det går även en under kraftledningsgatan från pusselbo till lennheden och vidare längre upp tror jag har bara åkt från pusselbo till lennheden
 

Braggerman

Välkänd medlem
17 okt 2010
118
0
6
www.motosnow.se
riktigt intresant inte visste jag att det gick en i centrala borlänge där jag bor. Det går även en under kraftledningsgatan från pusselbo till lennheden och vidare längre upp tror jag har bara åkt från pusselbo till lennheden
Men fan minisillen du lä ju bo på hagalund då
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
måste man krångla med gps? kan man inte rita in direkt på kartan?
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Kanoners! Har precis testat MyTracks - ska ladda upp lite spår från Piteå-området.
 

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
Mycket roligt med positiv feedback!
Här kommer lite svar och funderingar:

Ledkartor från kartman.se använder jag ihop med friluftskartan. Funkar kanon
Det funkar säker kanon, men det funkar inte lika bra om du är hemma hos en vän och börjar diskutera skoterturer! Här är det bara att surfa in på sidan... (om det nu finns inritade leder där du kör :blink1: )


riktigt intresant inte visste jag att det gick en i centrala borlänge där jag bor. Det går även en under kraftledningsgatan från pusselbo till lennheden och vidare längre upp tror jag har bara åkt från pusselbo till lennheden
Stämmer det inte så kan du, om du vill och kan lära dig att ändra i OpenStreetMap så kan du fixa till det. Det är det som är det fina med OSM! Alla hjälp så!


måste man krångla med gps? kan man inte rita in direkt på kartan?
Nej, du måste göra GPS spår. Men du behöver inte en dyr GPS för det, en billig Android telefon funkar bra, +-10 meter är nog helt ok för en skoterled (och mycket bättre noggrannhet på öppna ytor).


Kanoners! Har precis testat MyTracks - ska ladda upp lite spår från Piteå-området.
Det är kanon!


Bara att maila och fråga om det är något! :)
 

aDDeNmaN

Medlem
15 jan 2012
40
0
6
Piteå
Finns det någon gratisapp till iPhone som man kan göra spår med till denna karta? :)

EDIT: Hittade en app som heter Trails lite GPS Tracker. som man mailar GPX filen till sig själv när man har kört klart :)
 
Last edited:

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
ok. har en äldre garmin.. hur får ut påren? ska ut en sväng på söndag.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Härligt! Skall se om ja kan dra in spåren över lederna här i sundsvall som jag spårat på min gps. Kommer även att länka när det är klart från för skoterklubbs webbsida.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Funkade klockrent - rita in i JOSM var klart enklast, rekommenderar det. Instruktionsvideo var bra. Däremot tar det ganska länge innan resultatet syns på skoterleder.org.

Stämmer det inte så kan du, om du vill och kan lära dig att ändra i OpenStreetMap så kan du fixa till det. Det är det som är det fina med OSM! Alla hjälp så!
Hittade lite felaktigheter - om du kollar på en av lederna jag la upp från Piteå(den med en lång rak sträcka som går parallellt med en järnväg) så ligger skoterleden norr om järnvägen men ser ut som tvärtom på skoterleder.org. Jämför lite med flygfoton och det verkar som att järnvägen ligger fel...? (hade två olika gpx-filer av samma led och de låg i princip på varandra)
 

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
Det tar tyvärr lite tid innan kartan uppdateras. Undernatten skapas en kopia av hela Sveriges OSM data i en fil som sedan blir tillgänglig på förmiddagen.
Sedan tar det 1-4 timmar för min dator att uppdatera norra Sverige beroende på hur många områden som ändrats. Och jag kör oftast uppdateringen sent på kvällen.
Så summa sumarum, det som ändras på söndagen kommer inte visas förens sent måndag kväll, tidigast.


Hittade lite felaktigheter - om du kollar på en av lederna jag la upp från Piteå(den med en lång rak sträcka som går parallellt med en järnväg) så ligger skoterleden norr om järnvägen men ser ut som tvärtom på skoterleder.org. Jämför lite med flygfoton och det verkar som att järnvägen ligger fel...? (hade två olika gpx-filer av samma led och de låg i princip på varandra)
Jag skulle tro att järnvägen är ritad på fel ställe... Järnvägen kan vara ritad efter Bings eller Yahoos satellit bild, och de bilderna är oftast lite förskjutet.

Det går att justera bildlagrens offset i JOSM, grön knapp med 4 pilar på. Justera sedan mot större vägar där det är mycket GPX spår. (Kan göra en "film" om det om intresse finns...)

Eftersom du har två GPX spår och varit där så är det bara att flytta på järnvägen. Det är lite lurigt att dela på järnvägen och skoterleden dock, använd kommandot frigör sträckor...


Sedan finns det en länk nere till höger på kartan, Permalink, för att länka till aktuell plats!
Blir t.ex. såhär: http://skoterleder.org/?zoom=14&lat=65.27344&lon=21.55048&layers=0000B0TF
Och där är din skoterled på rätt sida järnvägen...

/Henrik
 
Last edited:

Jonas_N

Välkänd medlem
1 jan 2000
161
1
6
Har laddat upp lite leder nu. Men hur går det till när dom ska hittas av skoterleder.org?
 

rosangen

Aktiv medlem
27 jan 2012
70
0
6
Ånge
Har laddat upp lite leder nu. Men hur går det till när dom ska hittas av skoterleder.org?
Ja, hur långt har du kommit i arbete? Har du sett min lila och kanske kryptiska text där jag beskriver hur det går till? Den på http://skoterleder.org under "Om kartan" och sedan "Skapa leder" ?

I sådan fall, var i arbetet befinner du dig?

Översikt över arbetssättet:

1. Skapa GPX spår över skoterleden.
2. Ladda upp GPX spåret till OpenStreetMap.org
3. Rita av GPX spåret i OpenStreetMap:s editor och tagga sträckan med information om skoterleden.
4. Vänta på att skoterleder.org uppdateras, kan ta några dagar innan din nyinritade skoterled syns.


1-2 Borde ju vara avklarat....

Mvh
Henrik
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
50
Super bra initiativ!
Det vore kul och se hur många som kommer använda detta!
Även om dom som använder det skriver här i forumet om dom ser några felaktigheter på upplagda leder och även vilka leder dom lägger in.
Men det är bara ett förslag av mig.
Bra jobbat Rosangen!